رئیس انجمن همگن غذایی مازندران با اشاره به نزدیک شدن به روز جهانی غذا گفت: امروزه بیشتر از هر چیز سلامت غذا و در دسترس بودن غذا مهمترین مساله است. اکنون با توسعه صنعت و تکنولوژی گرسنگان کمتری دیده می‌شود اما آن چیزی که نگران‌کننده است این است که آیا مسیر سلامت غذایی درست است یا خیر؟ در کشور ما رشد تولید و تکنولوژی بیشتر از سیستم‌های نظارتی است و این یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود و از جمله عوامل آن می‌توان به مباحث اقتصادی و محدودیتهایی که برای تولیدکنندگان وجود دارد و همچنین عدم تطابق بین درآمد و هزینه اشاره کرد.

اسماعیل خاتمی مقدم با تاکید بر ضرورت بر نظارت بر استاندارد و سلامت محصولات غذایی گفت: در کشورهای توسعه یافته نظارت بر محصولات بر عهده بخش خصوصی است اما در ایران نظارت بر کیفیت محصولات در اختیار سازمان استاندارد، سازمان علوم پزشکی و دامپزشکی است که این سازمانها نیز با محدودیتهای منابع انسانی و سخت‌افزاری مواجهند.

وی افزود: در زنجیره غذایی تولید تا مصرف در کشور ما، متوسط کل سود سبد غذایی برای تولیدکننده زیر 7 تا 8 درصد است، در حالی که یک کالا ممکن است در این سبد سود پایین داشته باشد و کالای دیگر سود بالاتر.

خاتمی گفت: جیب تولیدکننده کوچک شده و تولیدکننده گاهی مجبور است کالاهای کم‌کیفیت‌تر و با هزینه پایین‌تر تولید کند. متاسفانه در حال حاضر صنعت غذا متولی جدی ندارد و باید نظام توزیع نیز اصلاح شود و قطعا برگزاری همایش روز جهانی غذا و همایش‌های مشابه آن در ارتقای وضعیت کنونی بی‌تاثیر نخواهد بود.
کد خبر 044aadc2528d4999a8639a85a893998a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =