صنای غذایی> یک شرکت عربستانی که بخش مهمی از تولید روغن ایران (روغن لادن) را در دست دارد به دنبال گسترش فعالیت خود در ایران و خرید شرکت‌های جدید در حوزه مواد غذایی و کالاهای اساسی ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تولید کالاهای اساسی در کشور همیشه حساس و مورد توجه بوده است و دولت‌ برای ایجاد تعادل در بازار و جلوگیری از افزایش قیمت آنها به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای تولید و واردات یارانه پرداخت می‌کند.
موضوع تامین روغن از همه کالاهای اساسی مهم  و دشوارتر است زیرا بیش از 80 درصد از ماده اولیه مورد نیاز صنایع تولید روغن نباتی از خارج کشور به صورت روغن خام تامین می شود و کارخانه‌های روغن کشی داخلی به دلیل تولید و سطح زیر کشت کم دانه‌های روغنی، تعطیل یا نیمه تعطیل هستند.
بنابراین گزارش، وال استریت ژورنال به تازگی گزارشی در خصوص فعالیت شرکت عربستانی صافولا در تولید روغن نباتی کشور و بهره گیری از تسهیلات دولت ایران برای تولید و واردت این محصول خبر داد.
بر اساس پیگیری های انجام شده، در سال گذشته نیز روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی به این موضوع اشاره و ادعا کرده که عمده روغن نباتی مورد نیاز  کشور توسط این شرکت دو ملیتی تامین می شود.
با مراجعه به سایت این شرکت نیز این موضوع مشخص می شود که این شرکت قدیمی و با سابقه در بخش صنایع غذایی با  پیوستن به شرکت صنعتی بهشهر (روغن لادن) نام خود را عوض کرده و نام خود را ترکیبی از دو شرکت ایرانی و خارجی قرار داده است.

پیشنهادات یک شرکت عربستانی به صنایع  غذایی معتبر داخلی
برای پیگیری این موضوع به سراغ یکی از فعالان بخش صنایع غذایی که نخواست نامش فاش شود رفتیم.  وی معتقد است که مالکین شرکت یاد شده اعراب هستند اما اینکه همکاری با داعش داشته باشند یا خیر، مشخص نیست.
وی می افزاید که مالکان این صنایع به دنبال گسترش فعالیت خود در ایران بوده و در حال مذاکره برای خرید شرکت‌های جدیدی در بخش صنایع غذایی مانند ماکارونی، آرد ونوعی خاصی از کیک هستند.
این مقام آگاه می گوید که این شرکت در یونان و کشورهای مختلف دنیا سرمایه گذاری کرده و محصولات مشابهی در حوزه کیک تولید می کنند.

وی یاد آورشد: به پیام های تایید نشده شبکه‌های مجازی نمی توان اطمینان کرد اما در مالکیت سرمایه گذران خارجی دراین شرکت‌ شکی وجود ندارد و مجوز‌های مربوطه دریافت شده است.
این فعال بخش صنایع غذایی در پایان گفت: قیمت‌های خرید پیشنهادی این شرکت خارجی به صنایع غذایی داخلی دو برابر ارزش واقعی آنها  بوده  و برای صنایع وسوسه کننده است.
یک فعال دیگر بخش خصوصی در این ارتباط گفت: سرمایه گذاری بخش صنایع غذایی دیگر کشورها نه تنها مشکلی برای اقتصاد کشور ندارند بلکه منجر به رونق اقتصادی می شوند اما به شرط اینکه با ورود خود تکنولوژی‌های روز دنیا را به ایران آورند نه اینکه صنایع قدیمی و معتبر ما رو خریداری کرده و مورد بهره برداری قرار دهند.

به گفته وی دست اندازی شرکت های خارجی به حوزه کالاهای اساسی کشور نیز مسئله دیگری است و اصرار این شرکت ها برای ورود به این حوزه ها را باید با حساسیت بیشتر و با نگاه به ملاحظات امنیت غذایی رصد کرد.

بر اساس گزارش رسانه های خارجی بخش مهمی از سهام شرکت صافولا در اختیار دولت سعودی عربستان است.
کد خبر 85596173de66474593c4e5132640aef5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =