فود پرس- با تصویب شورای فرهنگ عمومی تبلیغ کالا و خدمات داخلی با سرمایه گذاری مشترک ایرانی و خارجی باید با نام ایرانی و منطبق بر قانون ممنوعیت به کارگیری اصطلاحات بیگانه باشد.
به گزارش خبرنگار ما، منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی ضمن تشریح جدیدترین مصوبات این شورا در رابطه با تبلیغات محیطی کالا و خدمات ضمن بیان مطلب فوق از ممنوعیت تبلیغ کالا و خدمات خارجی دارای مشابه داخلی و همچنین منع تبلیغ کالا و خدمات داخلی که نام خارجی دارد خبر داد.
وی اظهار داشت: بخشی از دستورالعمل تبلیغات محیطی کالا و خدمات در تاریخ 12 اردیبهشت ماه به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسید که برمبنای آن تبلیغ کالا و خدمات داخلی با سرمایه گذاری مشترک ایرانی و خارجی باید با نام ایرانی و منطبق بر قانون «ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» و آیین نامه های اجرایی آن باشد.
وی افزود: براساس این مصوبه جدید، تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی ندارد نباید در محیط های پرتردد صورت گیرد به گونه ای که تبلیغ این کالا و خدمات در بزرگراه ها، تابلوهای بزرگ شهری و بین شهری، پل های عابر پیاده، تابلوهای الکترونیکی، فرودگاه ها، پایانه های مسافربری، ایستگاه های اتوبوس و قطار شهری و بین شهری، ورزشگاه ها،‌نمایشگاه ها، بوستان ها، مجتمع های فرهنگی و هنری، فرهنگسراها، کتابخانه ها، دانشگاه ها و مراکز آموزشی، مبادی ورودی شهرها و میادین بزرگ ممنوع است و در دیگر محیط های مجاز نیز باید با رعایت استفاده از حداکثر 20 درصد کل ظرفیت تبلیغات محیطی و صرفا با خط فارسی باشد.
واعظی درمورد تبلیغات نصب شده بر سردر مغازه ها و فروشگاه ها نیز گفت: هر نوع تبلیغات بازرگانی شرکت ها، کالا و خدمات خارجی از طریق تابلوهای اختصاصی واحدهای صنفی، توزیعی ، فروشگاه ها و مراکز خرید در سطح کشور ممنوع است و تابلوهای واحدهای صنفی ، باید صرفا به شناسه کاربری واحد صنفی مربوطه و معرفی آن اختصاص داده شود و درصورت اخذ نمایندگی از کالا و خدمات خارجی ، صرفا مجاز به استفاده از 10 درصد ظرفیت تابلوها خواهند بود.
وی با بیان اینکه مصوبه اخیر شورای فرهنگ عمومی اواخر هفته گذشته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده است گفت این مصوبه امروز یا فردا به دستگاه های صاحب تابلوهای تبلیغاتی محیطی همچون شهرداری ها، وزارت راه و شهرسازی، فرودگاه ها و پایانه ها ابلاغ خواهد شد.
دبیرشورای فرهنگ عمومی یادآور شد: مسوولیت اجرای این مصوبه بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در استان ها و شهرستان ها نیز برعهده ادارات کل ارشاد است و شورای فرهنگ عمومی استان ها و شهرستان ها نیز در کنار آنها نقش هدایتی را عهده دار خواهند بود.
وی درمورد نظارت و ساماندهی تبلیغات کالا و خدمات در فضای رسانه ای و مجازی نیز خاطرنشان کرد: در ابتدا سعی داشتیم مقوله تبلیغات بازرگانی را به طور کلی مدنظر قرار دهیم اما پیشنهاد شد که شورا ابتدا تبلیغات محیط شهری و عمومی را مورد توجه قرار دهد و پس از اجرای آزمایشی آن به مقوله تبلیغات رسانه ای بپردازد.
واعظی ضمن یادآوری تفاوت تبلیغات در فضای رسانه ای و محیط عمومی گفت:‌محیط عمومی متعلق به همه مردم است اما یک نشریه با اینکه در فضای عمومی منتشر می شود اما فرد برای خریدن یا نخریدن آن حق انتخاب دارد بنابراین ممکن است با مبحث تبلیغات کالا و خدمات در مطبوعات و نشریات با تساهل بیشتری نسبت به فضای عمومی برخورد کنیم.
وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی اساسا قائل به این نیست که این میزان تبلیغ در سطح شهر دیده شود، تاکید کرد: قرار نیست جامعه را به سمت مصرف گرایی سوق دهیم بلکه جامعه ای که خواهان پیشرفت است باید به سمت صرفه جویی و سرمایه گذاری برود و اگر قرار است کالا و خدماتی مصرف شود آن کالا و خدمات باید ایرانی باشد.
کد خبر 18530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =