رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با یادآوری بحران آب و تاثیر مستقیم آن بر کشاورزی و امنیت غذایی، گفت: در لایحه بودجه سال 94 ، دولت باید سه موضوع آب،کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی را در اولویت ویژه قرار دهد تا بتوانیم با یک وضعیت بهبودیافته تر از این بحران ها عبور کنیم.

عباس رجائی با انتقاد از عملیاتی نشدن اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری اشاره و برنامه های آن را ارائه کردند، گفت: درحالی که اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری  یکی از بسترهای توسعه و بهبود وضعیت بخش کشاورزی است تا کنون این موضوع عملیاتی نشده است.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: بیمه کردن کشور در مقابل تهدیدات و عوارض تحمیل شده از سوی کشورهای غربی با استفاده از تحریم ها  دولت باید نگاهی ویژه به حوزه کشاورزی و آب داشته باشد تا با تقویت و حمایت از بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی با مشکل مواجه نشویم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: در حال حاضر مشکل آب به یک بحران تبدیل شده و طبیعتا اگر این وضعیت بحرانی تر شود، امنیت غذایی هم دستخوش مشکلات جدی تری خواهد شد.

رجائی تاکید کرد: بر این اساس در لایحه بودجه سال 94 ، دولت باید سه موضوع آب،کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی این بخش را در اولویت ویژه قرار دهد تا بتوانیم  با یک وضعیت بهبودیافته تر از این بحران ها عبور کنیم.

انحراف  بسته خروج از رکود  از قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس در خصوص انحراف بسته خروج از رکود دولت  از قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، گفت: لایحه خروج از رکود با موضوع خرید تضمینی محصولات کشاورزی در تضاد نیست اما متاسفانه در این لایحه دولت  برای بخش کشاورزی احکامی قرار نداده بود که این موضوع در کمیسیون بررسی و احکامی برای این بخش قرار داده شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری اینکه در بحث حمایت ها  و خرید تضمینی دو روش مطرح بوده که در قانون افزایش بهره وری هم به این موضوع اشاره شده است،افزود: لزوما همیشه نباید ما به دنبال خرید تضمینی باشیم  بلکه می توان قیمت تضمینی را هم تعریف کرد چرا که با تعیین قیمت تضمینی نرخ‌ها دقیق و مشخص‌تر شده و خرید و فروش‌ها در شرایط خاص براساس این قیمت انجام خواهد گرفت.

رجائی تصریح کرد: حال اینکه در بعضی از موارد قیمت تضمینی اعلام و در مواردی دیگر خرید تضمینی انجام می شود،  اشکالی وجود ندارد و می شود هر دو مدل را بکار برد.

وزارت جهاد کشاورزی خود را برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی متعهد بداند

وی در رابطه با نحوه تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها مانند اتفاقی که در روزهای اخیر در مورد گوجه فرنگی شاهد آن بودیم، توضیح داد: در بحث تنظیم بازار در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی باید مدلی مشخص را دنبال کرد و جهاد کشاورزی باید خود را نسبت به ارائه این مدل تعهد بداند.

رجایی در تشریح جزئیات بیشتر مدل پیشنهادی به منظور تنظیم بهتر بازار گفت: جهاد کشاورزی باید خود را به اینکه  نظام بازار عرضه  مستقیم محصولات باشد متعهد بداند چرا که هر چقدر عرضه محصولات مستقیم تر انجام گیرد حضوردلالان در بازار کمتر، قیمت ها متعادل تر و ثبات را در بازار ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه  توصیه ما این است مسئولان بخش کشاورزی در این خصوص به عنوان یک مدل اجرایی و در عین حال زیر ساختی کار کنند تا چنین آشفتگی هایی در بازار دوباره مشاهده نشود، تصریح کرد: بحث بعدی نظارت بر بازار است که در این راستا مکانیزم هایی در قانون وجود دارد که بکارگیری آنها میتواند به ایجاد ثبات در بازار بیانجامد؛ به عنوان مثال شرکت پشتیبانی امور دام و طیور که در حوزه پروتئین فعالیت می‌کند میتواند شرایطی را ایجاد کند که با دخالت به موقع در بازار و براساس اختیارات قانونی که دارد ثبات نسبی را در بازار ایجاد کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس یادآور شد: سازمان تعاون روستایی نیز میتواند در زمینه تنظیم بازار و ایجاد ثبات نسبی در قیمت‌ها  ورود کرده و بازار را متعادل کند، البته موضوع  نظارت بر گران فروشی هم باید طبیعتا به صورت جدی از سوی دستگاه های نظارت کننده انجام گیرد.

منبع:خانه ملت
کد خبر e4f8cea59b974a56839dee4b47a48f81

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =