سرپرست معاونت امور باغبانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی براساس سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برای 10 محصول باغی و 10 محصول سبزی و صیفی افزایش 50 درصدی عملکرد در واحد سطح را برنامه‌ریزی کرده است که اگر محقق شود، ایران دوباره جایگاه نخست تولید این محصول استراتژیک را کسب می‌کند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جهانگیر عرب در نشست خبری در پاسخ به سوال فارس که آیا معاونت باغبانی می‌تواند جایگاه نخست تولید پسته را که در یکی  دو سال پیش به آمریکا واگذار شده را برگرداند، گفت: در صورتی که بتوانیم براساس سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تولید پسته را 50 درصد در واحد سطح افزایش دهیم، امکان کسب دوباره جایگاه نخست تولید پسته وجود دارد.

سرپرست معاونت امور باغبانی افزود: عملکرد در واحد سطح پسته طی سال‌های گذشته 30 درصد کاهش یافته است و برنامه‌های وزارت جهاد افزایش دوباره این محصول استراتژیک است.

وی افزود: در تولید پسته چندین مشکل وجود دارد که با کمک محققان و تجار آنها را جمع‌بندی کردیم که مهم‌ترین آنها کمبود آب است و دولت مصمم است، این مشکل را برطرف کند.

عرب افزود: مشکل دیگر این است که برخی کشاورزان باغات خود را رها کردند. دولت طرحی را در قالب اقتصاد مقاومتی تهیه کرده است که در مورد پسته به کشاورزان کمک می‌کنند، عقب‌افتادگی‌ها را جبران و باغات خود را اصلاح کنند.

سرپرست معاونت امور باغبانی گفت: ارقام مناسبی نظیر پسته احمد آقایی و شاه‌پسند اصلاح شده و در مناطق دامغان و سمنان جایگزین ارقام کم بازده می‌شود.

عرب در پاسخ به سوال دیگر فارس که برنامه جنابعالی برای اجرای الگوی کشت چگونه است، چراکه دولت‌های گذشته هم به اجرای آن اعتقاد داشتند، اما مشکل آنها در نحوه اجرا بود، گفت: اجرای الگوی کشت جسارت می‌خواهد و دولت مصمم است که آن را اجرا کند. تدوین طرح الگوی کشت نهایی نشده است، اما وزارت جهاد قطعا در حوزه باغبانی آن را اجرا خواهد کرد.

وی ادامه داد: بخشی از اجرا با حمایت‌های وزارت جهاد انجام می‌شود و بخشی هم نیاز به قانون دارد.

عرب تاکید کرد: بنا است تا به عنوان حمایت از کشاورزان در صورت خرید نشدن محصولاتشان، عدم‌النفع به آنها پرداخت شود، یعنی با تعیین قیمت توافقی اگر نتوانند و یا کمتر از قیمت تعیین شده بفروشند دولت مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کند.

عرب در پاسخ به سوال دیگر فارس که جنابعالی به دنبال این هستید که محصولات را مطابق با ذائقه مردم ارائه کنید، اما تحقیقات حداقل 13 سال و به ثمر رسیدن محصول هم اگر 5 سال فرض شود 18 سال زمان می‌خواهد که این مدت ذائقه مردم چندین بار عوض می‌شود، گفت: راه‌های کوتاه‌تری را برای تولید میوه‌ای مناسب با ذائقه مردم انتخاب می‌کنیم که این زمان  5 ساله خواهد بود.

به گزارش فارس؛ سرپرست معاونت امور باغبانی اعلام کرد که تلاش می‌کند، محصولات کشاورزی و به ویژه سیب را مناسب با ذایقه‌ای که مردم دوست دارند، تولید کنند.

*تا پایان سال 97 تمام مشکلات ذخیره‌سازی، صنایع تبدیلی و فرآوری کشاورزی برطرف می‌شود


سرپرست معاونت امور باغبانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، که برنامه شما برای افزایش درآمد باغداران چیست؟ چراکه اگر طرحی بدون تاثیر در درآمد کشاورزان ضمانت اجرا نخواهد شد؟ گفت: سیاستی مطابق با اقتصاد مقاومتی برای 10 محصول باغی و  10 محصول سبزی و صیفی طراحی شده است که 50 درصد عملکرد در واحد سطح را افزایش می‌دهد. همچنین برنامه‌ریزی شده است که تا پایان سال 97 تمام مشکلات ذخیره‌سازی، صنایع تبدیلی و فرآوری کشاورزی برطرف شود.
کد خبر a1a20c063f4f4adbb79afb15e10df395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =