معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هم اکنون یک چهارم هزینه خانوارهای ایرانی صرف تامین غذا می شود و یک چهارم میزان تولید ناخالص ملی کشور وابسته به غذا است.

دکتر رسول دیناروند با بیان اینکه سالانه 10 میلیارد دلار مواد غذایی به کشور وارد می شود، افزود: کشور ما از نظر تامین مواد غذایی وابسته به واردات است و محصولاتی مانند برنج، گندم و سویا به کشور وارد می شوند.

وی  تصریح کرد: کشور ما در منطقه کم آب قرار گرفته است و تولیدات فراورده های کشاورزی وابسته به شرایط آب و هوایی است.

به گفته دیناروند، میزان صادرات مواد غذایی کشور نسبت به واردات کمتر است و با صادرات محصولات باغی حداکثر پنج میلیارد دلار در سال برآورد می شود.

وی افزود: در حال حاضر مقررات واردات برنج به کشور با هدف تامین امنیت غذایی مردم با سخت گیری و نظارتهای بیشتر از گذشته اعمال می شود.

دیناروند افزود: اکنون نظارت های انجام شده برای واردات برنج در چندین مرحله انجام می شود، به طور مثال کنترل در کشور تولید کننده برنج، کنترل در مبادی ورودی و کنترل در سطح عرضه صورت می گیرد تا محصول وارد شده به کشور مضر سلامت مردم نباشد.

وی خاطر نشان کرد: به دنبال برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته، توجه به رعایت استانداردها و ضوابط و مقررات واردات برنج 20 درصد بیشتر از تولید آن در سال جاری اعمال می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص نظارت بر سموم و دفع آفات کشاورزی در کشور گفت: با تشکیل کارگروهی به دنبال ساماندهی عرضه و نحوه استفاده از سموم در کشور هستیم تا نگرانی های مردم از این بابت مرتفع شود.

به گفته دیناروند، هم اکنون استفاده از سموم قاچاق و تایید نشده کشاورزی، در برخی از مناطق کشور کاربرد دارد و این سموم در زمان نامناسب و یا بیش از حد مجاز استفاده می گردد.

وی با اشاره به طرحهای مکمل یاری ویتامین D در کشور گفت: در این راستا وزارت بهداشت دو برنامه شامل توزیع رایگان این مکمل و مغذی سازی مواد غذایی را دنبال می کند.

دیناورند افزود: بزودی توزیع مکمل ویتامین D به صورت رایگان برای جمعیت ساکن در روستاها، شهرهای کوچک و ساکنان در حاشیه شهرها آغاز می شود و مغذی سازی مواد غذایی مانند نان به این ویتامین نیز از سال آینده در کشور اجرایی خواهد شد.

وی در مورد استفاده از روغن پالم در صنایع غذایی گفت: به دنبال برنامه ریزی های انجام شده از 7 ماه گذشته تاکنون، واردات روغن پالم برای استفاده از صنعت در کشور از 50 به 30 درصد کاهش یافته است.
کد خبر 024428b6b1564670b742bb431355cb31

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =