حسام مهدوی-  افزایش هزینه‌های تولید نسبت به قیمت تمام‌شده یکی از مواردی است که طی چند‌ سال اخیر بسیاری از تولیدکنندگان به‌ویژه فعالان صنایع غذایی از آن گلایه می‌کنند. درواقع اجرای قانون هدفمندی در کنار رشد تورم باعث شده تا عبارت «تولید دیگر به صرفه نیست» بارها از زبان تولیدکنندگان موادغذایی شنیده شود.
به گفته تولیدکنندگان صنایع غذایی رشد هزینه‌های تولید باعث تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولید شده است و دیگران که هنوز به فعالیت مشغولند با سختی‌های فراوان و به اصطلاح نخواندن دخل و خرج مواجه هستند. اما نکته مهم در این بین این است که اگر واقعا این مشکل تا این حد حاد است چرا تولیدکنندگان هنوز به تولید ادامه داده و کار را تعطیل نکرده‌اند. برخی از کارشناسان بر این باورند که عبارت «تولید به صرفه نیست» به اهرمی بدل شده است برای افزایش قیمت‌ها و برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که واقعا رشد هزینه‌های تولید باعث زیان این واحد‌های تولیدی شده است.

٧٠٠ واحد لبنی در تعطیلی کامل

دبیر اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با «شهروند» درخصوص ادامه کار تولیدکنندگان لبنیات به‌رغم زیان‌ده بودن به دلیل بالا بودن هزینه‌ها، می‌گوید: تولید یک واحد تولیدی یعنی زنده بودن و ادامه زندگی، بنابراین واحد تولیدی تا روزی که می‌تواند و امکان تولید برایش وجود دارد به این کار ادامه می‌دهد. تولید‌کننده همواره این امید را دارد که روزی وضع بهتر شده و از بحران رهایی یابد. اما تا وقتی که این شرایط وجود دارد چاره‌ای ندارد که حتی با ضرر به تولید ادامه دهد. به گفته علی‌احسان ظفری درحال حاضر بسیاری از واحد‌های تولیدی با ٢٠تا ٣٠‌درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند. این شرایط مانند فرد بیماری است که با یکسری از مشکلات و بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کند اما هنوز به زندگی ادامه می‌دهد. واحد‌های تولیدی نیز با توجه به تمام مشکلات بازهم به حیات خود ادامه می‌دهند.
وی در ادامه می‌افزاید: درحال حاضر از بین هزار واحد تولید‌کننده محصولات لبنی کمتر از ٣٠٠ واحد فعال هستند و با قاطعیت می‌توان گفت هم‌اکنون ٧٠٠ واحد لبنی در تعطیلی مطلق هستند که تمام این واحد‌ها طی چند ‌سال اخیر و به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و دستمزد کارگران و نبود توجیه اقتصادی کار را تعطیل کرده‌اند. علاوه بر این وجود بدهی‌های کلان بانکی و عدم توان بازپرداخت نیز دلیل دیگری برای تعطیلی واحد‌های تولید‌کننده لبنیات است.

جز کمک انتظاری از دولت نداریم

این تولید‌کننده محصولات لبنی به نقش دولت اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: ما از دولت انتظار زیادی نداریم. فقط می‌خواهیم فشارهایی که ازطرف دولت به ما وارد شده مانند افزایش دستمزد کارگران؛ افزایش هزینه‌های سوخت ناشی از اجرای هدفمندی، گرانی علوفه و سایر مواد اولیه و... را از ما بردارد تا واحد تولیدی بتواند با آرامش به تولید ادامه دهد.
ظفری ادامه می‌دهد: علاوه بر این دولت اجازه افزایش قیمت را هم به ما نمی‌دهد. با توجه به افزایش هزینه‌های تولید اجازه افزایش قیمت می‌تواند تا حدودی زیان ما را جبران کند. البته دولت می‌گوید: افزایش قیمت باعث می‌شود تا قدرت خرید مردم پایین بیاید اگر دولت نگران این موضوع است باید با استفاده از منابعی که از هدفمندی یارانه‌ها به دست آورده به تولید‌کننده کمک کند تا واحد‌های تولیدی درآستانه ورشکستگی با زیان بیشتر مواجه نباشند.
به گفته وی، دولت اگر داعیه حمایت از تولید را دارد نباید تولید را به حال خود رها کند اما اگر قصد حمایت از واردات را دارد و می‌خواهد بازار داخلی مملو از محصولات وارداتی باشد که نیازی به حمایت از تولید نیست. اما با توجه به وعده‌ها و ادعای دولت مبنی بر حمایت از تولید به نظر می‌رسد که دولت قصد ندارد تولید داخل را با واردات عوض کند. این درحالی است که به دلیل ظرفیت بالای کشوردرتولید لبنیات حتی می‌توان صادر‌کننده این محصولات نیز شد.

ادامه راه دولت قبل

دبیر اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ضمن انتقاد از دولت قبل تأکید می‌کند: دولت قبل واحد‌های تولید‌کننده لبنیات را تا دم مرگ پیش برد و با اقدامات خود بسیاری از این واحد‌ها را به تعطیلی کشاند. اما از دولت جدید نیز هنوز اقدام خاصی در حمایت از تولید‌کننده ندیده‌ایم. درواقع این دولت نیز ادامه‌دهنده راه دولت قبل است. در دولت دهم گازويیل از لیتری ١٦ تومان به لیتری ١٥٠ تومان رسید و در دولت فعلی نیز این رقم از ١٥٠ تومان به ٣٠٠ تومان رسید. درحال حاضر صحبت برسر این است که دولت می‌خواهد اشتباهات قبلی را اصلاح کند و این موارد را در قالب بسته پیشنهادی خروج از رکود مطرح کرده است که امیدواریم این بسته درحد بسته نماند و به سرانجامی برسد.
ظفری همچنین به نقش پررنگ بخش خصوصی در رشد و توسعه صنایع لبنی اشاره کرده و یادآور می‌شود: نقش بخش خصوصی در این میان بسیار مهم و قابل توجه است. بخش خصوصی قبل از انقلاب رشد چندانی در صنایع لبنیات نداشت، اما این بخش بعد از پیروزی انقلاب رونق گرفت. ولی درحال حاضر که بخش خصوصی وظیفه خود را انجام داده و واردات قطع شده و صادرات رشد کرده است، دولت باید وظیفه خود در جهت حمایت از تولید را انجام دهد.

چاره‌ای جز ادامه تولید نیست


در همین ارتباط هدایت اصغری رئیس اتحادیه مرغداران میهن نیز با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان تخم‌مرغ به «شهروند» می‌گوید: درخصوص تخم‌مرغ باید گفت که واحد‌های تولیدی مشکل خاصی درباره تولید ندارند و حتی با انبوه و انباشتگی تولید نیز مواجه هستند. هم‌اکنون رقم تولید تخم‌مرغ به ١٠‌هزار تن در ماه هم می‌رسد اما نبود بازار‌های صادراتی و عدم حمایت دولت باعث شده تا این مازاد تولید روی دست تولید‌کننده بماند و تولید را با مشکل عدم بازگشت نقدینگی مواجه سازد. نبود مشوق‌های حمایتی تعریف شده از سوی دولت برای صادرات علاوه بر انباشتگی تولید و عدم بازگشت سرمایه تولید‌کننده باعث شده تا ارزآوری در این بازار نیز از بین برود و به‌رغم تولید زیاد منابع ارزی نصیب کشور نکند.
وی در ادامه به موضوع به صرفه نبودن تولید برای تولید‌کننده اشاره و تأکید می‌کند: البته این تولید انبوه و انباشتگی تولید باعث شده تا تولید برای تولید‌کننده  مقرون به صرفه نبوده و با توجه به بالاتر بودن قیمت تمام‌شده از هزینه‌ها، تولید‌کنندگان تخم‌مرغ با ضرر مواجه شوند. تولید‌کننده بدلیل سرمایه‌گذاری که انجام داده مجبور به ادامه فعالیت است و این موضوع که برخی می‌گویند تولید‌کننده به غلط اعلام می‌کند تولید به صرفه نیست و افزایش هزینه‌های تولید به آنها زیان وارد می‌کند، صحت ندارد.
اصغری تصریح می‌کند: هر تولیدکننده‌ای برای انجام فرآیند تولید سرمایه‌گذاری می‌کند و اگر دراین راه با زیان هم مواجه شود چاره‌ای جز ادامه تولید ندارد چرا که برای این کار سرمایه‌گذاری کرده است. اما در این مرحله است که دولت باید از تولید‌کننده حمایت کرده و مانع ادامه ضرر و زیان واحد‌های تولیدی شود.

دولت زمینه صادرات ایجاد کند

رئیس اتحادیه مرغداران میهن درخصوص امکان صادرات تخم‌مرغ تولیدی داخل، خاطرنشان می‌کند: ایجاد زمینه مناسب برای صادرات می‌تواند اقدامی مثبت از طرف دولت باشد که هم زیان تولید‌کننده تخم‌مرغ را جبران کند و هم منابع ارزی نصیب کشور کند. اما با توجه به این‌که رقم صادرات ما در زمینه تخم‌مرغ بسیار ناچیز است می‌توان گفت در عمل این حمایت صورت نگرفته است.
وی همچنین توان بالای بخش خصوصی را عاملی موثر برای ایجاد زمینه‌های صادرات دانسته و می‌گوید: بهتر است قسمتی از وظایف به اتحادیه و بخش خصوصی واگذار شود تا با توجه به توان بالای بخش خصوصی این بخش خود بتواند نسبت به بازاریابی اقدام کند.
اصغری در پایان حمایت دولت از تولیدکنندگان تخم‌مرغ را به منظور ایجاد بازار‌های صادراتی بسیار مهم ارزیابی کرده و یادآور می‌شود: دولت برای حمایت از صنایع تولیدی تخم‌مرغ به این اعتقاد نرسیده است. البته این روند در دولت یازدهم تا حدودی تغییر کرده و اقداماتی در جهت واگذاری وظایف و ایجاد زمینه‌های صادرات به بخش خصوصی انجام شده اما این روند باید ادامه‌دار بوده تا در سایه آن بتوان به رشد و توسعه این بخش امید داشت.


منبع: روزنامه شهروند
کد خبر 8d3505707df043b1bc44a1898508ea8a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =