صنایع غذایی> کاهش ۱۰ درصدی قند در فرآورده‌های صنایع غذایی برابر با تغییر فرمولاسیون طعم و مزه و مرجوع شدن سفارش‌های قبلی است که نتیجه تصمیمی احساسی و جزیره‌ای است.

عضو هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی کشور با اعلام این خبر گفت: بر اساس مصوبه معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان سراسر کشور باید همه واحدهای تولیدی مواد غذایی و آشامیدنی ۱۰ درصد میزان قند موجود در محصولات غذایی خود را کاهش دهند.

احمد آزادمرد افزود: در این مصوبه تأکید شده که پروانه‌های ساخت موجود حاوی قند، حداکثر شش ماه آینده اصلاح و پروانه ساخت جدید با کاهش حداقل ۱۰ درصد قند کل صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: کاهش ۱۰ درصد قند به معنای تغییر فرمولاسیون طعم و مزه فرآورده‌های غذایی است و نمی‌تواند تنها با یک مصوبه محمل اجرا پیدا کند.

آزادمرد ادامه داد: صنایع غذایی بر اساس فرمولاسیون تأییدشده اداره استاندارد، پروانه ساخت گرفته و با همین رویکرد وارد قرارداد با مشتریان داخلی و خارجی خود شده‌اند.

وی تصریح کرد: چنین تغییر ناگهانی در تولید مواد غذایی نمی‌تواند با پذیرش مشتریان صنعت روبه‌رو شود و حجم بالای مرجوعی کالا را به‌دنبال خواهد داشت.

عضو هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی کشور یادآور شد: کاهش مصرف قند تا سطح ۱۰ درصد باید به‌صورت تدریجی صورت گیرد تا ذائقه مشتریان به آن عادت کند.

آزادمرد تأکید کرد: فرمولاسیون بسیاری از فرآورده‌های غذایی نظیر نوشابه، آبمیوه و انواع سس سال‌ها فعالیت آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته‌اند و نمی‌توان با یک مصوبه یک مؤلفه آن را تا ۱۰ درصد کاهش داد.

وی اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد چنین مصوبه‌ای که تنفسی نیز برای زمان اجرای آن داده نشده و تأکید شده بلافاصله ابلاغ و اجرایی شود، بیشتر از آنکه توجیه علمی و منطقی داشته باشد، احساسی و جزیره‌ای اتخاذ شده است.

آزادمرد در پایان گفت: مبارزه با دیابت و کاهش قند مصرفی البته اقدامی مؤثر در سلامت غذایی مردم است، اما برای کاهش آن باید سیستماتیک به آن نگریست و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

۲۹ فروردین‌ماه سال جاری اداره‌کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه‌ای، مدت‌زمانی شش ماهه را برای اصلاح و پروانه ساخت جدید این دسته از واحدهای صنایع غذایی ابلاغ کرد.

منبع:ایانا
کد خبر d6e14a61a24b411cb8784dfafb2f8bbf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =