علاج زخم مهلک تورم در کلید واژه تولید

مهدی کریمی تفرشی

مهدی کریمی تفرشی - رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو

تورم زخمی است بر پیکره اقتصادی کشور که مدت هاست سایر اعضای این پیکره را بیمار کرده است و درد اصلی ناشی از این زخم را مردم و آحاد جامعه و بویژه اقشار آسیب پذیر می کشند.

معیشت مردم سالهاست به مخاطره افتاده و سفره مردم هر روز کوچکتر می شود.

زخمی که علاج آن یک کلید واژه مهم است: "تولید".

اهمیت این معضل اقتصادی کشور و عمق آسیب های ناشی از آن به همه ارکان کشور، به حدی است که امسال رهبر انقلاب، خود به طور مستقیم به این موضوع ورود کرده و شعار سال ۱۴۰۲ را بر " مهار تورم و رشد تولید" بنا نهادند.

ایشان صحه گذاری بر رشد و توسعه تولید را کلید اصلی مهار تورم برشمردند و حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بخش تولید و بویژه حمایت از شرکت های دانش بنیان را سرلوحه برنامه دولت در سال پیش رو دانستند.

 اهمیت تولید مبحثی است که ایشان در سال های گذاشته نیز بر آن تاکید کردند و این بیانگر نقش کلیدی عنصر تولید در نجات اقتصادی کشور از بحران های پیش روست.

اما اینکه تا چه حد حمایت از تولید در کشور عملیاتی شده هنوز به بازنگری بیشتری نیاز دارد.

رشد تولید نیاز به رفع موانع دارد و رفع موانع یعنی سنگ ها را از پیش پای تولید کننده برداشتن و نقدینگی های سرگردان را به سمت چرخه تولید هدایت کردن و این به یک برنامه ریزی عملیاتی دقیق از سوی تیم اقتصادی دولت نیاز دارد.

رفع موانع و بروکراسی های دست و پاگیر که تولیدکننده را دلسرد می کند و کمک به بخشودگی جرایم مالیاتی لازم است بیش از پیش و این بار با نگاهی راه حل محور در دستور کار قرار گیرد.

توسعه تولید به سرمایه گذاری نیاز دارد و سرمایه گذار امنیت و انگیزه می خواهد. باید زمینه ثبات اقتصادی هر چه بیشتر فراهم شود و ریسک سرمایه گذاری به حداقل برسد و از سرمایه گذار حمایت شود.

اینکه سرمایه گذار به بازدهی سود و سرمایه خود مطمئن باشد انگیزه برای سرمایه گذاری در بخش تولید را بالا می برد.

ثبات بازار، ثبات نرخ ارز را می طلبد و تنظیم بازار ارز نیاز به یک برنامه ریزی اصولی و استراتژی راهبردی از سوی تیم اقتصادی دولت و مسئولین دارد.

سرمایه هایی که به دلیل هیجانات و التهابات بازارهای نامطمئن به سمت بازارهای موازی طلا و سکه و ارز و... و. سرازیر شده اند باید با ایجاد احساس اطمینان و امنیت در مردم به سمت صنعت و تولید هدایت شوند.

عزم جدی دولت در مهار قاچاق و مقابله با این پدیده مخرب اقتصادی عاملی بسیار مهم و تعیین کننده در مهار تورم است.

باید با واردات غیر ضروری کالاهایی که امکان تولید آنها در کشور فراهم است و ارزبری بالایی دارند مقابله شود و از تولید این کالاها در کشور حمایت شود.

شرکت های دانش بنیان در این برهه می توانند نقشی بسیار کلیدی در تولید کالاهایی ایفا کنند که تا امروز امکان تولید آنها در کشور فراهم نبوده و به واردات وابسته بوده و با فراهم کردن دانش و توان فنی تولید این محصولات زمینه خودکفایی و جلوگیری از خروج ارز در کشور را فراهم کنند و این به یک سرمایه گذاری جدی در عرصه دانش بنیان و حمایت عملی از این شرکت ها، دانش پژوهان و نخبگان کشور نیاز دارد.

و در پایان برخورداری از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های کشور از جمله اقلیمی، کشاورزی، ذخایر معدنی و ثروت های نهفته سرزمینی یک نگاه جدی و عملیاتی را می طلبد.

نگاهی که شاید همواره خواهان آن بوده ایم اما کمتر در عرصه عمل به آن پرداخته ایم./ نگاه ایران نیوز

کد خبر 53877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =