تخصیص منابع ارزی آزاد شده از کره جنوبی به دارو و کالاهای اساسی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: منابع آزاد شده از کره جنوبی برای خرید دارو و کالاهای اساسی هزینه خواهد شد.

محمد لاهوتی امروز در نشست خبری در مورد آزادسازی ۶ میلیارد دلار بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار داشت: با توجه به تعریفی که در حوزه مصرفی منابع بلوکه شده در کره جنوبی صورت گرفته است فکر نمی‌کنم در حوزه‌های مختلف اثرگذار و نسبت به افزایش صادرات کمک کننده باشد. عدد بزرگی هم نیست.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: این منابع برای واردات کالاهای اساسی و دارو هزینه خواهد شد اما از یک زاویه به تأمین ارز کمک خواهد کرد. در واقع وقتی این منابع برای کالاهای اساسی هزینه شود تأمین ارز واحدهای تولیدی راحت تر انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه نرخ ارز از چالش‌های حوزه صادرات است، گفت: ارز ۲۸ و ۵۰۰ تومانی مربوط به دولت بوده و در حوزه کالاهای اساسی هزینه می‌شود و به نوعی ارز ترجیحی برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاهای اساسی است.

لاهوتی ادامه داد: نرخ ارز در سامانه نیما ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان در بخش اسکناس و در حواله زیر ۴۰ هزار تومان است در حالی که این نرخ در بازار آزاد ۲۵ درصد بالاتر است؛ بنابراین تقاضا در بخش واردات به صورت کاذب بالا می‌رود و در بخش صادرات مخصوصاً صادراتی که امکان فروش ارز با این نرخ را ندارند کاهش می‌یابد که نمونه‌اش صادرات خشکبار است که در ۴ ماهه امسال ۷۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: در واقع این وصعیت به رونق کاذب واردات و سرکوب صادرات منجر می‌شود.

لاهوتی افزود: اگر کالاهایی که با نرخ نیمایی در بخش تولید استفاده می‌شود به دست مصرف کننده نهایی می‌رسید این موضوع قابل دفاع بود که به هر حال برای جلوگیری از تورم این سوبسید را صادرات به واردات می‌پردازد اما واقعیت این است که در سطح شهر نرخ کمتر کالایی بر اساس نرخ نیما است.

وی اضافه کرد: اینجا است که خسارت به منابع ارزی وارد می‌شود زیرا ارز را با نرخ ارزان‌تر به واردکننده می‌دهیم اما کالا با نرخ بالاتر به دست مصرف کننده می‌رسد. نکته دیگر اینکه این ارز از صادرکننده‌ای گرفته می‌شود که قرار بود از آن حمایت کنیم.

لاهوتی در ادامه با ارائه پیشنهادی مبنی بر در اختیار گرفتن ارز صادراتی برای واردات خودرو گفت: به دولت پیشنهاد می‌دهیم که ارز حاصل از صادرات کالاهایی که از مواد اولیه ارزان استفاده نمی‌کنند، به واردات خودرو اختصاص یابد؛ این در حالی است که باید از نظر تشکل‌ها و اتاق بازرگانی در حوزه روش‌های بازگشت ارز صادراتی نظرخواهی شود تا مشکلی بروز نکند.

وی با اشاره به مکاتبه کنفدراسیون صادرات ایران با سازمان امور مالیاتی که منجر به صدور بخشنامه‌ای برای استرداد یک‌ماهه مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان شود، گفت: امروز علیرغم وجود این بخشنامه‌ها و تأکیدات چندباره دولت، صادرکنندگان در حال دریافت مالیات بر ارزش افزوده مسترد شده برای صادرات سال ۱۴۰۰ خود هستند.

لاهوتی اظهار داشت: به هر حال علیرغم بخشنامه‌های مکرر و تاکید دولت و سازمان امور مالیاتی مبنی بر ضرورت بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرات حداکثر ظرف مدت یکماه هنوز هم بسیاری از صادرکنندگان به این منابع پرداختی خود دسترسی ندارند و همین امر مشکل کمبود نقدینگی بخش تولید صادراتی را دوچندان می‌کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین گفت: دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی خارجی به خصوص با همسایه‌ها موفق عمل کرده است که نمونه آن روابط با عربستان است این در حالی است که عربستان نفوذ بالایی در میان کشورهای عربی دارد و این نفوذ می‌تواند در توسعه روابط ایران با سایر کشورهای عربی مؤثر باشد.

وی اظهار داشت: اثر مثبت دیپلماسی رئیس جمهور و دولت سیزدهم در کشورهای آفریقایی حداقل یکسال آینده مشخص می‌شود و در رابطه با سوریه نیز باید به فکر سرمایه گذاری مشترک باشیم و در عین حال با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز، می‌توان تجارت ترجیحی را گسترش داد؛ هر چند اکنون سبد صادراتی و وارداتی ایران با ۵ کشور مشخص در طرفین پیش می‌رود./مهر

کد خبر 54189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =