صنایع غذایی> شاید میزان تولید شیرخام در کشور قابل توجه بوده و حتی مازاد بر نیاز باشد، اما این شیر از فاکتورهای لازم برای تولید برخی محصولات فرعی مانند کره برخوردار نیست.

نایب‌رییس انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: چربی موجود در شیرخام تولیدشده در دامداری‌های ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار اندک و حدود 3.2 درصد است. در حالی که کمترین میزان چربی شیر در کشورهای اروپایی دست‌کم به 3.7 درصد می‌رسد.

محمد فربد با اشاره به اینکه چربی موجود در شیرخام کشور تنها می‌تواند پاسخگوی تولید محصولات فرعی باشد، افزود: بنابراین چربی مازاد برای محصولات خالصی مانند کره باقی نمی‌ماند؛ از طرفی هم فرهنگ غذایی مردم بیشتر به سمت مصرف محصولات لبنی پرچرب گرایش دارد و کارخانه‌های لبنی نیز مجبورند به خواست مشتری احترام بگذارند.

وی معتقد است: اگرچه بخش اعظم کره مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود، اما این موضوع جای نگرانی ندارد؛ زیرا محصول مذکور جزو کالاهای اساسی نبوده و مصرف سرانه آن نیز حدود نیم کیلوگرم در هر سال است.

فربد خاطرنشان کرد: اما در صورتی که قصد خوداتکایی در این زمینه را داشته باشیم، علاوه بر بحث فرهنگ‌سازی در راستای کاهش تمایل مردم به مصرف محصولات پرچرب، باید شیرخام تولیدی حداقل به 12 میلیون تن برسد. گذشته از این‌ها چربی شیر نیز دست کم باید 3.7 درصد باشد. تنها در این صورت می‌توان به کاهش وابستگی و خودکفایی در تولید کره امیدوار بود.

وی در پایان تصریح کرد: هم‌اکنون ظرفیت نصب شده کارخانه‌های کشور 16میلیون تن شیرخام است که با این حساب اگر دامداری‌ها بتوانند در راستای تولید شیر بیشتر اقدام کنند، مشکلی از بابت فراوری و بسته‌بندی محصولات مختلف وجود ندارد.

منبع:ایانا
کد خبر a4b0482e14594f568d6d53f5fb0968b7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =