مدیر عامل اتحادیه دامداران از خرید تضمینی 700 تن شیر خام مازاد به قیمت کیلویی 1440 تومان خبر داد و گفت: ادامه خرید تضمینی شیر که عمدتا با هدف صادرات صورت می گیرد می تواند بازار این محصول را به نفع تولیدکنندگان متعادل کند.

سعید سلطانی  اظهار کرد: خرید تضمینی شیر خام در دیگر استان‌ها نیز در حال اجراست.

وی افزود: سازمان تعاون روستایی براساس این طرح شیر را به صورت تضمینی خریداری می‌کند و با کارمزد معین آن را برای تبدیل به شیر خشک و خامه در اختیار کارخانجات تولید این محصولات قرار می‌دهد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: شیر خام پس از تبدیل به خامه در بازار داخلی به مصرف می رسد اما شیر خشک تولید شده از این محصول تنها برای صادرات در نظر گرفته شده تا بتواند تعادل را در بازار داخلی برقرار کند.

سلطانی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر خرید تضمینی شیر خام علیرغم تصریح در قانون انجام نمی‌شد و تنها اواخر سال 1387 تا پایان سه ماهه نخست سال 1388 حدود 88 هزار تن شیر خام توسط شرکت‌ پشتیبانی امور دام به صورت تضمینی خریداری شد و به شیر خشک و پنیر تبدیل شد اما از آنجاکه برنامه‌ای برای صادرات آن وجود نداشت و مجددا این محصولات به بازار داخلی بازگشت مشکل بازار لبنیات از یک بازه زمانی به فصل بعد منتقل شد اما در این برنامه که صادرات شیر خشک نیز پیش بینی شده است به نظر می رسد تعادل در بازار برقرار شود.

وی گفت: اتحادیه مرکزی دامداران وظیفه نظارت فنی در خرید تضمینی شیر را بر عهده دارد که در دیگر شهرستان‌ها اتحادیه‌های استانی همین کار را انجام می‌دهند و در سطح بالاتر نظارت عالیه بر عهده سازمان تعاون روستایی است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با بیان این‌که به نظر می رسد حدود 10 درصد از شیر خام ممتاز تولید شده توسط دامداران به صورت تضمینی خریداری شود، اظهار کرد: در حال حاضر کارخانه‌های صنایع لبنی هر کیلوگرم شیر خام را نهایتا 1250 تومان از دامداران خریداری می‌کنند و شرایط به گونه‌ای است که نرخ متوسط خرید شیر خام صنعتی از دامداران حدود 1150 تومان و نرخ متوسط خرید شیر خام متوسط از دامداران حدود 1040 تومان در کشور است که البته اجرا و ادامه خرید تضمینی شیر می‌تواند به دامداران در حل مشکلاتشان کمک کند. از سوی دیگر آن ها می توانند با دریافت به موقع بهای محصولشان به موقع اقدام به خرید علوفه مورد نیاز خود کنند.

منبع:ایسنا
کد خبر 226439a89ba142caa6e15706e2e9d77b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =