رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در صبحانه کاری فعالان بخش خصوصی با وزیر بهداشت گفت: تجارت ما بیشتر به سمت مصرف داخلی و همچنین واردات است و نگاه درونگرایانه به استراتژی توسعه کشور وجود دارد که این امر خلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: در حال حاضر فرصتهای اقتصادی که وجود دارد در منطقه بی‌نظیر است به عنوان مثال 60 درصد بیماران عراق شیعه هستند که برای درمان از این کشور خارج می‌شوند که این فرصت مناسبی برای استفاده در کشور است.

دیناروند گفت:  همچنین دولت عراق سالانه 2.5 میلیارد دلار صرف خرید تجهیزات پزشکی می‌کند در حالی که ایران در این بازار سهمی ندارد.

وی ادامه داد: همچنین دولت روسیه علاقمند است که از مزایای کشور ما استفاده کند چرا که میلیاردها دلار واردات از اروپا داشت که هم اکنون قطع شده است.

دیناروند تصریح کرد: برای توسعه اقتصادی کشور باید به فکر بازاری غیر از بازار داخلی باشیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی در رابطه با واردات دارو و مکمل های دارویی گفت: تکلیف قانونی ما این است که در امر واردات سختگیری کنیم و علاقه‌ای نداریم که واردات دارو و تجهیزات مربوطه از کشورهای درجه 2 ، 3 و یا 4 باشد.

وی تصریح کرد: برخی از صنعتگران کشور ما در دبی کارخانه ایجاد کردند جهت صادرات به ایران که این امر اصلا به صلاح کشور نیست.

دیناروند بااشاره به واردات موازی دارو گفت: این امر استراتژی مفیدی است برای بالانس قیمت و همچنین کاهش آن در بازار که نتیجه مثبتی را درپی داشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه در رابطه با واردات مکمل ها گفت: در این رابطه ضوابط و سیاستهای خود را اعلام کرده‌ایم و مکمل غذایی به عنوان دارو نباید به کشور وارد شود و برای واردات آن باید تعرفه پرداخت شود و مردم باید بدانند که مکمل ها اثر درمانی،‌تشخیصی و دارویی ندارند.

دیناروند تاکید کرد: نباید به بهانه واردات مکمل های دارویی بار اضافی بر بودجه ملی سلامت تحمیل شود.

وی همچنین در ادامه با اشاره به انتقاد فعالان بخش خصوصی از واردات به بهانه انتقال تکنولوژی گفت: به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را نداریم و اعتقادی نیز نداریم که انتقال تکنولوژی راهی برای توسعه واردات است و برای واردات باید تعرفه مربوط به آن پرداخت شود.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در رابطه با واردات سرنگ به کشور گفت: در سال اخیر اجازه واردات سرنگ را به کشور ندادیم چرا که کارخانه‌های سرنگ سازی در کشور جوابگوی نیاز است.

وی ادامه داد: برای کاهش قاچاق سرنگ به همه بیمارستانها اعلام کرده‌ایم که از خرید متفرقه خودداری کند.

  رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در بحث روغن پالمی که به لبنیات اضافه می‌شد به نوعی یک کلاه برداری بود چرا که چربی ارزان قیمت را به لبنیات اضافه می‌کردند که بسیار خطرناک بود.

وی افزود:  البته جلوی این امر گرفته شده و همچنین واردات روغن پالم نیز کاهش یافته است.

دیناروند در ادامه افزود: صادرات لبنیات کم نشده است و روزانه 20 هزار تن شیر در کشور تولید می‌شود که هزار تا 2 هزار تن تبدیل به شیر خشک صنعتی می‌شود.

وی همچنین در رابطه با استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس گفت: استفاده از خمیر مرغ 3 سال است که ممنوع است و سوسیس و کالباس نیازمند دریافت استاندارد اجباری هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: در زمینه صنعت غذا وضعیت ما خوب است و پیشرفت خیلی خوبی را داشتیم و هم اکنون بسیاری از فرآورده‌های غذایی ما قابلیت رقابت در سطح جهانی را دارند و با بالاترین استانداردهای جهانی تولید می‌شوند البته نیاز است که وارد بازارهای جهانی شویم و اینکه صادرات ما زیر یک میلیارد دلار باشد خیلی کم است درحالی که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ما خیلی بیشتر از این است.

منبع:باشگاه خبرنگاران
کد خبر 0c67c84c7c0d406fab4a2a25ed7e847e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =