یک متخصص تغذیه با بیان این‌که ۵۰ تا ۶۰ درصد کم خوردن غذا و بی‌اشتهایی در کودک به الگوها و عادت های غلط غذایی مربوط است، تاکید کرد: والدین هرگز نباید کودکان را وادار به خوردن غذا کرده و یا با خشونت با آن‌ها برای خوب غذاخوردن رفتار کنند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمدرضا وفا افزود: مهم ترین وعده غذایی در میان سه وعده اصلی، خوردن صبحانه است، به ویژه کودکانی که به مدرسه می‌روند.

وی اظهار داشت: اگر قرار بر این باشد که کودک ساعت هفت صبح  از رختخواب بلند شود و مجبور باشد هفت و ۱۵ دقیقه هم از منزل برای رفتن به مدرسه یا مهد کودک بیرون برود محال است بتواند در این مدت کوتاه یک صبحانه را با میل و به اندازه بخورد.

این متخصص تغذیه با بیان این‌که عادات غذایی یک‌دفعه به وجود نمی‌آیند، تصریح کرد: این مسئله در تنظیم برنامه تغذیه صحیح کودک بسیار حائز اهمیت است، مطلوب و باب طبع بودن غذا، رنگ، بو و مزه آن، برای تغذیه بهتر کودک مهم است، کودکان غذای تازه، نرم و راحت را دوست دارند و تمایلی به خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد داشته باشد، ندارد.

به گفته وی طعم غذا برای کودکان باید متعادل باشد، غذایی که به کودک داده می‌شود نباید خیلی بی‌مزه و بی‌نمک باشد همچنین نباید آن را تند، شور و یا ترش کرد.

وفا عنوان کرد: گنجاندن چهار گروه ماده غذایی در تغذیه روزانه کودک نیز بسیار اهمیت دارد، اگرچه کودکان از گروه سبزی‌ها و محصولات صیفی چندان استقبالی نمی‌کنند، اما مادران باید با درایت و خلاقیت خود، طوری غذا و میوه را باب میل کودکان درست کنند که بتوانند علاوه بر جلب رضایت آن‌ها و اشتیاق در مصرف آن ماده غذایی، ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن آنان را تامین کند.

وی هشدار داد: مصرف بسیاری از نوشیدنی‌ها، تنقلات، شکلات(Chocolate) و سایر خوراکی‌ها در زمان نامناسب موجب از بین بردن میل و اشتهای کودک در خوردن غذاهای اصلی شده و موجب پایداری عادت غذایی غلط در آنان می‌شود، بنابراین والدین باید آگاه باشند ضمن به حداقل رساندن این نوع خوراکی‌ها که می‌تواند سلامت آنان را به خطر بیندازد، آن‌ها را دور از دسترس کودکان قرار داده و در زمان مناسب و با فاصله از وعده‌های اصلی غذایی به کودک بدهند.

به گفته این متخصص تغذیه، حجم غذایی که به کودک داده می‌شود باید کم و تعداد وعده‌های آن به بیش از سه وعده در روز افزایش پیدا کند و این نکته در نظر گرفته شود که نباید کودک را وادار کرد که همه غذای خود را تا آخر بخورد.

وفا با بیان این‌که محدودیت در طعم و مزه غذاها از سال‌های ابتدایی تغذیه کودک می‌تواند تاثیر بزرگی بر نوع تغذیه(Nutrition) آنان در سنین بالاتر بگذارد، گفت: مهمترین سنی که در شکل گیری عادات تغذیه‌ای در کودکان تاثیر گذار است ششتا ۱۸ ماهگی کودک است.

وی با توجه به موارد مذکور عنوان کرد: این مادران هستند که می توانند از زمانی که کودک غذا خور می‌شود با به کارگیری دانش‌های لازم در این زمینه و استفاده از هوش و خلاقیت در طبخ غذا با شکل و بافت های متفاوت، تنوع در مواد غذایی و مزه آن، محدودیت در مصرف برخی موادغذایی، یک کودک خوش خوراک بار آورند، در غیر این صورت، ایجاد محدودیت‌های غذایی در سنین بالاتر برای این کودکان، بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: با توجه به این که کمبود بسیاری از ویتامین‌ها، املاح و غلات در دراز مدت می‌تواند بر سلامت کودک تاثیر سوء بگذارد، لازم است در صورت مشاهده کاهش وزن کودک بدغذا و ایجاد مشکلات  روانی برای کودک، از مشاوران و روانشناسان و از متخصصان تغذیه در این زمینه کمک گرفته شود.
کد خبر 2d9c3b6291a3407f8ccea3b6d9b6556a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =