صنایع غذایی> دبیر انجمن صنایع لبنی کشور با تاکید براینکه صنایع لبنی توان خرید شیرخام با قیمت 1440 تومانی را ندارند، گفت: در راستای اجرای این مصوبه از روز پنجشنبه ناظران سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در کارخانجات لبنی مستقر شده اند که این امر خلاف عرف است.

 رضا باکری روز شنبه در نشست مطبوعاتی درخصوص استقرار ناظرین سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در کارخانجات لبنی، افزود: سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با این اقدام می خواهد کارخانجات لبنی را به خرید هر کیلوگرم شیرخام با قیمت 1440 تومان ملزم سازد که این امر غیرممکن است.

وی گفت: در حال حاضر کارخانجات تنها توان خرید هر کیلوگرم شیرخام با قیمت 1200 تا 1250 تومان را دارند اما اگر قرار باشد شیرخام با قیمت بالاتری خریداری شود، نرخ تمام شده فرآورده های لبنی نیز افزایش می یابد که همین امر موجب کاهش مجدد مصرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته برای کاهش ضرر و زیان صنایع اگر قرار باشد شیرخام با قیمت مصوب 1440 تومانی خریداری شود باید قیمت فرآورده های لبنی نیز حدود 16 درصد افزایش یابد که این مهم نه تنها به نفع مصرف کنندگان بلکه به نفع صنایع نیز نخواهد بود.

باکری اظهار داشت: طی مکاتباتی که این انجمن با دستگاه های ذیربط از جمله معاونت اجرایی رئیس جمهوری، وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار داشته خواستار جلوگیری از برخورد دستوری دولت با صنایع شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 65 سال از سابقه صنعت لبنیات در کشور می گذرد، تصریح کرد: از ابتدای فعالیت صنعت لبنی تاکنون کماکان چالش قیمتی بین دامداران، صنعت و دولت برای تعیین نرخ شیر خام و فرآورده های لبنی وجود داشته به طوری که مشکلات این صنعت و اقدامات دستوری دولت می تواند این صنعت را به ورشکستگی بکشاند.

به گفته باکری، 70 درصد مواد اولیه فرآورده های لبنی را شیرخام تشکیل می دهد بنابراین نه تنها صنایع توان خرید این محصول با قیمت 1440 تومان را ندارند بلکه مصرف کنندگان نیز قدرت خرید فرآورده های لبنی با قیمتی بیش از قیمت های فعلی را ندارند.

وی افزود: طی 1.5 سال گذشته صنایع با کاهش شدید مصرف فرآورده های لبنی در جامعه مواجه شده اند به طوری که باید با وجود حاشیه ضرر و زیان حجم تولید کاهش یابد اما کارخانجات در تلاش هستند با تمام مشکلات موجود حجم تولید خود را حفظ کنند.

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور با بیان آنکه مصوبه 1440 تومانی شیرخام مربوط به سال گذشته بوده است، گفت: علت عدم تحقق قیمت مذکور در بازار عرضه و تقاضای شیرخام متاثر از بازار عرضه و تقاضای فرآورده های لبنی و پائین بودن قدرت خرید مردم است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ابلاغیه ستاد تنظیم بازار و اصرار مسئولان دستگاه های ذیربط همچون معاونت اجرایی رئیس جمهوری، ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی براجرای این مصوبه با وجود آنکه افزایش قیمت خرید مواد اولیه در شرایطی که امکان فروش فرآورده های لبنی با نرخ های متناسب با قیمت واقعی آنان فراهم نیست، غیرمنطقی است.

وی ادامه داد: این اقدام دولت به معنای راندن واحدهای لبنی به حاشیه زیان و لاجرم تعطیل شدن باقی واحدهای تولیدی فعال کشور و توسعه بیکاری شاغلان خواهد شد.


 ضرر سالانه 1200 میلیارد تومانی صنعت لبنی از محل اجرای مصوبه دولت

به گزارش ایرنا، دبیر انجمن صنایع لبنی کشور گفت: در صورت الزام صنایع لبنی به خرید شیر خام مبتنی بر قیمت دستوری تولیدکنندگان سالانه حدود 1200 میلیارد تومان خسارت خواهند دید.

وی اضافه کرد: در همین راستا مدیران صنایع نیز قادر به پاسخگویی به صاحبان سهام به دلیل ایجاد شرایط ورشکستگی ناشی از عملکرد مقصرانه دولت صورت گرفته، نخواهند بود، البته طبق قانون تجارت الزام صنایع به خرید شیرخام با قیمت مذکور عملی مجرمانه است.

وی گفت: این درحالیست که سال گذشته دولت مسئولیتی بر دوش خود گذاشت و یارانه 300 میلیارد تومانی شیر خام به دامداران را پرداخت کرد که این نیز فشاری بردوش دولت بود.


 برنامه توقف یا کاهش تولید فرآورده های لبنی را نداریم

وی تاکید کرد: با وجود مصوبه و الزام اخیر دولت، صنایع برنامه ای برای کاهش تولید و یا توقف تولید ندارند و تلاش دارند با وجود ضرر و زیان ناشی از این مصوبه به فعالیت خود با حجم تولید فعلی ادامه دهند.


روزانه 2500 تن شیرخام تولیدی مازاد برنیاز کشور

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور خرید تضمینی شیرخام از سوی دولت را ناکارآمد برشمرد و گفت: هم اکنون حدود 2500 تن شیر خام تولیدی کشور مازاد برنیاز داخلی است که باید جذب صنایع شود اما به دلیل بالا بودن قیمت شیرخام کارخانجات قادر به جذب این میزان نیستند.

وی اظهار داشت: اقدام دولت برای خرید تضمینی شیرخام پائین تر از حجم مازاد شیرخام تولیدی است بنابراین مشکل این صنعت را برطرف نمی کند.

باکری یکی از راهکارهای حل این مشکل با وجود رکود بازار را افزایش مصرف شیر و فرآورده های لبنی در خانوارها برشمرد.


 عرضه 3 هزار و 500 تن شیر به مدارس و دانشگاه ها

وی از دیگر راهکارهای حل مشکل صنایع لبنی و دامداران را عرضه روزانه 3 هزار و 500 تن شیر فرآوری شده به 17 میلیون و 800 دانش آموز و دانشجو از مقطع مهدکودک تا پایان دانشگاه عنوان کرد و افزود: در این اقدام هر دانش آموز و دانشجو روزانه 200 سی سی شیر رایگان دریافت می کند.

وی از پیشنهاد کارت الکترونیک خرید شیر مدارس خبر داد و تصریح کرد: با وجود تحریم ها علیه ایران و کمبود درآمدهای دولت، می دانیم که دولت امکان پرداخت یارانه به صنعت را ندارد بنابراین پیشنهاد شد تا کارت های الکترونیکی برای دانش آموزان و دانشجویان با قیمت ماهانه1400 تومان صادر شود تا خانوارها با پرداخت این مبلغ هر نوع شیر 200 سی سی و هر برندی که می خواهند برای فرزندان خود تهیه کنند.

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: در صورت موافقت دولت با این طرح علاوه بر رونق مصرف شیر در کشور بخش عمده مشکلات این صنعت نیز برطرف خواهد شد.


 تشکیل خانه شیر ایران الزامی است

باکری خواستار تشکیل هرچه سریعتر خانه شیر ایران شد و افزود: با تشکیل خانه شیر ایران به طور قطع بخشی از مشکلات صنعت لبنیات کشور حل و فصل خواهد شد.

به گفته وی، اساسنامه تشکیل خانه شیر ایران حدود 3 سال پیش تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده اما تاکنون پاسخی مبنی برتشکیل این خانه دریافت نشده است.


 تولید 12 میلیون تن شیرخام تا پایان برنامه ششم توسعه

وی اظهار داشت: طبق برنامه ششم توسعه پیش بینی می شود تا پایان این برنامه میزان تولید شیرخام کشور به 12 میلیون تن برسد این بدان معناست که تولید حدود 50 درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته دبیر انجمن صنایع لبنی کشور، طبق برآورد وزارت جهادکشاورزی در حال حاضر 8.2 میلیون تن شیرخام درکشور تولید می شود.


کاهش 12 درصد مصرف بستنی طی یک سال گذشته

باکری افزود: در حال حاضر سه کالای شیر، ماست و پنیر در تمام فصول 80 درصد سهم تولید را تشکیل می دهد و مابقی شامل کالاهای تفننی همچون بستنی و سایر محصولات می شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه طی 1.5 سال گذشته مصرف این محصول به دلیل افزایش قیمت و عدم توانایی خرید مردم 12 درصد کاهش یافته به نحوی که بستنی های لوکس با قیمت بیش از 2 هزار و 500 تومان کمترین فروش را طی این مدت داشته است.


 خودکفایی در تولید چوب بستنی تا پایان سال 94

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: درگذشته بخش عمده چوب بستنی مورد نیاز صنایع وارد می شد که با ایجاد سرمایه گذاری در این بخش و تهیه ماشین آلات مورد نیاز در حال حاضر بخشی از چوب بستنی مورد نیاز کشور در داخل تولید و تامین می شود.

وی تاکید کرد: در صددیم تا پایان سال 94 در تولید چوب بستنی با کیفیت و استانداردهای بهداشتی به خودکفایی برسیم.
کد خبر 8ab65ce6fef9474bbf9c74aab8d11507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =