مواد غذایی> بررسی کارنامه عملکرد چهار دولت در حوزه واردات گوشت نشان می دهد دولت دهم رکود واردات گوشت به ایران از از منظر وزنی و دلاری شکسته است.

بررسی ها نشان می دهد از ابتدای سال 1380 تا پایان مهر ماه سال جاری ، به طور متوسط هر سال در حدود 75 هزار تن گوشت به منظور تنظیم بازار داخلی وارد ایران شده است . واردات این میزان گوشت ، 4 میلیارد و 900 میلیون دلار ارز از کشور خارج کرده است .

کام شیرین دلالان گوشت

در حالی که حجم واردات گوشت در دولت هشتم تنها 150 هزار تن در چهار سال بود اما بررسی ها نشان می دهد این حجم در دولت نهم به  208 هزار تن و در دولت دهم به 569 هزار تن رسید .

 یکی از مهمترین دلایل افزایش واردت گوشت ، مقابله با گرانی قابل توجه این ماده غذایی در بازار ایران بود اما در همان زمان نیز بسیاری وضعیت واردات گوشت را مورد انتقاد قرار داده و معتقد بودند شرایط خرید ایرانی ها ، سبب افزایش قیمت گوشت در برزیل ، آن هم تنها برای خریدار ایرانی شده است .

 برخی از فعالان بازار گوشت ، وارد کنندگان گوشت در این دوران را کمتر از انگشتان دست معرفی کرده و می گفتند در حالی که قیمت هر کیلو گوشت وارداتی به ایران در سال 1391 کمتر از 8500 تومان بود، این ماده غذایی به قیمت کیلویی 17 هزار تومان به فروش می رسید . واردات گوشت در این دوره حتی سبب کاهش قیمت گوشت داخلی نیز نشد. از سوی دیگر برخی واسطه های ایرانی به فروشندگان برزیلی آموزش می دادند که چگونه گوشت را گران تر به ایران بفروشند . بهای هر کیلو گوشت در سال مورد بحث در بازار برزیل 4 تا 4.5 یورو بود .

افزایش قابل توجه واردات گوشت در سال های تصدی دولت دهم یعنی فاصله سال 1388 تا 1391 به گرانی قابل توجه قیمت گوشت وارداتی به ایران نیز منجر شد به طوری که در این دوره زمانی برای واردات 569 هزار تن گوشت در حدود 2 میلیارد و 760 میلیون دلار ارز از کشور خارج شد . رییس انجمن دوستی ایران و برزیل در سال 1391 اعلام کرده بود قیمت هر تن گوشت برای خریداران ایرانی حدود 600 یورو گران تر از سایر خریداران خارجی در برزیل است .

 کاهش سطح واردات

 از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا کنون واردات گوشت قرمز کاهش یافته است به طوری که حجم واردات از 117 هزار تن در سال 1391 به 91 هزار تن در سال پس از آن و 68 هزار تن در سال 1393 کاهش یافت .

 از ابتدای سال 1392 تا پایان مهر ماه سال جاری یک 310 هزار تن گوشت قرمز به ارزش یک میلیارد و 442 هزار تن وارد ایران شده است.

 در حالی که برزیل و استرالیا و آلمان مهمترین صادر کنندگان گوشت به ایران بودند ، در این دوره زمانی رایزنی هایی حتی برای واردات گوشت بوفالو از روسیه و هندوستان در دستور کار قرار گرفت .

جدول زیر وضعیت واردات گوشت در چهار دولت گذشته را نشان می دهد :




منبع:خبرآنلاین
کد خبر ac3eb897458743aab2a93c9abdd4929e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    1 0
    سلام در مورد میزان واردات چون منبع اطلاعاتی مثل گمرک وجود دارد اطلاعات درج درست میباشد ولی در مورد بحث قیمت صحبتهای غیر کارشناسی را لطفا مطبوعاتی نکنید مگر میشود گوشت 8500 تومان را 17000 تومان فروخت بنده یک فعال تولید و واردات گوشت در 2 دهه گذشته بود ه ام و این صحبتها جز منحرف کردن ذهن اذهان عمومی هیچ ثمره ای ندارد و مهمترین عوامل موثر بر بازار گوشت وبقیه بازرها 1 قیمت ریال نسبت به ارزهای معتبر مثل دلار و یورو هستش و 2 مدیریت دولت و شرکتهای تابع دولت در آن بازار چون بخش خصوصی در اقتصاد مریض ایران ذره ای در اقیانوس میباشد