صادرکنندگان برنج هندی با افزایش تعرفه واردات به 40 درصد از سوی عراق و ممنوعیت واردات از سوی ایران در شرایطی که با کاهش 15 تا 20 درصد قیمت در بازار جهانی روبرو شده اند، در سال مالی جاری ضرر قابل توجهی را متحمل خواهند شد.

یک مقام بلندپایه انجمن صادرکنندگان برنج هند که مایل به افشای نامش نبود، به اکونومیک تایمز گفت: معامله‌گران در حال حاضر تنها با مجوزهای سال گذشته محموله‌های برنج را به ایران ارسال می‌کنند.

وی در ادامه افزود: ما امیدواریم ایران این ممنوعیت را بردارد و قصد داریم اوایل فوریه هیاتی را به ایران برای حل و فصل این مسئله اعزام کنیم.

این مقام هندی اظهار کرد: افزایش یکباره تعرفه واردات از سوی عراق هم ضربه بزرگی بود که به صادرات هند لطمه می‌زند.

طبق برآورد صادرکنندگان هندی، صادرات برنج باسماتی احتمالا به 35 لخ تن (هر لخ برابر با یک 100 هزار است) در مقایسه با 37 لخ تن در سال پیش خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، ایران در فاصله آوریل تا ژوییه سال 2014 بیش از 12.5 لخ تن برنج در مقایسه با 14.5 لخ تن در مدت مشابه سال گذشته وارد کرد اما اکنون به دلیل برداشت خوب کشاورزان محلی، واردات از کشورهای دیگر را ممنوع کرده است.

ایران در دو سال گذشته بیش از 2.5 میلیون تن برنج باسماتی از هند وارد کرده است.

صادرات برنج باسماتی در هفت ماه نخست سال مالی جاری هند بیش از هشت درصد کاهش یافت و به 19.36 لیخ تن در مقایسه با 21.13 تن در مدت مشابه سال گذشته رسید. با این همه صادرات برنج غیرباسماتی در فاصله آوریل تا اکتبر سال 2014 حدود 4.2 لخ تن بود که مشابه سال پیش است.

از سوی دیگر ضعیف شدن تقاضای صادرات برنج باسماتی، قیمت‌ها را در بازار داخلی هند کاهش داده و در صورتیکه صادرات افت کند، قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا خواهند کرد.

منبع:ایسنا
کد خبر 547e279d80c9431494e70c97f37cb201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =