مواد غذایی> در حالی که دولت وعده به آزادپز شدن نانوایی‌ها با هدف بهبود کیفیت نان را داده بود اما در پی برخی رانت‌ها ترمز اجرای این طرح کشیده شده است.

آذر ماه سال گذشته بودکه دولت به بهانه بهبود کیفیت نان با افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی موافقت کرد و نان رسما گران شد.

البته این اولین باری نبود که نان بار گرانی را به دوش می‌کشید بلکه در دولت دهم نیز نان، گرانی را تجربه کرد و با حذف یارانه‌اش قیمت این کالای استراتژیک افزایش یافت به این ترتیب که دولت دهم در یک مقطع زمانی یارانه نان را حذف کرد و قیمت را افزایش داد اما در شرایطی که قیمت آرد به دوبرابر افزایش یافت برای جلوگیری از افزایش مجدد قیمت نان از سال دوم هدفمندی یارانه‌ها اقدام به پرداخت مجدد یارانه به نان کرد.

دولت یازدهم هم با وجود تجربهٔ گذشته درخصوص افزایش قیمت نان به منظور بهبود کیفیت بازهم به افزایش قیمت نان با هدف بهبود کیفیت چراغ سبز نشان داد و همزمان به نانوایی‌ها این اجازه را داد که به سمت آزادپز شدن حرکت کرده و در فاز اول اجرای این طرح دولت با آزادپز کردن ۲۰ درصد از نانوایی‌های سراسر کشور موافقت کرد.

هر چند که هدف دولت از اصلاح قیمت نان و آزادپز کردن نانوایی‌ها کمتر کردن دورریز نان بود اما این سکه یک روی دیگر نیز داشت که هیچوقت برای مصرف کننده رونمایی نشد.

سنگ اندازی در اجرای طرح آزادپز شدن نانوایی

چهره این طرح اگرچه در ابتدا جذاب جلوه می‌کرد اما شنیده‌ها آرام آرام حاکی از آن شد که برخی سودجویی‌ها و رانت‌ها در بخش آرد و نان موجب شد تا اجرای آن نیمه تمام مانده و دولت اتمام این طرح را به زمان دیگری موکول کند البته بحث نیمه تمام ماندن طرح‌ها نه به دولت خاصی و نه به این طرح محدود نمی‌شود.

محمدرضا نظرنژاد رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران این موضوع را تایید کرده و گفت: برخی رانت‌ها و سوء‌استفاده‌ها در بخش آرد و نان وجود دارد که مانع از اجرای درست این طرح می‌شود که دولت برای مبارزه با این امر باید برنامه‌ریزی کند.

وی با اشاره به توقف اجرای آزادپز شدن نانوایی‌ها گفت: دولت در اجرای این طرح عقب‌نشینی کرده و ترمز دستی این طرح را کشیده است چرا که قرار بود تا پایان خرداد سال جاری ۶۰ درصد نانوایی‌های کشور آزاد پز شوند اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

اما رییس اتحادیه نانوایان سنگک تهران از سنگ اندازی در اجرای طرح آزادپز شدن نانوایی‌ها هم سخن گفت و اینکه برای اجرای بهتر این طرح راههای دیگری وجود داشته، که با وجود ارائه آن از وی اتحادیه به معاون وزیر صنعت هنوز اتفاق خاصی در زمینه بررسی آن نیفتاده است.

نکته حائز اهمیت دیگر آن است که رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران گفت: با این شرایط در سال جاری اجرای این طرح به اتمام نرسد والبته قائم مقام وزیر صنعت با مصاحبه‌ای که ماه گذشته با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان داشته است اظهار کرد: «پرونده نان شش ماه است که بسته شده است.»

در کنار این موارد نباید از این موضوع نیز غافل شد که با وجود اعلام نرخ نان از سوی دولت و اتحادیه‌ها قیمت نان در مناطق شمالی تا جنوب پایتخت چشمگیر است و برای تهیه یک نان در مناطق شمالی باید بهایی چند برابر پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در کنار همه فراز و نشیب‌هایی که نان طی می‌کند گویی تنها بار گرانی آن بر دوش مردم افتاده و هیچ تغییری در کیفیت ایجاد نشده است. همچنین نظارت ناکافی نیز به این موضوع دامن زده و بازار سودجویی را در بخش آرد و نان داغ کرده است مشکلی که تنها با تدبیرحل خواهد شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
کد خبر f1921da2b19740499eaf89d037e97431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =