مواد غذایی> به گفته رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور؛ بیشتر گوشت‌های قرمزی که هم اکنون در بازار عرضه می‌شود، گوشت دام‌های مولد است که دامداران به زیان فروخته‌اند.

منصور پوریان، در تشریح وضعیت عرضه و بازار گوشت قرمز، اظهار کرد: به دلیل عدم مانع‌زدایی از تولید و بروکراسی‌های دست و پا گیر، شاهد بحرانی‌تر شدن شرایط تولید و عرضه در بازار دام و گوشت قرمز هستیم.

وی ادامه داد: تصمیمات و عملکرد نامناسب مسئولان دامپروری کشور را به مسیری هدایت کرده است که مسیر خوبی نیست و انتهای آن از دست رفتن بخش مهمی از تولید و رسیدن به واردات با حجم بالا است.

پوریان دو نمونه از تصمیمات و عمکلرد نامناسب مسئولان در حوزه تولیدات دامی را عدم اجرایی طرح خرید حمایتی دام از دامداران و ممنوعیت صادرات عنوان کرد.

وی افزود: طرح خرید حمایتی مصوب شده است، اما مسئولان تصمیمی برای اجرای آن ندارند و در حال فرصت کشی هستند.

پوریان یادآور شد: اگر مجبور به واردات شویم هر کیلوگرم گوشت دام سنگین 150 تا 170 هزار تومان به کشور می‌رسد، در حالی حداکثر قیمت هر کیلوگرم آن از منابع داخلی 130 هزار تومان است.

وی قیمت خرید هر کیلوگرم دام سنگین از دامداران را 47 تا 48 هزار تومان و قیمت تمام شده را بیش از 55 هزار تومان اعلام کرد.

پوریان گفت: همچنین قیمت خرید هر کیلوگرم دام سبک از دامداران کمتر از 50 هزار تومان است، درحالی که قیمت تمام شده آن بیش از 55 تومان است.

به گفته وی؛ فاصله قیمت خرید و هزینه تمام شده تولید موجب زیان‌های سنگین دامداران شده است.

پوریان اظهار کرد: ؛ نتیجه زیان‌های سنگین دامداران افزایش عرضه دام‌های مولد است به نحوی که هم اکنون بیشترین گوشت‌های قرمزی که در بازار عرضه می‌شوند، گوشت دام‌های مولد است که دامداران به زیان فروخته‌اند.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور معتقد است؛ در حال حاضر دو راهکار پیش روی ما وجود دارد تا از زیان دامداران و ادامه بحران در این بخش جلوگیری شود، راهکار اول؛ اجرای طرح خرید حمایتی و راهکار دیگر باز کردن راه صادرات گوشت قرمز است.

منبع:ایلنا
کد خبر 3fb6024d27904efe95a5a11ef8a55216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =