سازمان خواروبار و كشاورزي ملل متحد (فائو) پس از انتشار گزارشي كه نشان داد قيمتهاي جهاني مواد غذايي در ماه ژوييه به دليل افزايش قيمت غلات در پي وقوع خشكسالي افزايش يافته است، هشدار داد در صورت توسل جستن كشورها به ممنوعيت صادرات، جهان ممكن است با بحران غذايي جديدي مشابه بحران به وقوع پيوسته در سال 2008-2007 روبرو شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مجموعه اي از رويدادها شامل بالا رفتن قيمتهاي نفت، رشد استفاده از سوختهاي زيستي، آب و هواي بد و سياستهاي صادرات محدوديت و افزايش بهاي معاملات بازار غلات موجب بالا رفتن قيمتهاي مواد غذايي در سال 2008-2007 شده و اعتراضات خشونت باري را در كشورهايي مانند مصر، كامرون و هائيتي برانگيخت.

نگراني نسبت به گرماي شديد و آب و هواي خشك در ميدوست آمريكا، موجب بالا رفتن قيمتهاي ذرت و سويا به ركورد بالايي در ماه گذشته شد و در نتيجه موجب افزايش كلي قيمتهاي غذا شد كه برخلاف پيش بيني فائو از تداوم كاهش قيمتها در سال جاري بود.

بازارهاي غله با مطرح شدن اين احتمال كه توليدكنندگان غله منطقه درياي سياه بويژه روسيه ممكن است بدنبال خشكسالي كه موجب از بين رفتن محصولات شده است، به اعمال محدوديتهاي صادراتي بپردازند، با صعود قيمت روبرو شده اند.

حتي اظهارات مقامات روسي در مورد اينكه اين كشور دليلي براي ممنوعيت صادرات در سال جاري نمي بيند نيز تاثير چنداني بر بازارها نداشت.

شاخص قيمت غذاي فائو كه به بررسي تغييرات ماهانه قيمت سبدي از مواد غذايي شامل حبوبات، دانه‌هاي روغني، لبنيات، گوشت و شكر مي پردازد، از 201 واحد در ماه ژوئن به 213 واحد در ماه ژوييه رسيد.

اين افزايش پس از سه ماه كاهش متوالي در قيمت جهاني مواد غذايي صورت گرفت و اگرچه كمتر از ركورد 238 واحد در ماه فوريه 2011 است كه قيمتهاي بالاي مواد غذايي موجب برانگيخته شدن اعتراضات مردمي در خاورميانه و شمال آفريقا شد اما اين شاخص همچنان بالا محسوب مي شود.

 

قيمتهاي بالاتر مواد غذايي به معني هزينه بيشتر واردات براي كشورهاي فقيري است كه توليد داخلي محصولات غذايي آنها به ميزان كافي نيست.
کد خبر 20351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =