سالانه دوهزار تن چای سبز ایرانی به کشورهای لهستان، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان صادر می‌شود.

رییس سابق سندیکای کارخانه‌های چای‌سازی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در حالی که به‌علت سیاست‌گذاری‌های صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته برای تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان ایرانی، وضعیت استحصال چای در کشور چندان رضایت‌بخش به‌نظر نمی‌رسد، اما صادرات چای به کشورهای همسایه در دستور کار بخش خصوصی قرار گرفته است.

قاسم رضاییان افزود: اکنون سالانه دوهزار تن چای سبز ایرانی به لهستان، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هرچند میزان مصرف چای سبز در داخل کشور همچنان رقم بالایی محسوب نمی‌شود، اما با توجه به کیفیت چای ایرانی و استحصال مرغوب چای سبز در داخل کشور تولید این محصول در دستور کار بخش خصوصی قرار دارد.

مدیرعامل کارخانه‌های چای نوبر با اشاره به مشکلات برگشت پول تصریح کرد: تاکنون تاجران بخش خصوصی برای بازگشت پول به کشور با مشکل عدیده‌ای روبه‌رو نشده‌اند، اما انتظار می‌رود زمینه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشورهای همسایه توسط وزارتخانه‌های متولی هموار شود.

چای، همچنان مهم‌ترین نوشیدنی کشورها

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصرف سرانه چای در کشور می‌گوید: سرانه مصرف چای برای هر ایرانی سالانه 1.5 کیلوگرم است که متناسب با جمعیت 77 میلیونی، حدود 110 هزار تن چای در کشور تولید شود.

مهرداد بائوج لاهوتی یادآور می‌شود: تغییرات به وجودآمده در ساختار تولید چای از سال 79 تاکنون باعث شد حجم تولید چای در روند نزولی قرار گیرد و اکنون میزان تولید آن به کمتر از 25 هزار تن برسد.

وی تأکید می‌کند: چای به‌عنوان یکی از منابع طبیعی تشکیل‌شده از کافئین، تئوفیلین، تیانین و آنتی‌اکسیدان‌ها است که بدون چربی و کربوهیدرات یا پروتئین، دارای طعمی مطلوب است که در بسیاری از کشورها به‌عنوان نوشیدنی اصیل در سبد غذایی مردم قرار دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرانه مصرف چای در کشورهای مختلف می‌افزاید: هرچند ترکیه با 2.8 و ایرلند با 2.6 کیلوگرم در صدر بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چای قرار دارند، اما به‌نظر می‌رسد انگلیسی‌ها از گذشته به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چای جهان شناخته شده و علت خروج آنها از فهرست بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان، گرایش ذائقه مردم به چای‌های گیاهی و طعم‌دار است، در حالی که روس‌ها و لهستانی‌ها نیز به‌عنوان مخترعان سماور ورشو موقعیت سنتی خود را در مصرف چای همچنان حفظ کرده‌اند.

گفتنی است، سرانه مصرف چای در برخی از کشورهای پرمصرف به شرح ذیل است:
 
کد خبر جدول سرانه مصرف چای در کشورهای پرمصرف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =