مانی جمشیدی
یک سالی است گرانی ها افسار گسیخته شده، نه مردم و نه  تولیدکنندگان دل خوشی از قیمت ها ندارند. قیمت گوشت و مرغ و نان افزایش سرسام آوری  داشته، موز و برخی دیگر از میوه ها به جایگاه اشرافی و لوکس خود بازگشته اند، روغن نباتی و برنج رکورد افزایش قیمت را زده اند و سایر محصولات نظیر شیر ولبنیات نیز در الاکلنگ قیمت گذاری میان تولیدکنندگان و دولتیان بالا و پایین می شود و این مردم هستند که فشار گرانی را بیش از پیش احساس می کنند.
از طرف دیگر نیز تولیدکنندگان مواد غذایی با مشکلات عدیده ای مواجهند، تحریم ها اثرگذارتر از قبل شده، نوسانات نرخ ارز، محدود شدن واردات مواد اولیه مورد نیاز و نوسانات غیر قابل  پیش بینی آن و دور شدن تاجران بزرگ از گردونه تامین مواد اولیه برخی صنایع و نبود اطلاعات و آمار و ارقام دقیق از بازار، تولیدات صنعت غذا را با مشکل مواجه کرده است.
بعضی ها مشکلات فوق را ناشی از شرایط خاص اقتصادی کشورمان می دانند و برخی دیگر سوء مدیریت در وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن وتجارت را عامل تشدید کننده اوضاع کنونی قلمداد می کنند. به طوری که طی ماه های اخیر گمانه زنی های فراوانی برای تغییرات مدیران در وزارت، صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و حتی تغییر وزیران این دو وزارتخانه به گوش رسید اما گرانی ها و نابسامانی های قیمتی اخیر تنها بخشی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را جابجا کرد و موج تغییرات از چین به ایران رسید. ضیغمی که برخی او را عامل گرانی می دانستند از معاونت بازرگانی داخلی برکنار شد. صدر ا.. دولت از پشتیبانی امور دام کنار گذاشته شد تا به گفته برخی ها ریشه اصلی نابسامانی های بخش کشاورزی و صنعت غذا  خشکیده شود و در آخر نکویی مهر نیز که به دلیل عدم قدرت تصمیم گیری و رفتار منفعلانه  نتوانسته بود در مدت حضورش نه از مصرف کننده حمایت کند و نه از تولیدکننده نیز از کار برکنار شد. تغییرات در سازمان حمایت زودتر از بقیه جواب داد و مدیریت جدید با استفاده از تجربیات خود در این سازمان و قدرت جسارت و مدیریتش توانست با تعدیل قیمت برخی محصولات و منطقی کردن آنها تنش های موجود را کاهش دهد. او همچنین باب مذاکره و تعامل جدی با صنایع لبنی را نیز باز کرد تا بتوان امیدوار بود گره کور صنعت لبنیات نیز با مدیریت جدید باز شود و صنعت غذا بتواند با این انتصابات نوید بخش، رونقی دوباره را تجربه کند.
 
کد خبر 19824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =