رییس سازمان غذا و دارو کشور گفت: در کشور ما افراد از کمبود ویتامین D رنج می‌برند به همین دلیل غنی‌سازی موادغذایی با این ویتامین در سال آینده صورت می‌گیرد.

دکتر رسول دیناروند در نشست خبری که در حاشیه همایش روز جهانی غذا در تالار ابن سینا برگزار شد، عنوان کرد: برای جبران کمبود ویتامین D دو طرح مکمل‌یاری با ویتامین D و غنی‌سازی مواد غذایی از این ویتامین انجام می‌شود.

وی در خصوص طرح مکمل‌یاری با ویتامین D اظهارکرد: در نیمه دوم سال جاری این مکمل در اختیار روستاها، شهرهای کوچک و حاشیه شهرهای بزرگ به صورت رایگان قرار می‌گیرد و این طرح عملیاتی می‌شود.

دیناروند اضافه کرد: غنی‌سازی موادغذایی از ویتامین D نیاز به یک بستر مناسب دارد که هنوز انتخاب نشده، اما در حال حاضر مطالعات در حال انجام است که این غنی‌سازی در نان، شیر یا سایر موادغذایی انجام شود و در صورت انتخاب یک بستر مناسب این طرح در سال 94 اجرایی می‌شود.

کاهش واردات روغن پالم در سال جاری

رئیس سازمان غذا و دارو از کاهش واردات روغن پالم در سال جاری خبر داد و افزود: روغن پالم یک روغن خوراکی است و ممنوعیتی برای استفاده در موادغذایی ندارد، اما نگرانی وزارت بهداشت در خصوص روغن پالم این است که این روغن دارای اسید چرب با اشباع بیش از حد مجاز است.

وی اضافه کرد: طی هفت ماه گذشته آمارها نشان‌دهنده کاهش مصرف روغن پالم است، در سال گذشته 50 درصد روغن خوراکی را روغن پالم تشکیل می‌داد؛ اما در سال جاری واردات این روغن به 30 درصد می‌رسد و در واقع 300 هزار تن واردات روغن پالم در سال جاری کاهش می‌یابد.

وی در خصوص لبنیات افزود: در حوزه غذا فقط صنعت لبنیات دو برابر دارو گردش اقتصادی دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بخش عمده‌ای از زندگی مردم وابسته به تامین غذاست، گفت: یک‌چهارم هزینه خانوار در کشور ما صرف غذا می‌شود.

دیناروند عنوان کرد: باید در حوزه غذا وابستگی به حداقل برسد، اما برای کشور ما که یک کشور کم‌آب محسوب می‌شود، کار سختی است زیرا تولید کشاورزی به شدت به وضعیت آب و هوایی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه در خصوص واردات کالای اساسی عمدتا بیش از 10 میلیارد دلار در سال هزینه می‌کنیم، افزود: صنعت غذایی در کشور ما بیش از یک میلیارد دلار هزینه دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: برای کاهش این هزینه‎‌ها به تکنولوژی‌های جدید که با آب کمتر و روش‌هایی که خاک ‌و زمین کمتر استفاده شود، نیاز داریم و شعار روز جهانی غذا که «کشاورزی خانوادگی، تغذیه جهانی و مراقبت از زمین» است، به این نکته اشاره دارد.

دیناروند ادامه داد: این امر باید مورد توجه مسئولان جهاد کشاورزی و بعد از آن غذا و دارو قرار بگیرد و در این راستا شورای عالی سلامت و امنیت غذا در کشور تشکیل شده که دبیرخانه آن در معاونت غذا و داروست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از اینکه نگران فقر غذایی باشیم نگران دریافت کالری بیش از حد توسط مردم هستیم.

50 درصد مردم کالری مازاد دریافت می‌کنند

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حال حاضر حدود 50 درصد مردم کالری بیش از حد مورد نیاز و چهار درصد آنان کالری کمی دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه افزایش دریافت کالری می‌تواند موجب آسیب به فرد شود، گفت: در نتیجه مصرف بالای کالری در افراد باعث بروز چاقی، دیابت، بیماری قلبی و عروقی و مرگ زودرس می‌شود.

دیناروند اظهارکرد: ما می‌توانیم با رعایت شیوه مناسب زندگی و تغذیه سالم علاوه بر کاهش هزینه‌های درمان 10 سال به عمر متوسط مردم نیز اضافه کنیم، در حال حاضر امید به زندگی در مردم ایران 73 سال است.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص واردات برنج اظهار کرد: کشور ما جزء تولیدکنندگان برنج محسوب می‌شود اما با این وجود در سال گذشته واردات برنج، روغن و سویا نیز داشته‌ایم و در سال جاری برای واردات برنج سختگیری‌های زیادی شده تا استانداردهای بیشتری برای واردات این محصول رعایت شود.

وی با بیان اینکه 20 درصد ضوابط واردات برنج سختگیرانه‌تر شده است، افزود: وجود فلزات سنگین و باقی‌مانده سموم و برنج‌ها توسط معاونت غذا و دارو بررسی می‌شود و کارگروهی برای کنترل سموم در وزارت بهداشت نیز تشکیل شده است.

دیناروند ادامه داد: با وجود اینکه سرانه میزان سم در کشور ما از مقدار میانگین کمتر است و خیلی نگران‌کننده نیست، اما نگرانی وزارت بهداشت از واردات سموم قاچاق به کشور یا بی‌توجهی کشاورزان در استفاده سموم در زمان نامناسب و استفاده بیش از حد مجاز است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر از جمله گرفتاری‌های بزرگ ایران و کشورهای توسعه‌یافته است، افزود: می‌توانیم تنها با اصلاح شیوه زندگی امید به زندگی مردم کشورمان را به بیش از 80 سال برسانیم.

دیناروند تصریح کرد: در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ضمن توسعه اقتصاد و اشتغال در جهت توسعه و ارتقاء سلامت نیز باید حرکت شود و نباید تصور کنیم که اقدامات نظارتی به معنای محدودیت و سخت‌گیری برای تولید صنعت است.

وی ادامه داد: سهم تولید ارگانیک در ایران و دنیا پایین است، زیرا زیرساخت‌های مورد نیاز یعنی آب و خاک به حد کفایت برای تولید محصولات ارگانیک وجود ندارد و به همین دلیل نیازمند استفاده از فناوری و تکنولوژی هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نگاه وزارت بهداشت در بخش غذا مبتنی بر سلامت محوری است، اضافه کرد: یعنی بیش از اینکه به بحث ایمنی توجه کنیم به میزان آسیب رساندن غذا به افراد و میزان ارتقاء سلامت آن توجه کنیم.

سرانه مصرف نمک در ایران 2.5 برابر میزان استاندارد است

دیناروند یادآور شد: سرانه مصرف نمک در ایران 2.5 برابر میزان استاندارد است و طبق توسعه جهانی باید میزان اسید چرب ترانس در موادغذایی به صفر برسد؛ زیرا هر میزانی که اسید چرب ترانس از غذای مردم کمتر شود دو برابر آن موجب کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در حال حاضر نگرانی ما از فقر غذایی نیست؛ بلکه از دریافت بیش از حد کالری توسط برخی از افراد است.

ذائقه افراد تربیت‌پذیر است

دیناروند عنوان کرد: سلامت‌محوری یعنی میزان دریافت کالری توسط افراد کنترل شود، ذائقه افراد تربیت‌پذیر است و می‌تواند طوری تقویت شود که موادغذایی پرچرب مصرف نکنیم تا به سمتی حرکت کنیم که ذائقه مردم تمایلی به طعم شور، شیرین و چربی نداشته باشند.

وی در خصوص علامت راهنمایی تقویمی روی فرآورده‌های غذایی که یکی از بسته‌های تحول نظام سلامت است، گفت: این طرح به زودی به واحدهای تولیدی ابلاغ می‌شود و تا 18 ماه آینده فرآورده‌های غذایی موظف هستند برچسب جدید را که حاوی میزان کالری‌های موجود در آن است، روی بسته چاپ کنند؛ به طور مثال میزان بالای اسید چرب ترانس یا نمک بیش از حد مجاز با رنگ قرمز شناخته می‌شوند.

وی افزود: درست است که این صنایع اجازه تولید دارند؛ اما با وجود این علامت راهنما مردم آگاهی پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: به زودی آئین‌نامه‌ای برای وزارت بهداشت برای شرکت‌های تخصصی امضاء می‌شود که طبق این قرارداد وظایف سازمان غذا و دارو را در بازار انجام می‌دهند.

دیناروند تصریح کرد: در یک سال اخیر بسیار تلاش کرده‌ایم تا تفاهم‌نامه‌های بین بخشی برای کاهش اصطکاک و موازی‌کاری میان سازمان غذا و دارو و استاندارد، دامپزشکی، بهداشت و محیط و ... به حداقل برسد و به زودی این تفاهم‌نامه‌ها اجرایی می‌شود، اجرای این تفاهم‌نامه‌ها به نفع صنعت است و کار دستگاه‌های نظارتی را راحت‌تر می‌کند.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: خراسان قطب تولید غذا در کشور است و محصولاتی که تولید می‌کند، افرادی بسیار بیشتر از جمعیت خود را پوشش می دهند.

منبع:ایسنا
کد خبر 59be7cc6acbf49e88e299d09bae6abac

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =