تحریم یک‌ساله روسیه بر کالاهای غربی مزیت صادراتی میوه ایرانی را افزایش داده است که شرکت‌ها و بازرگانان ایرانی و روسیه توصیه می‌شود که به این مسئله به‌عنوان فرصتی کوتاه‌مدت نگاه نشود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست تجار ایران و روسیه با اشاره به اینکه بازارهای ایران و روسیه در بسیاری‌ از زمینه‌ها مکمل طبیعی یکدیگرند و روسیه باید بازار دائمی میوه ایران شود، گفت: ایران در محصولات باغی، میوه، سبزیجات، خشکبار و همچنین در فرش و چرم و صنایع دستی اعتبار جهانی دارد.

محسن جلال‌پور افزود: ایران نیز می‌تواند خریدار بهتری برای کالاهای با مزیت روسیه همچون سلاح، تجهیزات نیروگاهی، فولاد، چوب، کاغذ و ماشین‌آلات باشد، اینها عرصه‌هایی است که جامعه اقتصادی دو کشور یکدیگر را می‌شناسند و آزموده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه تجارت بین دو اقتصاد بزرگ همسایه و دوست به رقم ناچیز 1.6 میلیارد دلار می‌رسد نشان از عدم فعالیت خوب است که باید بر لزوم بازسازی و ارتقای موارد شناخته شده تجارت بین دو بازار اهمیت داده شود.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تحریم یک‌ساله روسیه بر کالاهای غربی مزیت میوه ایرانی را افزایش داده است و به شرکت‌های ایرانی و روسیه توصیه می‌شود به این فرصت به‌عنوان فرصتی کوتاه مدت نگاه نشود و در پی برنامه‌ریزی پایدار و کسب بازارهای مهم روسیه باشند.

جلال‌پور تصریح کرد: انتظار کیفی روس‌ها از میوه ایران بسی فراتر از عراق یا جمهوری آذربایجان است، بازار روسیه در بخش میوه و سبزیجات به استاندارد اروپایی نزدیک‌تر است که باید بر روی موارد آماده‌سازی بسته‌بندی و لوژستیک کار شود.

وی یادآور شد: دولت نیز در رابطه با سیستم بانکی دو کشور و رفع موانع باید می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد و وضع موجود کشتیرانی در دریای خزر آنچنان قابل قبول نیست و حمل و نقل زمینی نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

جلال‌پور در پایان تأکید کرد: تسهیل صدور ویزا و روادید برای تجار ایران و روسیه باید صورت گیرد و اتاق مشترک ایران و روسیه اقدامات لازم در بخش حاکمیتی را کارشناسی کند.
کد خبر 7e8a99f7f4ca47b2b713fa2b04ddb8e2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =