+واردات روغن خام، تبدیل آن به روغن نباتی و صادرات روغن نباتی می‌تواند برای کشور ارزش افزوده داشته باشد اما اکنون با هدف تنظیم بازار، صادرات روغن نباتی محدود شده است.

محمد عباسعلی‌پور - مدیرعامل شرکت صنعتی بهشهر (روغن لادن) در گفت‌وگو با ایسنا درباره ممنوعیت صادرات روغن نباتی اظهار کرد: می‌توان مواد خام را وارد کرد و با تبدیل آن به کالایی با ارزش افزوده بالاتر، برای کشور ارز بیشتری به ارمغان آورد.

وی افزود: گر چه سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار تن روغن نباتی تولید می‌شود که یک میلیون و 400 هزار تن آن از محل واردات روغن خام تامین می‌شود اما می‌توان روغن خام را وارد کرد و با تبدیل آن به ارزش افزوده و صادرات روغن نباتی که در سال‌های گذشته نیز رواج داشته است، میزان ارزآوری کشور از صادرات کالاهای غیر نفتی را افزایش داد.

مدیر عامل بزرگترین کارخانه روغن نباتی در خاورمیانه ادامه داد: روغن نباتی تولید شده در داخل به آسیای میانه، کردستان عراق، افغانستان و دیگر کشورهای همسایه صادر می‌شد و می‌توانستیم با افزایش صادرات این محصول، ارزآوری را افزایش دهیم.

عباسعلی‌پور تاکید کرد: واردات روغن خام یا دانه‌های روغنی برای صنایع تولید روغن نباتی تفاوتی ندارد چراکه مهم برای این شرکت‌ها این است با دریافت روغن خام و ماده اولیه، تولید روغن نباتی را ادامه دهند. البته اگر واردات دانه‌های روغنی که در کشور به صورت محدود تولید می‌شود، افزایش یابد می‌توان امیدوار بود که صنایع روغن‌کشی در ایران فعال‌تر شده و اشتغال‌زایی در این صنعت نیز افزایش یابد.

وی اظهار کرد: صنایع روغن‌کشی باید توان مالی و اعتباری خود را برای واردات دانه‌های روغنی افزایش دهند چراکه دولت وظیفه‌ای برای واردات دانه‌های روغنی ندارد و تنها می‌تواند ضمن تقویت کردن بخش خصوصی برای واردات، در راستای تنظیم بازار مقدار محدودی دانه‌های روغنی یا روغن خام وارد کند که در این صورت دولت، شرکت بازرگانی دولتی را موظف به انجام این کار می‌کند تا مشکلی در تامین امنیت غذایی در کشور به وجود نیاید.

عباسعلی‌پور خاطر نشان کرد: در گذشته واردات روغن خام از نظر تامین ارز و دیگر مسائل ریالی و بانکی با مشکل مواجه بود اما اخیرا این مشکل برطرف شد و واردات انجام می‌شود.
کد خبر واردات روغن خام یا دانه‌های روغنی برای صنایع تولید روغن نباتی تفاوتی ندارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mohammad ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    6 0
    با درود به جناب عباسعلی پور از بیانات جنابعالی چنین مستفاد میگردد : 1- صنایع روغن نباتی توان مالی بهتری از صنایع روغن کشی دارند . 2-اینکه دولت فقط وظیفه تامین روغن حام را دارد و وظیفه حمایت و واردات دانه روغنی به عهده دولت نیست و صنایع روغن کشی باید اعتبار کافی را همانند صنایع روغن نباتی؟؟؟ برای خود تامین کنند. 2- اینکه کارخانجات روغن نباتی خدایا شکر بنیه مالی خوبی دارند؟؟ که می توانندبدون اعتبار دولت ( بازرگانی دولتی) 1/4 میلیون روغن خام موردنیاز را وارد کنند . 3- مجری تنظیم بازار روغن صنایع روغن نباتی( به نیابت از دولت) هستند و واردات دانه روغنی می تواند تنظیم بازار را دچار مشکل کند لذا باید محدود وارد شود. 4- اینکه صنایع روغن نباتی قادرند با ارز آزاد (نه مبادلاتی) بازارهای صادراتی شرق و غرب را تسخیرکنندو شرکت های تولید کننده رقیب در منطفه را حتی بطور محدود کناربزنند. 5- اینکه هم اکنون صنایع روغن نباتی مشکل تامین ارز و تامین منابع ریالی ندارند و روغن خام به وفور وجود دارد. 6-اینکه مشکل امنیت غذایی کشور و تنظیم بازار روغن با روغن خام وارداتی و کمی واردات دانه روغنی (توجه کنید.........)حل میشود. به رغم احترامی که برای حضرات قائل هستم اجازه بدهید بگم من اصلا" متقاعد نشدم شاید بهتر بود مصاحبه نمی کردید یا متن مصاحبه را یکبار دیگر میخواندید؟ تا وجهه جنابعالی در نظر کارشناسان فن، اهل علم،تجربه دچار تناقص نمی شد . شاید مقتضیات زمان جنابعالی را در مقام دفاع بی منطق از صنایع روغن نباتی قرارداده باشد اما بدانید اگر قرارباشد خود اتکائی برای صنایع روغن نباتی حاصل شود تحقق نمی یابد مگر بتوانید دفاع تمام عیاری ازلزوم تامین مواد اولیه صنایع روغن کشی در داخل ازنظر تولید و یا واردات دانه به جای مواد ساخته شده بعمل آورید؟؟به مانند اسلاف بزرگمان چون لاجوردی هاو ..... که همگی مدیون تفکرات تولیدی آنها در دهه 40 و 50 بودیم به قول آن بزرگوار ید واحده باشید