مواد غذایی> مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو، به تشریح برنامه های وزارت بهداشت برای کاهش سرانه مصرف نمک در جامعه پرداخت.

دکتر هدایت حسینی با اشاره به افزايش روز افزون چاقي در كشور و رابطه مستقيم چاقی با افزايش بيماري ها، بر اتخاذ سياست های جديد وزارت بهداشت در راستای اطلاع رساني و كاهش مصرف چربي ها در توليد فرآورده هاي غذایی، صنعتی و خانگی تاكيد کرد.

وی، كاهش مصرف شكر، با توجه به گسترش تعداد بيماران مبتلا به ديابت در كشور را از ديگر برنامه های وزارت بهداشت اعلام كرد و افزود: هم اكنون كاهش مصرف شكر در نوشابه های گازدار آغاز و ضوابط و مقررات كاهش شكر در ساير نوشيدني ها نيز در حال بازنگری است.

پیرصالحی در ارتباط با كاهش مصرف نمک، گفت: فشار خون بالا از بيماری های شايع در كشور است كه رابطه تنگاتنگی با مصرف بی رويه نمک و محصولات غذایی شور دارد.

وی افزود: فرهنگ سازي كاهش مصرف نمک صنعتي و نمك سفره تا رساندن به حد استاندارد آن از ديگر اولويت هاي كاري متوليان حفظ و تامين سلامت جامعه است.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر مصرف روزانه نمک در کشور ۱۲ گرم است در حالی كه ميزان استاندارد مصرف نمک در روز ۵ گرم است.

به گفته وی، روزانه حدود ۶/۶ گرم نمک از طريق نان مصرف مي شود كه در همين راستا نسبت به كاهش ميزان نمک نان از ۵/۲ گرم به كمتر از ۲ گرم اقدام شده است.

حسینی در زمینه سياست جديد وزارت بهداشت در بحث مدرن نمودن نظارت ها اذعان داشت: نحوه بازديد و كنترل در سطح توليد و عرضه در قالب كنترل چك ليست ها و فرم هاي ويژه نظارتي ارتقا مي يابد.

وي افزود: همچنين در سطح عرضه برنامه هايي براي نمونه برداري مستقيم از محصولات غذايي و در صورت مشاهده هرگونه عدم انطباق با شاخص هاي تعيين شده براي سلامت فرآورده ها، به كارخانه مراجعه و ضمن ريشه يابي علل و برخورد قانوني با متخلفين، راهكارهاي موثر ارائه مي گردد.


منبع:مهر
کد خبر 55db207c869c48388ba1d299b4800ff5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =