مواد غذایی> رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: عوامل آسیب رسان به سلامت جامعه را نباید فقط در نمک ، چربی و شکر محدود کرد.


کاوه زرگران با بیان اینکه در بررسی سلامت محصولات باید بر حلقه هایی که نظارت بر آن وجود ندارد بیشتر توجه کنیم افزود:‌ میزان شکر روی بسته های شکلات قید می شود اما وقتی وارد یک شیرینی فروشی می شویم مصرف کننده اطلاعی ندارد که چه میزان شکر یا چربی را پس از خوردن یک برش کیک وارد بدن می کند.

وی گفت: وقتی بخش های این چنینی را رها کنیم و صرفاً به بخش های شناسنامه دار نظارت کنیم شاهد تضعیف بخش شناسنامه دار خواهیم بود و به علت مالیاتی که به بخش های شناسنامه دار وضع خواهد شد قیمت تمام شده محصول آن افزایش می یابد و مصرف کننده به حوزه های دیگری که نظارت بر آن موجود ندارد سوق خواهند یافت.

زرگران ادامه داد:در ماده 37 برنامه پنجم توسعه قید شده که کالای آسیب رسان به سلامت جامعه باید مدیریت شود که نحوه مدیریت و تغییر اینکه چه کالایی به سلامت جامعه آسیب می رسانند براساس قانون برعهده وزارت بهداشت است.

دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران افزود: در اجرای این ماده قانونی، وزارت بهداشت باتوجه توانمندی خود مانند تعداد کارشناسان و مراکز بهداشتی این طرح را فقط در بخش های شناسنامه دار مانند صنعت پیش می برد.
وی اضافه کرد: اگر چه مصرف زیاد نمک، چربی و شکر به سلامت جامعه آسیب می رساند اما این مولفه ها به عنوان کالاهای آسیب رسان درکشورهای توسعه یافته مانند سوئیس شناخته می شود این در حالی است که در کشور ما باقیمانده سموم به محصولات خام کشاورزی پایش نمی شود و نظارت ها بر واحدهای تولید کننده و توزیع کننده محصولات غذایی بسیار جزئی است که نشان می دهد وزارت بهداشت استانداردها را با توانمندی های خود تطبیق داده است و اجرا می کند.

دبیر کل کانون صنایع غذایی ایران گفت: معتقدم باید در حوزه گندم و آرد نان سنتی کار بنیادی انجام دهیم زیرا اگر گندم با کیفیت مناسب به کارخانه آرد تحویل ندهیم به تبع آن نان با کیفیت مناسب تولید نخواهد شد و نانوا برای اینکه شبکه گلوتونی خود را تقویت کند ناگزیر به استفاده از نمک زیاد است.

زرگران افزود: با توجه به سرانه بالای مصرف نان در کشور اگر به مقدار جزئی نمک بیشتری در نان استفاده شود،‌ فقط 5 گرم نمک از طریق نان وارد بدن می شود و درحالیکه متوسط مصرف نمک روزانه در دنیا 5 گرم عنوان می شود این میزان در ایران 12 گرم است.

وی گفت: افزایش مصرف نمک در نان متوجه نانوا نیست بلکه در کشت گندم وکلاس بندی خرید گندم باید محصول سالمی را تحویل کارخانه آرد و جامعه دهیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران افزود: این روش اجرای قانون که فقط به بررسی نمک، چربی وشکر درصنایع ، محدود شود می تواند به صنعت ضربه بزند زیرا فقط داریم واحدهای دارای شناسنامه را تضعیف می کنیم.

زرگران افزود:در دنیا همه بخش های تولید و توزیع محصول غذایی پایش می شوند به طور نمونه سیبی که وارد بازار می شود آزمایش می شود و با شناسه رهگیری و اطمینان از سلامت وارد بازار می شود در حالیکه در کشور ما این روند وجود ندارد البته شناسه رهگیری در برخی موارد درحال اجراست.

وی گفت: با نمونه برداری از بخشی از محصولات صادراتی ما که مرجوع می شوند متوجه می شویم نیترات بالا، باقیمانده سموم و آلاینده های مختلف موجب شده این محصولات دارای خطر باشند و بازارهای صادراتی به همین علت این محصولات ما را مرجوع می کنند.

منبع:صدا و سیما
کد خبر e8cb1a1f8dcc4a29a42a7d52eacf8c66

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =