‌کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح ملی کاهش مصرف نمک در کرمانشاه همزمان با سراسر کشور، گفت: هر ایرانی در سال حدود شش کیلوگرم نمک مصرف می‌کند.

لیلا رضا زاده  از آغاز طرح ملی کاهش مصرف نمک در کرمانشاه همزمان با سراسر کشور خبر داد و افزود: این طرح تا 15 بهمن ماه ادامه دارد.

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش مصرف نمک در خانواده‌ها دانست و تاکید کرد: در قالب این طرح از طریق رسانه‌ها، مراکز بهداشت و درمان، مدارس، ادارات و ... به مردم در خصوص خطرات مصرف فراوان نمک اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

این کارشناس تغذیه در ادامه با اشاره به مصرف بالای نمک در ایران، عنوان کرد: ایران در مصرف نمک یکی از پرمصرف ترین کشورها‌ست و هر ایرانی دو تا سه برابر میانگین جهان نمک می‌خورد.

به گفته وی، هر ایرانی در روز حدود 10 تا 15 گرم نمک می‌خورد که استاندارد این عدد پنج گرم برای هر نفر است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه هر ایرانی در سال حدود شش کیلوگرم نمک مصرف می‌کند، یادآوری کرد: سرانه مصرف سالانه نمک در جهان برای هر نفر حدود سه کیلوگرم است.

وی دلیل تمایل به مصرف زیاد نمک را ذائقه مردم دانست که از کودکی نیز فرزندان خود را به مصرف نمک عادت می‌دهند و این کار نادرست را به یک فرهنگ تبدیل کرده‌اند.

رضازاده تصریح کرد: علاوه بر اینکه همه ما سر سفره غذا نمک‌دان داریم، بسیاری از مواد غذایی که مصرف می‌کنیم هم پر نمک است. نان ما شور است، پنیر، کنسروها، خیارشور، سوسیس و کالباس، تنقلات، دانه‌های روغنی و سایر خوراکی هایی‌که مصرف می‌کنیم، طعم نمک دارد.

این کارشناس تغذیه معتقد است: همه این عوامل باعث شده ما عادت کنیم بیشتر طعم نمک را بچشیم تا طعم خوراکی‌ها را.

وی به پیامدهای مصرف نمک نیز اشاره و اظهار کرد: یکی از مهمترین این پیامدها افزایش فشار خون است که خود زمینه ساز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد.

رضازاده گفت: از 380 هزار مورد مرگی که سالانه در کشور رخ می‌دهد 135 هزار مورد ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.

به گفته این کارشناس تغذیه، اگر افراد روزانه سه گرم از مصرف نمک خود را کم کنند، 50 درصد از بیماری‌های قلبی و عروقی کم می‌شود.

وی پوکی استخوان را از دیگر معایب مصرف فراوان نمک خواند و اضافه کرد: مصرف نمک مانع بزرگی برای محکم شدن استخوان است.

رضازاده با اشاره به اینکه سرطان معده چهارمین سرطان شایع در جهان است، افزود: مصرف نمک مخاط معده را تخریب می‌کند و موجب افزایش سرطان معده می‌شود.

منبع:ایسنا
کد خبر b8a7a568eb1a442d9fe2c26c7e748782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =