صنایع غذایی> اقتصاد غذا – حدود 30 نفر از  تولیدکنندگان صنایع نشاسته و گلوکز  با تجمع در مقابل ساختمان  وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار رفع ممنوعیت واردات گندم شدند.

محمد رسول مصائبی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنایع گلوکز،نشاسته و مشتقات آن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، ضمن اعلام این خبر افزود: ممنوعیت واردات گندم  عملا کارخانجات صنایع نشاسته و گلوکز را به تعطیلی کشانده است.

وی با اشاره به تفاوت کیفیت و قیمت گندم وارداتی در مقایسه با گندم داخلی خاطر نشان کرد: تفاوت قیمت 400 تومانی گندم وارداتی و گندم داخل، قیمت تمام شده نشاسته وگلوکز را به شدت افزایش خواهد داد و  این صنعت قادر به ادامه حیات نخواهد بود زیرا دیگر توان صادرات و حتی فروش در داخل را نخواهد داشت.

مصائبی گفت: 30درصد کارخانجات نشاسته و گلوکز کشور با مواد اولیه ذرت و 70 درصد با مواد اولیه گندم کار می کنند  و به دلیل تفاوت قیمت 85 درصدی ذرت و گندم، امکان ادامه کار برای 70درصد کارخانه های صنعت نشاسته و گلوکز وجود ندارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنایع گلوکز،نشاسته  در خصوص تجمع امروز گفت: کارخانه داران با در دست داشتن کلیدهای کارخانجات خود این پیام را به گوش مدیران وزارت صنعت رساندند که در صورت ادامه روند کنونی تمایلی به تولید و ادامه فعالیت ندارند.

مصائبی افزود: در انتهای تجمع  نیز جلسه ای با مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدو تجارت برگزار شد  و قرار شد پیشنهادات ما با کمک وزارت صنعت و برگزاری نشست مشترک با مدیران وزارت جهاد کشاورزی به صورت کارشناسی شده مشکل صنعت نشاسته و گلوکز را بر طرف نماید.

گفتنی است چندی پیش محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به محمدرضا نعمت زاده وزیرصنعت،معدن وتجارت نوشته بود:


«پیرو مذاکره و با تشکر از همکاری‌های فی‌مابین با توجه به وضعیت تولید گندم در داخل و واردات انجام شده تاکنون خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید:
1 ــ در سال 1395 نیازی به واردات گندم نمی‌باشد و از انجام ثبت سفارش جدید از این تاریخ برای گندم خودداری کنید.
2 ــ واحد‌هایی که نیاز به واردات گندم دوروم دارند می‌توانند به‌ترتیبی که شورای اقتصاد مقرر می‌دارد، از شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری نمایند و چنانچه علاقه‌مند به واردات باشند با ارز آزاد وارد نمایند.
3 ــ کارخانجات آرد به‌شرط صادرات می‌توانند:
الف ــ معادل آن گندم وارد نمایند (در قالب ورود موقت)
ب ــ دولت مابه‌التفاوت خرید گندم داخل و خارج آن را با تصویب شورای اقتصاد تقبل نماید.

ضمناً پیرو نامه شماره 020.25119 مورخ 94.8.26 لطفاً ترتیبی اتخاذ فرمایید که کلیه ثبت سفارش کالاهای اساسی (گندم، برنج، شکر خام و روغن خام) با مدت سه ماه انجام شود و حداکثر برای مدت یک ماه قابل تمدید باشد.»
کد خبر d8a9449f653b4686a3437d5794fd11b6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدوی ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    با سلام و احترام از اینکه با سایت زیبای شما آشنا شدیم خوشحالیم امیدوارم سایت روز به روز موفق تر و بهتر از قبل باشد http://Agahi90.ir رسانه آگهی90 با سپاسی بیکران