دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه اگر در تولید محصولی ضعیف هستیم باید قبول کنیم در کنار آن واردات داشته باشیم، گفت: امنیت مواد غذایی باید رعایت شود. اگر نتوانیم تامین‌کننده نیازهای کشور باشیم باید در کنار تولید، واردات محصول داشته باشیم زیرا اساسی‌ترین اصل، تامین مواد غذایی کشور است.

مسیح کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه کشور ما هنوز از تکنولوژی‌های روز جهان به دور است و از روش‌های سنتی استفاده می‌کند، افزود: برای رسیدن به خودکفایی ابتدا باید زیرساختهاي موردنياز ایجاد شود و با شعار دادن به جایی نخواهیم رسید. ماشین‌آلات، روش‌های کشت و برداشت‌های ما همچنان سنتی هستند و ما با تکنولوژی غریبه هستیم و در همين حال انتظار داریم به خودکفایی هم برسیم.

وی به مشکلات برنج کشور اشاره کرد و گفت: ما با دو مشکل مواجه هستیم. يك مشکل داخلی که همان رکود است که به همه گروه‌های غذایی بر می‌گردد و عوامل آن عدم مدیریت توزیع و عرضه در بازار داخلی است. به عنوان مثال دولت در حال حاضر 1.5 میلیون تن برنج را ظرف مدت يك ماه وارد بازار می‌کند در حالی که 1.5 میلیون تن برنج را که وارد می‌کنیم ظرف مدت يك سال می‌فروشیم. اين كار دولت هم بازار داخلی و هم بازار خارجي را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشکل دوم، مشکل جهانی است که تحریم‌ها بازار را برای ما محدود کرده و در حال حاضر تنها از هند و مقدار خیلی کمی از پاکستان می‌توان برنج واردات كرد در حالی که بسیاری از کشورها هستند که برنج تولید می‌کنند اما به دليل نبود امكان انتقال پول به آنها امكان واردات برنج از آنها را نداريم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به نزدیک شدن به روز جهانی غذا اظهار کرد: ما برای این روز اهمیت و احترام قائل هستیم زیرا بحث امنیت غذایی را مطرح می‌کند. در همين حال از مسئولان دولتی خواستاریم که تشکل‌های صنعت غذایی را وارد مدیریت تامین و مدیریت کشور کنند تا با کمترین آسیب از مصرف‌کننده و تولیدکننده داخلی حمایت کنیم زیرا تشکل‌ها از لحاظ علمی و آگاهی از چرخه تولید تا مصرف به روز بوده و می‌‌توانند راهکارهای خوب و مناسبي براي تامين غذاي موردنياز مردم ارائه دهند كه در اين صورت از دغدغه‌های موجود نيز كاسته خواهد شد.
کد خبر 71d104bdf30544c290b26a6585e2afe8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =