صنایع غذایی> سازمان غذا و داروی کشور با تائید و صدور پروانه ساخت محصول خامه قنادی بدون شکر (به شماره 14649/49) که برای نخستین بار در کشور معرفی شده، تولید گسترده و عرضه آن به بازار مصرف را توسط شرکت لبنیات گلا آمل ، مجاز اعلام کرد.

حسن مکرمی مدیر نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن تایید تولید نخستین 'خامه قنادی شیرین بدون شکر' در کشور گفت: گواهی تولید این محصول پس از سه ماه انجام آزمایشات کیفی، توسط سازمان غذا و دارو صادر شده است.

وی گفت: مصرف شیرینی و بیماری دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در کشور و استان مازندران است و به طور یقین این محصول غذایی در صنایع غذایی کشور مورد استقبال قرار می گیرد.

پریسا عندلیب مدیر کنترل کیفیت شرکت لبنیات گلا آمل که تولید کننده خامه قنادی شیرین بدون شکر است، به تشریح چگونگی تولید و مزایای این ماده غذایی پرداخت و گفت:این محصول به ویژه می تواند خطر مصرف شیرینی های خامه ای را برای بیماران دیابتی کاهش دهد.
وی اظهار داشت: خامه قنادی یکی از پر مصرف ترین فراورده های لبنی است که در شیرینی های خامه ای ، دسرها و کیک ها استفاده می شود و به دلیل داشتن درصد چربی و قند بالا جزو مواد غذایی پرکالری به شمار می رود.
وی ادامه داد: محصول جدید خامه قنادی بدون شکر به جای داشتن 20 درصد شکر معمول در خامه های قنادی ، دارای شیرین کننده طبیعی به نام ' استویا ' است که از گیاه استویا استخراج شده است.
وی گفت: این ماده با این که شیرینی آن حدود 300 برابر ساکاروز است ، اما منبع کالری به شمار نمی آید.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا سلامت و ویژگی های بافتی محصول با حذف شکر و افزودن استویا ، حفظ شده است ؟ گفت:
اگرچه استویا از نظر مزه ،شیرینی جایگزین بسیار مناسبی برای شکر است و کالری بسیار کمتری هم دارد ولی به اندازه شکر قادر به ایجاد بافت، قوام و افزایش ویسکوزیته در محصول نهایی نیست به همین خاطر ضمن اصلاح فرایند تولید از فیبر اینولین که یک پلی ساکارید استخراج شده از گیاهان است ،استفاده شده تا ضمن تقویت ارزش تغذیه ای، بافت و قوام مناسب در خامه بدست آید. .
وی گفت: اینولین مانند سایر فیبرهای گیاهی دارای خواصی همچون بهبود عملکرد سیستم گوارش، کاهش کالری، پری بیوتیک، بهبود دهنده طعم و حس چشایی است.

عندلیب با تاکید بر اینکه مصرف این محصول به عنوان جایگزین خامه قنادی برای تمامی گروه های سنی قابل توصیه است ،توضیح داد: این محصول به دلیل داشتن استویا و اینولین دارای خواص گوناگونی از قبیل کاهش قندخون ، تاثیرگذاری مثبت بر فعالیت های قلبی و عروقی و همچنین حفظ سلامت دندان هاست که در مجموع می تواند برای گرو ه های سنی کودکان ، نوجوانان و جوانان به دلیل علاقه مندی عمومی این گروه به مصرف شیرینی جات ، به ویژه شیرینی های خامه ای ؛ ویژگی های پیشگیرانه داشته باشد و مهمتر اینکه خطر مصرف شیرینی های خامه ای را به ویژه برای بیماران دیابتی کاهش دهد.

مدیر کنترل کیفیت شرکت لبنیات گلا آمل در تشریح دلایل تولید این محصول گفت: امروزه کاهش فعالیت های بدنی و افزایش کالری دریافتی از مواد غذایی منجر به افزایش بیماری های قلبی ، چاقی و دیابت شده است.
وی ادامه داد :بر اساس پیش بینی های سازمان بهداشت جهانی تا پایان سال 2015 حدود 2.3میلیارد از افراد بالای 15 سال و 700 میلیون نفر از بزرگسالان مبتلا به چاقی می شوند.

عندلیب گفت: بی تردید اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی نقش برجسته ای در کاهش چاقی و بیماری های ناشی از آن دارد و یکی از راه های کاهش کالری مواد غذایی ،جایگزین کردن شکر با شیرین کننده های طبیعی کم کالری مانند استویاست.

تولید کننده 'خامه قنادی شیرین بدون شکر' اظهار داشت: به همین دلیل در پژوهش هایمان به این فکر افتادیم تا به دنبال تولید محصولی با ویژگی های مناسب باشیم که با وجود داشتن جذابیت های مصرفی برای مشتریان ، فاقد شکر و کالری بالا باشد.

وی با اشاره به برنامه آتی محصولات سلامت محور شرکت گلا گفت: تولید بعدی این شرکت که در حال اخذ پروانه های بهداشتی و قانونی آن هستیم، تولید مینارین بدون قند است که در آن ، افزون بر حذف شکر ، با اصلاح کمیت و کیفیت چربی گیاهی ، ضمن حذف کلسترول و کاهش اسیدهای چرب بلند زنجیره به زیر 40درصد و کاهش اسید چرب ترانس به زیر دو درصد مقدار کل چربی نیز از بالای 30 درصد رایج به کمتر از 27 درصد کاهش می یابد.

وی گفت: شرکت لبنیات گلا آمل در نظر دارد با تولید این محصول ، عوارض قند و چربی را برای مصرف کنندگان مینارین کاهش دهد.

منبع:ایرنا
کد خبر 1339534912e2453ca151c7fc32a1d1d2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =