به رغم این که سال گذشته و امسال 15 میلیارد دلار صرف واردات 22 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به کشور شده است، اما با این وجود دولت جدید تلاش می‌کند تا این رقم را برای سال های آینده به‌طور محسوسی کاهش دهد.

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان که در اصفهان برگزار شد، گفت: بر اساس سند چشم‌انداز، وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد ساماندهی اقتصادی کشاورزی، افزایش بهره‌وری و امنیت غذایی، برنامه‌های خود را تنظیم کرده است.

عبدالمهدی بخشنده افزود: میزان واردات محصولات کشاورزی ایران عامل خشنودی نیست، تا آنجا که براساس اعلام همکاران ما در شرکت بازرگانی دولتی ایران طی سال گذشته هفت میلیون تن و در سال جاری نیز رقم ٧.٢ ميليون تن گندم به کشور وارد می‌شود.

به گفته وی، برای اینکه بتوان واردات محصولات کشاورزی به داخل کشور را کاهش داد، نیازبه تلاش و همت مضاعف از سوی همه فعالان بخش است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به 80 درصد کشت گندم انجام‌شده و تنها 20 درصد باقی مانده است، خاطرنشان کرد: میزان کشت باقی‌مانده به طور عمده مربوط به مناطق گرمسیرو نیمه گرمسیر است که امیدواریم به موقع تمام‌شده و بتوانیم امسال بخش عمده‌ای از واردات گندم را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: امروزه نهادهای پشتیبان بخش کشاورزی که در سال‌های اخیر به‌شدت ضعیف شده‌اند، با چنان مشکلاتی روبه‌رو هستند که نه‌تنها حل‌کننده مسائل نیستند، بلکه با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. به‌طور مثال شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی که زمانی وظیفه تأمین کود مورد نیاز را برعهده داشت، هم‌اکنون با یک‌هزار و 400 میلیارد تومان بدهی قادر به خدمت‌رسانی نرمال خود هم نیست.

بخشنده اضافه کرد: با این وجود با تلاش‌های بی‌وقفه وزیر جهاد کشاورزی و دستور رئیس‌جمهوری، بخش زیادی از این کود تأمین شده و امیدواریم بتوانیم برای کشت‌های آینده به موقع عمل کرده و کود مورد نیاز آنها را تأمین کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: یا همین صندوق بیمه محصولات کشاورزی که از نهادهای پشتیبان این بخش بوده، هم‌اکنون 2 هزار 300 میلیارد تومان بدهکار بوده و در 3 سال گذشته مبالغ مدنظر به بخش کشاورزی داده نشده و امسال نیز تا اوایل مهر هنوز قراردادی با گندم‌کاران، کشاورزان کلزاکار و مرغداران انعقاد نکرده بود!

بخشنده با اشاره به آمار تولید 118 میلیون تن محصول کشاورزی کشور، خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد باید نسبت به این آمار تجدید نظر شود و آمار صحیح و معقولی را به جامعه ارائه دهیم؛ زیرا در سال گذشته 22 میلیون تن محصول کشاورزی وارد کشور شده است که هزینه 15 میلیارد دلار واردات را در برداشته است.

اختصاص 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی در بودجه 93

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز به‌عنوان دیگر نهاد پشتیبان کشاورزی با دوهزار و 300 میلیارد تومان بدهی با مشکلات جدی روبه‌رو است و بانک کشاورزی نیز اکنون پنج‌هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و منابع مالی بسیار اندکی دارد.

بخشنده یادآور شد: در بخش مکانیزاسیون بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری باید یک‌هزار دستگاه کمباین جدید وارد کشور شود، این درحالی است که در شروع کار دولت یازدهم، تنها 40 دستگاه آن تهیه شده بود.

وی تأکید کرد: دولت موافقت کرده است 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص یابد و در بودجه پیشنهادی 93 آن را لحاظ کرده که این رقم می‌تواند به توسعه تسهیلات بخش و سرمایه‌گذاری کمک کند.

محمدعلی جوادی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم اظهار داشت: اگر بخواهیم در بخش کشاورزی تنها به اعتبارات ملی و تسهیلات اکتفا کنیم، ظرفیت‌ها محدود است، اما مردم همواره از ما جلوتر هستند و با ایجاد جاذبه در بخش کشاورزی می‌توان سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش داد و برای پرداختن به کشاورزی باید منابع انسانی این بخش را مورد توجه قرار داد.

رییس جدید سازمان جهادکشاورزی اصفهان: باید بخش را  از وضعیت نفسگیر کنونی خارج کنیم

علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم تأکید کرد: قانون انتزاع که در ابتدای امسال به تصویب مجلس رسید، اما با بی‌توجهی دولت قبل روبه‌رو شد و در این ارتباط چندین‌بار به وزارت صنعت، معدن و تجارت تذکر داده شده است و در صورت بی‌توجهی وزیر صنعت را استیضاح می‌کنیم.

قدرت‌اله قاسمی،رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه باید NGOهای بخش کشاورزی استان مسئولیت ذاتی خودشان را بپذیرند و به آن عمل کنند، گفت: این استان دارای قابلیت‌های فراوانی است که با همکاری آب منطقه‌ای و وزارت نیرو تمام تلاش خود را برای استفاده بهینه از آب به کار خواهیم گرفت.

به گفته وی، مشکلات این بخش ناشی از مشکلات طبیعی است، اما بخشی نیز از جانب مدیریت است که سعی می‌شود وضعیت سخت و نفس‌گیر کنونی در کشاورزی این استان با پشتکار بهبود یابد.

محمد نصراصفهانی رئیس سابق جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به عملکرد سازمان در دوره ریاست خود تأکید کرد: در دو سال گذشته، تمام عملکرد سازمان مبتنی بر برنامه‌محوری، ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌ها و مراکز علمی بوده است.

در پایان این آیین، توسط دکتر عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی حکم انتصاب قدرت‌اله قاسمی به سمت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به وی اعطاء و از زحمات 35 ساله نصراصفهانی تقدیر شد.

کد خبر 26318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =