مواد غذایی> عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه ورود دلالان به بازار زعفران قیمت‌ها را به صورت تصنعی افزایش داده، گفت: این موضوع روند صادرات زعفران را به دلیل پایین آوردن قدرت رقابت کند کرده است.

علی حسینی گازار عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران با انتقاد از ورود دلالان و سودجودیان به بازار زعفران ایران گفت: اگرچه قیمت زعفران پس از افزایش ناگهانی قیمت‌ در 2 ماه گذشته کمی کاهش یافت، اما هنوز به قیمت واقعی نرسیده است.

وی با بیان اینکه قیمت واقعی هر کیلوگرم  زعفران حدود 4 میلیون و 600 هزار تومان است، افزود: در 3 ماه اخیر با ورود دلالان و سودجویان به بازار این محصول صادراتی قیمت زعفران به شدت افزایش یافت و در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم آن حدود 6 میلیون تومان است.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران تصریح کرد: با ورود دلالان به بازار زعفران قیمت‌ها به صورت تصنعی افزایش یافته و این موضوع روند صادرات زعفران را کند کرده، زیرا قدرت رقابت‌پذیری را سلب کرده است.

صادرات مجدد زعفران ایرانی از افغانستان

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران با ابراز نگرانی از صادرات زعفران به افغانستان گفت: افغانستان مصرف‌کننده زعفران نیست در حالی که براساس آمار گمرک صادرات این محصول به این کشور افزایش یافته است.

وی افزود: افغان‌ها زعفران ایرانی را به قصد صادرات مجدد وارد می‌کنند و این موضوع در آینده برای بازار صادراتی زعفران ایران خوشایند نیست.

حسینی گازار تصریح کرد: البته این مقاومت سودجویان و دلالان خیلی نمی‌تواند ادامه یابد زیرا با نزدیک شدن به فصل برداشت زعفران معمولا قیمت‌ها کاهش می‌یابد، ضمن اینکه خریداران خارجی بیشتر تمایل به خرید محصول نو زعفران را دارند.

تولید و صادرات پایدار زعفران نیازمند یک نقشه راه جامع است


وی با انتقاد از عدم هماهنگی بین تشکل‌های مختلف و دست‌اندرکاران تولید زعفران گفت: برای حفظ بازار زعفران باید اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تولید این محصول با یکدیگر هماهنگ شده و براساس ترسیم یک نقشه راه جامع مسیر تولید و صادرات پایدار را فراهم کنند.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران تصریح کرد: در حال حاضر ما جایگاه نخست تولید و صادرات زعفران را در دنیا داریم، در حالی که این جایگاه در حدود 4 دهه پیش در دست اسپانیا بود.

حسینی گازار با بیان اینکه اگر قدرت رقابت را از دست دهیم، احتمال از دست دادن جایگاه ایران به عنوان بزرگترین صادرکننده و تولید‌کننده زعفران دنیا وجود دارد، گفت: تولید‌کنندگان و صادرکنندگان زعفران هر کدام برای خودشان کار می‌کنند و تولید‌کننده تصور می‌کنند صادرکننده محصولش را با قیمت نازل خریداری می‌کند و تمام منافع عاید صادرکننده می‌شود و از آن طرف صادرکننده هم از تولید راضی نیست.

وی افزود: در حالی که تولید‌کننده و صادرکننده منافع یکدیگر را تضمین می‌کنند و برای تولید و صادرات پایدار باید یکدیگر را حمایت کنند.

حسینی گازار اظهار داشت: تولید زعفران از هم گسیخته است و هر کشاورز براساس سلیقه شخصی اقدام به تولید می‌کند، در حالی که تولید‌کنندگان باید اقدام به تولید محصولی بکنند که مورد توجه خریداران خارجی است.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران بیان داشت: ما صادرکننده زعفران به حدود 47 کشور جهان هستیم، در حالی که کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که هنوز ما را به عنوان یک برند تولید زعفران نمی‌شناسند و زعفران خود را از اسپانیا و یونان تهیه می‌کنند.

حسینی گازار با بیان اینکه باید محصول زعفران ایرانی با یک برند ویژه در دنیا شناخته شود، تصریح کرد: فقط در دو استان خراسان رضوی و جنوبی 80 هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول است و متوسط سالانه قابلیت تولید بیش از 300 تن از این محصول در کشور وجود دارد.

وی افزود: اگرچه در سال‌های گذشته رکود صادرات سالانه 200 تن زعفران کسب شده است، اما بطور متوسط در سال‌های اخیر حدود 150 هزار تن از زعفران تولیدی در کشور صادر می‌شود که این امر حکایت از آن دارد که در بازاریابی این محصول قوی و حساب شده عمل نکرده‌ایم.

حسینی گازار تصریح کرد: زعفران محصولی که در مناطق کم آب به دست می‌آید، به طوری که در ازای هر یک متر مکعب آب 1.25 گرم زعفران حاصل می‌شود و در هیچ محصولی چنین قابلیت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تولید زعفران هیچ‌گونه ارز بری برای کشور ندارد، افزود: تولید هر گرم این محصول برای کشور 2 دلار ارز آوری دارد.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران بیان داشت: ایجاد بانک کالایی در فصل برداشت زعفران برای خرید محصول مازاد و بالانس عرضه و تقاضا یکی از راه‌های مدیریت بازار و حفظ دلالان از بازار این محصول صادراتی است.

حسینی گازار تصریح کرد: در مورد محصولاتی که منافع ملی را تأمین می‌کند، نباید به صورت بنگاهی فکر کرد، بلکه باید بصورت ملی و یکپارچه در حفظ تولید و صادرات پایدار آن قدم برداشت.


منبع:فارس
کد خبر 4fd88bee909e46069a36e9dbee07e014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =