مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه تکنولوژی در بخش کشاورزی چالش‌های امنیت غذایی و کمبود آب را برطرف می‌کند.

محمد حسین شریعتمدار مشاور وزیر جهاد کشاورزی در همایش روز جهانی غذا با اشاره به اولویت‌های بخش کشاورزی اظهار داشت: تأکید بر تولیدات داخلی از طریق استفاده بهینه از منابع کشور بدون آسیب رساندن به منابع پایه مثل آب و خاک لازمه دستیابی به امنیت غذایی است.

وی افزود: حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا با چالش‌های موجود دستیابی به امنیت غذایی امکان‌پذیر است؟ چالش‌های موجود، نظام بهره‌برداری، سرمایه‌گذاری، ضایعات محصولات کشاورزی، توزیع عادلانه غذا و تکنولوژی و بهره‌وری است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خوشبختانه در حوزه سرمایه‌گذاری یک سال اخیر مسئولان نظام توجه خوبی کردند و همچنان که ارقام در دست آنها منتشر شد 1.5 میلیارد برای استان خوزستان، 500 میلیون دلار برای سیستان و بلوچستان و 10 میلیارد دلار برای نواحی مرزی در راستای طرح‌های آب و خاک سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسئله آب بزرگترین چالش است که همیشه وجود داشته، گفت: به دلیل شدت پیدا کردن خشکسالی و عدم توجه مناسب به منابع آب، وضعیت فعلی پیش آمده و باید ما آرامش را به جامعه برگردانیم.

شریعتمدار با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در قرن بیستم در حوزه کشاورزی گفت: در زمانی که جمعیت جهان زیر 3 میلیارد نفر بود، امنیت غذایی پایین‌تر از شرایط فعلی بود که جمعیت جهان به 7 میلیارد نفر رسیده است.

وی تأکید کرد: در دهه 60 میران تولید گندم جهان 220 میلیون تن بود که هم‌اکنون به 700 میلیون تن رسیده، تولید گوشت از 70 میلیون تن به 300 میلیون تن نزدیک شده که همه اینها نتیجه توسعه تکنولوژی در بخش کشاورزی است.

به گفته وی، در دهه 60 نیاز هر فرد به طور متوسط 1600 کالری بود اما هم‌اکنون به 2700 کالری رسیده و میزان پروتئین مورد نیاز به 73 گرم افزایش یافته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی به بهبود بهره‌وری در استفاده از آب اشاره کرد و افزود: در دهه 60 حداقل آب مورد نیاز برای تأمین غذایی یک فرد 6 متر مکعب بود که هم‌اکنون به 3 متر مکعب تقلیل یافته و این هم نتیجه توسعه تکنولوژی است.

شریعتمدار ادامه داد: این دستاوردها نویددهنده این است که با وجود نگرانی‌هایی که کشورهای آسیای مرکزی، شمال آفریقا برای آب دارند، در صورت مدیریت مناسب و استفاده درست از تکنولوژی می‌توان نگرانی‌ها و چالش کمبود آب برای دستیابی به امنیت غذایی را برطرف کرد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در ایران گفت: خوشبختانه موارد امید، فراوان است و از طرف دیگر یک وفاق ملی برای رفع چالش‌های آب به وجود آمده و همه دستگاه‌ها و مردم به دنبال رفع این چالش هستند.

وی با اشاره به یکی از اقدامات انجام شده توسط مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: به عنوان نمونه در شهر نیشابور در گام اول، مصرف آب را 5000 لیتر بر ثانیه کاهش دادند و هدف بعدی را صرفه‌جویی 5000 لیتر بر ثانیه دیگر قرار داده‌اند.

شریعتمدار با اشاره به برنامه‌های متعدد وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب در این بخش اظهار داشت: توسعه کشت گلخانه‌ای و افزایش بهره‌وری آب از برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که در حوزه افزایش بهره‌وری آب، یکی از اقدامات هدفگذاری‌شده، کاهش مصرف آب در بخش برنج است.

منبع:فارس
کد خبر b23a4131371a4fb9bf0fba45aff3c732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =