کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو گفت: این روزها انواع توصیه‎های تغذیه‎ای متفاوتی از افراد مختلف شنیده می‎شود اگر اصولی رعایت نشوند ممکن است سبب مشکلات و عوارضی در افراد شوند.

به گزارش ایفدانا و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، مهندس محدثه آصفری کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو بیان کرد: وحشت کروناویروس، جهان را درگیر خود کرده است و ایران نیز از این قافله عقب نمانده است. این بیماری بین مردم به‌عنوان غلطی مصطلح به کرونا مشهور شده است اما باید بدانید که ویروس کرونا خانواده‌ای از ویروس‌ها را شامل می‌شود که از ویروس سرماخوردگی معمولی گرفته تا عامل بیماری SARS (سندرم حاد تنفسی) و MERS (سندرم تنفسی خاورمیانه) را شامل می‌شود و ساختار آنها نیز دارای یک ژنوم RNA معمولی است. این ویروس جدید تنها یکی از اعضای این خانواده است. پیش از این ویروس جدید خانواده کرونا با نام ۲۰۱۹nCoV- شناخته می‌شد اما اکنون نام ویروس به SARS- CoV-۲ تغییر پیدا کرده است.

مهندس آصفری افزود: بیماری حاصل از این ویروس که علائمی مانند آنفلوآنزا دارد به نام COVID-۱۹ شناخته می‌شود. در همه ویروس‌های این خانواده علائم کلی ابتلا به‌صورت معمول شامل تب(۹۰ درصد)، سرفه(۸۰‌درصد)، تنگی‌نفس و مشکلات حاد تنفسی دیگر (۲۰ درصد) می‌شود. این هفتمین نوع از ویروس کروناست که جزئیات بسیاری از آن هنوز ناشناس است.

این کارشناس تغذیه تشریح کرد: این روزها انواع توصیه‎های تغذیه‎ای متفاوتی از افراد مختلف شنیده می‎شود اگر اصولی رعایت نشوند ممکن است سبب مشکلات و عوارضی در افراد شوند. دو نکته حائز اهمیت ، مصرف انواع دمنوش‌ها در این روزها و همچنین مصرف مکمل ویتامین c است که ذکر دو نکته ضروری است:

سازمان جهانی بهداشت توصیه به مصرف دمنوش چای گیاهی (Herbal Tea) در رابطه با کرونا نمی کند؛ چرا که برخی نوشیدنیهای تهیه شده بر اساس دم کردن چای گیاهی در آب جوش، ممکن است در برخی افراد سبب تضعیف دستگاه ایمنی بدن شوند. البته نسخه واحدی برای همگان وجود ندارد و اینکه چه دمنوشهایی در چه افرادی باعث ایجاد چه مشکلاتی می‎شوند نیاز به داشتن دانش کامل شناخت واکنشهای بدن در زمان ورود مواد مختلف به بدن و یا انجام آزمایش دارد. علاوه بر آن ایجاد واکنش‎های آلرژیک در افراد نیز موضوعی قابل توجه است.
اگر فرد دانش کافی در مورد شناخت واکنشهای بدن ندارد، نیاز به آزمایشی است که در آن میزان هجوم گلبولهای سفید به سمت دستگاه گوارش پس از ورود ماده خوراکی یا نوشیدنی به بدن مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس نتایج آزمایشهایی که در آلمان انجام شده است، در برخی شرایط آب جوشیده شده یا دمنوش برخی گیاهان وقتی وارد بدن شوند تعداد زیادی از گلبولهای سفید، برای دفاع، به سمت دستگاه گوارش می روند و تعداد گلبولهای سفید که با ویروس می‎جنگند کمتر می شود. نتیجه اینکه ممکن است سیستم ایمنی بدن بیمار تضعیف شده، تب بیشتر بروز ‎کند و بیماری طولانی‎تر شود. اگرچه تاکنون عوارضی در مصرف استفاده از آویشن و عناب گزارش نشده است ترکیبی از آویشن، پونه و عناب می تواند نوشیدنی مناسبی باشد. دمنوشها در دوران بیماری به ویژه در مورد ویروس جهش یافته کرونا بهتر است با احتیاط مصرف شوند. هر چند از انجا که افراد مختلف، دارای شرایط جسمانی متفاوتی هستند، نمی‎توان نسخه یکسانی برای همه تجویز کرد.

ویتامین C یا اسید آسکوربیک یکی از بزرگ‌ترین تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی است. این ویتامین اگرچه رایج‎ترین مکمل غذایی است که مصرف می‎شود اما آثار سوء مصرف مقادیر زیاد آن، در طولانی مدت رخ می‎دهد. به علت اینکه از کاتابولیسم ویتامین C اگزالات حاصل می‎شود، منطقی است در مورد امکان افزایش خطر تشکیل شدن سنگ‎های کلیوی اگزالاته با مصرف دوز بالای ویتامین C احتیاط کرد.
مهندس آصفری گفت: همچنین می تواند سبب کمبود سایر مواد مغذی مانند کمبود ویتامین B۱۲ و کمبود مس در بدن شود. کمبود B۱۲ منجر به ایجاد نوعی کمخونی خطرناک به نام مگالوبلاستیک می‎شود. بنابراین با توجه به این مساله که مصرف غذاهای طبیعی غنی از این ویتامین سبب بروز مسمومیت نمی‎شود و دریافت بیش از حد مکملهای حاوی ویتامین C با ابتلا به مسمومیت در ارتباط است، بهتر است برای تقویت سیستم ایمنی، این ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدانی را از منابع طبیعی سرشار آن مانند مرکبات، میوه‎ها و سبزیجات نارنجی و قرمز رنگ، کیوی، فلفل دلمه ای و... استفاده کرد.
کد خبر dae4938cbf75407bb928e528cd61acc1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =