قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت گفت: نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای تحویل می‌گیرند اگر آن را در خارج از شبکه نان یارانه‌ای قرار دهند، سهمیه آردشان را کسر یا حذف خواهیم کرد.

مجتبی خسروتاج با اشاره به اینکه آرد یارانه‌ای به آزادپزها داده نمی‌شود، اظهار کرد: قیمت گندم خریداری شده دولت از کشاورزان در سال جاری هر کیلو 1050 تومان بوده است و به اضافه هزینه‌های جمع آوری و تحویل گندم به کارخانجات آرد خرید گندم از کشاورزان برای دولت حدود 1150 تومان تمام می‌شود. این در حالی است که گندم با قیمت یارانه‌ای هر کیلو 665 تومان به کارخانجات آرد کشور از سوی دولت فروخته می شود و به این ترتیب 485 تومان یارانه از سوی دولت برای خرید و فروش گندم پرداخت می‌شود و این آرد یارانه‌ای فقط باید در اختیار نانوایی هایی قرار بگیرد که نان را با قیمت مصوب دولتی عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: نانوایی‌های آزادپزی که نان را با قیمت آزاد به مردم می‌فروشند، آرد غیر یارانه‌ای می‌خرند و آن را از کارحانجات آرد تحویل می‌گیرند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت درخصوص قیمت آرد یارانه‌ای خاطر نشان کرد: براساس میزان سبوس‌گیری در حال حاضر آرد از کیلویی 750 تا 810 تومان به آزادپزها فروخته می‌شود .قیمت‌ها برای اقسام مختلف آردهای غیر یارانه‌ای در نوسان است. البته آزادپزها برای قیمت آرد غیر یارانه‌ای رقمی بین 1350 تا 1420 تومان باید در نظر بگیرند.

وی درخصوص انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از توزیع آرد یارانه‌ای در شبکه غیر یارانه‌ای گفت: کارخانجات آرد متعهد هستند معادل گندم یارانه‌ای که از دولت تحویل می‌گیرند آرد به نانوایی‌ها تحویل دهند و چنانچه نانوایی بخواهد از سهمیه آرد یارانه‌ای که باید از آن نان با نرخ مصوب دولت پخت کند و به مردم بفروشد، آرد یارانه‌ای را به خارج از شبکه هدایت کند، متخلف محسوب شده و کسر سهمیه یا حذف کلی سهمیه آرد مجازات این نانوایی‌ها خواهد بود.

خسروتاج به محدود بودن سهم تجارت خارجی در مقایسه با تولید ناخالص داخلی کشور اشاره و اظهار کرد: وقتی آمار و ارقام مربوط به کل صادرات و واردات ایران را با ارزش تولید ناخالص کشور مقایسه کنیم می بینیم که این نسبت پایین است.

وی افزود: البته این امر به معنای عیب یا نقص در ساختار تجارت یا تولید ناخالص داخلی نیست زیرا در بسیاری از کشورهای پیشرفته با اقتصاد توسعه یافته این سهم در رقم های پایین تری نسبت به ایران قرار دارد، در واقع این نسبت نشان می دهد که تا چه اندازه کشور متاثر از تجارت خارجی است و تا چه اندازه تعامل تجاری با سایر کشورها دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پایین بودن سهم تجارت خارجی در تولید ناخالص داخلی ایران نشان می دهد که کشور ما در راستای سیاست های خوداتکایی و خودکفایی اقدامات بیشتری را انجام داده است. به عنوان مثال اگر این نسبت در جمهوری اسلامی ایران 18 درصد باشد در کشورهایی نظیر مالزی و سنگاپور به مراتب بالاتر است و برای کشورهایی نظیر استرالیا، آمریکا، ژاپن و برزیل به مراتب پایین تر است.

منبع:ایسنا
کد خبر df9f5bc7f54d4744b53fec144ebbced4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =