پس از اعلام آزادسازی قیمت شیرخام کارخانه‌های محصولات لبنی بلافاصله قیمت محصولاتشان را افزایش دادند، در حالی که این افزایش قیمت علیرغم انتظار چندین ماهه دامداران برای تعیین قیمت شیر خام، هیچ سودی نصیب دامداران نکرد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کمتر از یک ماه است که قیمت شیر آزاد شده و ملاک تعیین قیمت آن هم به گفته رضا باکری رئیس انجمن صنایع لبنی شیر ایران عرضه و تقاضا در بازار است.

تأثیر آزادسازی قیمت شیر بلافاصله در بازار  مصرف، با افزایش قیمت محصولات لبنی برای مصرف‌کنندگان آشکار شد، به طوری که به سرعت پس از اعلام این موضوع قیمت محصولات لبنی براساس نوع، مقدار و شاید کیفیت از 100 تا هزار تومان و در مواردی هم بیشتر تغییر کرد.

بر اساس این گزارش: کارخانه‌داران شیر و محصولات لبنی با کسب سود بیشتر و مصرف کنندگان با افزایش قیمت هر کدام به نوعی طعم شیرین و تلخ این آزادسازی قیمت را چشیدند.

در این میان دامداران و تولیدکنندگان شیر خام که ماه‌ها در انتظار تعیین و افزایش قیمت شیرخام بودند بی‌نصیب‌ترین قشر از این افزایش قیمت بودند و همچنان به بهانه‌های مختلف کارخانه‌داران، شیر خام تولیدی آنها را با همان قیمت سال گذشته، یعنی 1110 تومان خریداری می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید: آزادسازی قیمت شیر خام نه تنها منفعتی را نصیب دامداران نکرد، بلکه آنها همچنان چشم انتظار یارانه‌ 4 ماه پایانی سال 92 مانده‌اند و امید دارند که با وجود وعده‌های مسئولان بالاخره بخش باقی‌مانده این یارانه‌ها را دریافت کنند.

* دولت دست واسطه‌ها را از نهاده‌های دامی کوتاه کند  

همایون محبی دامدار صنعتی و تولید کننده شیر خام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: کارخانه‌ها هم‌اکنون شیر خام را با قیمت 1110 تومان از دامداران خریداری می‌کنند و معمولا دامداران به آسانی موفق به دریافت یارانه شیر از کارخانه‌ها نمی‌شوند.

وی افزود: یارانه‌های تخصیصی از سوی دولت به تولید کنندگان شیر خام در ابتدا به کارخانه‌ها پرداخت می‌شود و کارخانه‌ها این پول‌ها را مدتی نزد خود نگه می‌دارند و بعد از گذشت یکی، دو ماه آن را به دامداران پرداخت می‌کنند.

این تولیدکننده شیر خام تصریح کرد: در حالی که یارانه هر کیلوگرم شیر خام تولیدی دامداران توسط دولت برای 4 ماهه آخر سال 92، 190 تومان اعلام شد اما من به عنوان تولیدکننده شیر خام به ازای هرکیلو شیرخام فقط 40 تومان یارانه دریافت کردم.

محبی اظهار داشت: کارخانه‌ها دلیلی برای پرداخت کمتر از میزان تعیین شده یارانه شیر خام را به دامدار عنوان نمی‌کنند و به این ترتیب شاید فقط یک سوم از یارانه شیر به دامدار برسد و بقیه پول‌ها حیف و میل می‌شود.

وی افزود: علیرغم اینکه قیمت شیر خام از دامداران توسط دولت 1440 تومان اعلام شد و قیمت تمام شده شیر خام برای دامدار هم حدود 1600 تومان است اما هنوز شیر خام از دامداران با همان قیمت 1110 تومان خریداری می‌شود.

این دامدار در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا با آزاد شدن قیمت شیر موافق هستید، گفت:  من به عنوان یک دامدار موافق آزاد شدن قیمت شیر خام نیستم، زیرا با آزادسازی قیمت‌ها، قیمت‌نهاده‌ها هم افزایش می‌یابد و به دنبال افزایش قیمت قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.

محبی تصریح کرد: قیمت ‌نهاده‌ها نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش یافته است، به طوری که یک کیلو علوفه ذرت به 280 تومان رسیده، در حالی که سال گذشته قیمت آن حدود 130 تومان بود.

وی افزود: قیمت یک کیلو کنجاله سویا که سال گذشته حدود هزار تومان بود، امسال به 1600 تومان افزایش یافته است، همچنین قیمت پنبه دانه امسال 1800 تومان و قیمت هر کیلو سویا به 2 هزار تومان رسیده است .

این دامدار با بیان اینکه مدیریت در بخش کشاورزی ضعیف است، اظهار داشت: دولت بهتر است بجای پرداخت یارانه  شیرخام با مدیریت صحیح نهاده ارزان قیمت در اختیار دامدار قرار دهد و اجازه ندهد که نهاده‌های مورد نیاز دامداران در دست واسطه‌ها قرار گیرد.

محبی مهمترین مشکل تولیدکنندگان را تسهیلات بانکی و سود بالای آن عنوان کرد، و اظهار داشت: چند سال پیش از بانک، مبلغ 100 میلیون تومان وام گرفتم که علیرغم پرداخت 170 میلیون تومان به ازای آن 100 میلیون تومان به بانک، هنوز هم حدود 40 میلیون تومان دیگر به بانک بدهکارم.

وی افزود: وام 100 میلیون تومانی را باید در مدت 5 سال به بانک برمی‌گرداندم، اما به دلیل مشکلات و ضرر و زیان نتوانستم، در موعد تعیین شده اقساط آن را پرداخت کنم و بیشتر از 5 سال طول کشیده است.

* اعتبار موجود برای یارانه شیرخام کمتر از میزان مصوب است

سید احمد مقدسی رئیس اتحادیه گاوداران صنعتی استان تهران در مورد پرداخت باقی مانده یارانه 300 میلیارد تومانی 4 ماه پایانی سال 92، گفت: هنوز دامداران منتظر دریافت یارانه شیر 4 ماه آخر سال 92 هستند و تا به امروز آن را دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: طبق اطلاعات رسیده از مسئولان وزارت صنعت و معدن بخشی از باقی‌مانده یارانه 300 میلیارد تومانی شیر که حدود دو سوم آن قبلا پرداخت شده بود، تأمین اعتبار شده است و این مبالغ به حساب صنعت و معدن استان‌ها واریز شده و بزودی به حساب کارخانه‌داران واریز می‌شود.

رئیس اتحادیه گاوداران صنعتی استان تهران بیان داشت: مسئولان وزارت صنعت و معدن اعتبار موجود را برای پرداخت ناکافی می‌دانند، به عنوان مثال از 31 میلیارد تومان اعتبار لازم برای پرداخت یارانه شیر به دامداران تهران حدود 21 میلیارد تومان تأمین شده و همچنین از حدود 20 میلیارد تومان اعتبار لازم برای پرداخت یارانه شیر به دامداران استان مازندران فقط 14 میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است.

**

براساس این گزارش قیمت شیر خام اوایل تیرماه سال جاری در حالی آزاد اعلام شد که چند روز قبل از آزادسازی، قیمت خرید شیر خام از سوی دولت 1440 تومان اعلام شده بود.
کد خبر آزادسازی قیمت شیر به نام دامدار به کام کارخانه‌دار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =