در شرایطی که صنایع لبنی توان افزایش 30 درصدی نرخ خرید شیر خام را براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار ندارند به نظر می‌رسد امسال هم یارانه شیر یا همان مابه‌التفاوت 190 تومانی در هر کیلو شیر به دامداران پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سال گذشته در پی اعتراض دامداران نسبت به پایین بودن نرخ فروش شیر خام که کیلویی 1110 تومان به کارخانه‌های لبنی تحویل می‌دادند، دولت مصوب کرد با دادن مابه‌التفاوت 190 تومانی قیمت فروش شیر خام دامداران به کارخانه‌های لبنی به کیلویی 1300 تومان برسد.

این یارانه 300 میلیارد تومانی برای چهار ماه پایانی سال گذشته مصوب شد و هرچند که هنوز بخشی از آن به دامداران نرسیده اما توانست مانع از افزایش قیمت شیر و لبنیات در بازار مصرف شود و به گفته دامداران زیان آنها را تا حدودی جبران کند.

امسال از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان خرداد‌ماه هنوز دولت تصمیمی برای تغییر قیمت شیر خام نگرفته بود، دامداران محصول خود را به همان قیمت سال گذشته به صنایع لبنی تحویل می‌دادند که ناگهان وزارت جهاد کشاورزی براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار اعلام کرد از ابتدای تیرماه سال جاری صنایع لبنی موظفند هر کیلوگرم شیر خام را از دامداران 1440 تومان خریداری کنند.

این مجوز دولتی برای افزایش 30 درصدی قیمت شیر خام در حالی صادر شد که صنایع لبنی اعلام کردند براساس کشش بازار داخلی و خارجی آنها توان افزایش بیش از 15 درصدی نرخ خرید شیر خام و در پی آن قیمت محصول نهایی‌شان را ندارند و نهایتا هر کیلوگرم شیر خام را 1250 تومان خریداری می‌کنند.

گرچه حتی اگر هر کیلوگرم شیر خام از دامداران 1250 تومان خریداری شود قیمت آن نسبت به سال گذشته 12.6 درصد افزایش یافته است اما در چنین شرایطی که دولت بیش از این نمی‌تواند صنایع را مجبور به افزایش قیمت کند به نظر می‌رسد در آخرین تصمیمات خود درصدد است تا یارانه 190 تومانی را برای هر کیلوگرم شیر خام در سال جاری ادامه دهد که در این صورت برای پرداخت مابه‌التفاوت 190 تومانی نرخ مصوب 1440 تومانی شیر خام تا قیمتی که صنایع برای پرداخت آن اعلام آمادگی کردند.

البته پیش از این حسن رکنی، معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که برای ادامه‌ یارانه شیر خام در سه ماهه نخست امسال که نرخ خرید شیر خام ثابت مانده است دولت برنامه‌ریزی کرده تا یارانه بپردازد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا ادامه‌ پرداخت یارانه 190 تومانی به ازای هر کیلوگرم شیر خام در سه ماهه دوم امسال نیز به تایید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی رسیده و برای اجرا منتظر دریافت مصوبه از هیات دولت است اما اگر بازار شیر خام و وضعیت فروش این محصول در نیمه دوم امسال وضعیت مناسب‌تری پیدا کند ممکن است وزارت جهاد کشاورزی یارانه شیر خام را از ابتدای مهر ماه بردارد که در این صورت یا باید دامداران به همان 1250 تومانی که از صنایع لبنی تحویل می‌گیرند اکتفا کنند یا اینکه افزایش مجدد قیمت شیر خام اعمال شود.
کد خبر احتمال ادامه یارانه شیرخام در فصل تابستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =