۱ نفر
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
ارتباط هوس‌های غذایی با بیماری چیست؟

هوس های غذایی چیزی است که بیشتر ما در برهه ای از زندگی تجربه می کنیم. هوس خوردن یک غذای مشخص می تواند علت وجود یک بیماری در بدن ما باشد.

 آیا بیشتر اوقات هوس خوردن خوراکی های شور را می کنید و یا عاشق شیرینیجات و ترشیجات هستید؟ هوس های غذایی نشانه این نیست که شما کنترلی روی خوردن خود ندارید بلکه هوس های شما نشانه هایی هستند که بدن تان با استفاده از آن ها، به شما می گوید که به چه مواد غذایی نیاز دارید. اگر می خواهید بدانید که چرا گاه و بی گاه چیزی هوس می کنید.

آیا هوس های غذایی نشانه ای از بیماری هستند؟

هوس های غذایی چیزی است که بیشتر ما در برهه ای از زندگی تجربه می کنیم. هوس خوردن یک غذای مشخص می تواند علت وجود یک بیماری در بدن ما باشد. بدن انسان با ارسال سیگنال هایی در جهت برقراری تعادل کار می کند. هوس مصرف مواد غذایی فقط راهی دیگر برای بدن است تا بتواند نیازهای خود را به ما نشان دهد.

به‌ طور کلی بوجود آمدن هوس چندین دلیل کلی دارد که شامل :

کمبود آب
کمبود آب بدن می تواند باعث پرخوری شود. اگر قبل از غذا یک لیوان بزرگ آب بنوشید، بدن شما هیدراته می شود و احساس گرسنگی و ولع شما به غذاهای غیر ضروری که بدن به آن نیاز ندارد، کاهش پیدا می کند.

تغییرات فصلی
افراد غالبا خواهان غذا های متناسب با فصل هستند. درجه حرارت بدن در ایجاد این هوس ها نقش دارد. آیا شما معمولا در زمستان به دنبال غذا های گرم مانند سوپ و آش هستید و در تابستان هوس غذا های خنک مثل بستنی و میوه می کنید؟ در پاییز افراد بیشتر خواهان غذاهایی با منشا زمینی هستند مانند کدو، پیاز و آجیل و در فصل بهار با مصرف میوه و سبزیجات به دنبال سم زدایی بدن خود می باشند.

کمبود های زندگی
داشتن رضایتمندی در زمینه های شغلی، رابطه، مالی، خواب، تفریح و غیره بسیار مهم است. اگر در هر یک از این زمینه ها احساس استرس کردید، ممکن است برای کاهش آن هوس غذا های خاصی کنید.

عدم تعادل بین "یین" و "یانگ"
همه غذاها دارای حالت انقباضی "یین" و انبساطی "یانگ" هستند. همه چیز در زندگی تعادل دارد و بدن ما از این قاعده مستثنی نیست. هنگامی که غذایی می خوریم که بیش از حد "یین" است مانند غذا های شیرین، بعد تمایل داریم غذا های "یانگ" بخوریم مانند غذاهای شور تا تعادل خود را حفظ کنیم.

هر نوع هوس خبر از چه مشکلی در بدن می دهد؟

علل هوس خوردن غذا های شور

خستگی آدرنال دلیل احتمالی آن است. از آنجا که آدرنال وظیفه بالا بردن فشار خون را نیز دارد، هنگامی که بیش از حد کار می کند، بدن برای بالا بردن فشار خون نیازمند نمک می شود.

هوس نمک کردن می تواند نشانه کمبود مواد معدنی باشد و افرادی که هوس به خوردن نمکشان بسیار بالا است، ممکن است در خطر کمبود کلسیم، منیزیم و زینک قرار گیرند. هوس سیری ناپذیر به نمک اگر همراه با علائمی مانند خستگی، کاهش وزن، و رنگ رفتگی پوست باشد، ممکن است نشانه بیماری آدیسون یا سندرم بارتر باشد.

هوس خوردن یک میان وعده نمکی ممکن است به این دلیل باشد که بدنتان به ریکاوری نیاز دارد. بدن برای درست عمل کردن به سدیم و گلوکز که با ورزش و عرق کردن سریع خالی می شوند، نیاز دارد.

در صورت بروز این هوس، شما می توانید روزانه یک چهارم قاشق چای خوری نمک دریا را در یک لیوان آب و مقداری آبلیمو اضافه کنید و مصرف نمایید. نگران نباشید نمک دریا باعث افزایش فشار خون نمی شود.

دلیل هوس خوردن شکلات

دلیل احتمالی آن کمبود منیزیم است. حبوبات، آجیل، شکلات تلخ ۸۵ درصد، سبزیجات برگدار و غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید همچنین می توانید مکمل های منیزیم به صورت اکسید گلیسینات یا سیترات را به صورت موضعی و خوراکی مصرف کنید. روغن منیزیم را قبل از خواب به پاهای خود بمالید.

افرادی که دائما در حال شکلات خوردن هستند، ممکن است دچار افسردگی بوده و با این کار سعی در خود درمانی داشته باشند. شکلات سطح سروتونین و دوپامین را تقویت می کند و حاوی منیزیم و تئوبرومین است که می توانند سطح هورمون های استرس را کاهش و آرامش بخشی به عضلات را بهبود دهند.

هوس خوردن انواع شیرینی ها

اگر هوس خوردن انواع شیرینی ها را می کنید، باید مدت زمان بیشتری را به خوابیدن اختصاص دهید زیرا برخی افراد حتی اگر تغییر کوچکی در خوابشان رخ دهد، روز بعد ۵۵۰ کالری بیشتر دریافت می کنند و از غذاهای شیرین به عنوان راه حلی سریع برای مبارزه با احساس خستگی شان استفاده می کنند اما متاسفانه این راه حل سطح خستگی تان را افزایش می دهد.

عامل هوس خوردن یخ

دلیل احتمالی هوس مواد غیرخوراکی مانند یخ، خاک و... که به آن ها پیکا می گویند، با سطح پایین آهن در ارتباط است. تحقیقات نشان می دهد که خوردن یخ به صورت موقت سبب افزایش جریان خون شده و کندی مربوط به کمبود آهن را جبران می نماید.

هوس خوردن شکر و غذاهای فراوری شده (ماکارانی و نان)

دو دلیل برای ایجاد این هوس وجود دارد، یکی رشد بیش از حد مخمر کاندیدا در روده و دیگری کمبود استروژن و پرژسترون قبل از قاعدگی. شما می توانید رژیم غذایی سرشار از پروبیوتیک را مصرف کنید تا مخمر کاندیدا در روده را کاهش دهد.

همچنین باید بیاموزید که سطح استروژن و پروژسترون خود را در طول چرخه قاعدگی تنظیم کنید تا کاهش چندانی نداشته باشد.

دلیل هوس خوردن چیپس سیب زمینی

هوس چیپس سیب زمینی یا سیب زمینی سرخ کرده، می تواند نشانه کمبود چربی های سالم مانند امگا ۳ در بدن باشد. بدن ما این اسید چرب را به صورت طبیعی تولید نمی کند، به همین خاطر ما باید با مصرف غذاهایی مانند سالمون، و دیگر ماهی های چرب مقدار مورد نیاز روزانه این اسیدچرب را دریافت کنیم. اگر این هوس به سراغتان می آید، در کل چربی های سالم بدنتان کم شده و باید به سراغ غذاهای بهبود دهنده چربی های سالم نظیر ماهی و آجیل ها و روغن زیتون بروید.

عامل هوس نوشیدن چای یا قهوه

دلایل ایجاد این هوس شامل خستگی آدرنال، کمبود خواب و انرژی و افزایش استرس است. برای کاهش خستگی آدرنال می توانید از یک پروتکل تغییر رژیم غذایی و پشتیبانی گیاهی و هورمونی استفاده کنید. برای خواب بهتر می توانید عادات خوابیدن خود را تغییر دهید و برای کاهش استرس می توانید به سراغ چای گیاهی یا سبز که دارای کافئین پایین تر است، بروید. اگر طعم قهوه را می پسندید می توانید برای جایگزین از دم کرده ریشه کاسنی استفاده کنید.

علل هوس خوردن آب

اگر گاهی اوقات احساس تشنگی می کنید، بدنتان با کمبود آب روبرو است اما اگر همیشه احساس تشنگی می کنید و آب می نوشید، ممکن است به دیابت دچار باشید. از اولین نشانه های بروز دیابت و به هم ریختن سطح انسولینتان تشنگی و دفع ادرار شدید است. قند اضافی تجمع یافته در خونتان سبب می شود کلیه بیش از حد کار کند و مقداری از قند توسط ادرار دفع شده و همین باعث می شود احساس تشنگی کنید.

دلیل هوس خوردن لبنیات

دلایل بالقوه آن می تواند استرس، تنهایی و یا کمبود کلسیم و منیزیم باشد. اگر همیشه هوس خوردن پنیرپیتزا و... دارید، نشانه نیاز به مقداری آرامش است، پنیر حاوی L- تریپتوفان است ترکیی که خلق و خو را بهبود می بخشد و احساس آرامش را تقویت می کند. اگر هوس به غذاهای پنیری تان با خوردن یک وعده از آن فروکش نمی کند، می تواند نشانه مشکلات شناختی با تمرکز و حافظه نیز باشد زیرا افراد مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی دو برابر دیگران هوس پنیر می کنند.

در صورت هوس انواع لبنیات، اگر به لبنیات حساسیت ندارید می توانید از شیر کامل استفاده کنید زیرا اسیدآمینه های موجود در شیر مانند مواد مخدر عمل می کنند و ما را آرام خواهند کرد. اگر به لبنیات حساسیت دارید می توانید آجیل، نارگیل و یا غذاهای خامه ای مانند هوموس را جایگزین کنید. اگر مشکل شما عاطفی است، سعی کنید با تغییرات کوچک در رویه زندگی خود، این احساسات را از بین ببرید.

هوس خوردن همه چیز علی رغم سیری

دلیل اصلی آن مقاومت به انسولین یا عدم تحمل مواد غذایی است. سعی کنید سطح قند خود را با رژیم غذایی و مکمل ها تنظیم کنید. با انجام رژیم حذف بعضی از مواد غذایی، عدم تحمل مواد غذایی را رفع کنید.

هوس شدید برای هر غذایی نباید با گرسنگی اشتباه گرفته شود. اگرچنین احساسی دارید ابتدا یک لیوان آب بنوشید کمی منتظر بمانید تا مطمئن شوید واقعا گرسنه هستید یا خیر.

دلیل هوس خوردن گوشت

دلیل اصلی آن کمبود اسیدآمینه، آهن و B۱۲ است. می توانید گوشت را در رژیم غذایی خود بگنجانید، اما اگر گیاه خوار هستید سعی کنید طی یک مدت کوتاه گوشت را مصرف کنید. می توانید با آب گوشت در سوپ یا پودر کلاژن شروع کنید.

علت هوس خوردن نوشابه

اگر همیشه هوس خوردن نوشابه را دارید و از طعم شیرین و گازدار نوشابه لذت می برید، بدنتان به دنبال کافئین است. یک وعده نوشابه حاوی ۳۰ میلی گرم کافئین است که برای بیدار نگه داشتن شما کافی است. گاهی هوس نوشابه به علت کمبود کلسیم است. اسید فسفریک موجود در نوشابه کلسیم و منیزیم را از استخوان ها شسته و یک دور باطل تخلیه و ولع به مصرف را می سازد.

دلیل هوس خوردن غذاهای تند

غذا های تند و آتشین ضد انگل هستند و برای سیستم ایمنی بسیار مفیدند. هوس خوردن غذاهای تند یک نشانه از طرف سیستم ایمنی بدن است که به شما اعلام می کند با مصرف پیاز، فلفل، سیر و زنجبیل سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید.

وجود باکتری بنام میکروم در روده و کمبود باکتری های خوب می تواند هوس خوردن غذاهای تند را در بدن افزایش دهد. همچنین خوردن غذاهای تند می تواند سریعترین راه بدن برای کنار آمدن با حرارت بالا باشد، به همین علت مردم کشورهای گرمسیری عاشق خوردن غذاهای تند هستند زیرا با خوردن غذای های تند، سوخت و ساز بدن افزایش یافته و بیشتر عرق می کنید و در نتیجه زودتر دمای بدنتان کاهش پیدا می کند. خوردن غذاهای تند ممکن است به خاطر افزایش سطح آدرنالین نیز باشد.

به کدام هوس های خود توجه کنیم؟

ما باید بین غذاهایی که واقعا بدن به آن نیاز دارد و هوس های کاذب تفاوت قائل شویم. به طور مثال، اگر معمولا رژیم غذایی بدون غلات دارید، ممکن است هوس غلات و غذا های فراوری شده کنید اما هوس کاذب زمانی ایجاد می شود که مداما هوس شکر، لبنیات و غذا های فراوری شده می کنید و توانایی تسلیم در برابر آن را ندارید.

در کل هوس خوردن بعضی مواد غذایی مانند چربی های خوب، گوشت، سبزیجات تازه و خام، غذاهای کامل، نمک دریا و لبنیات نشانه هایی از نیاز های بدن هستند.

منبع: نمناک

کد خبر 52252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =