مواد غذایی>مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه استفاده از ماده شیمیایی جوهر قند بازی با سلامت مردم است، گفت: بکارگیری این ماده در تولید نان عملی غیرمجاز بوده و تولیدکنندگان نان با جوهر قند مجازات می‌شوند.

از شرکت بازرگانی دولتی ایران، علی قنبری مدیرعامل این شرکت عوارض ناشی از استفاده‌ جوهر قند در تولید نان را بسیار خطرناک اعلام کرد و گفت: از همه دستگاه های نظارتی به‌خصوص معاونت غذا و دارو، استانداری‌های سراسر کشور و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان می‌خواهیم تا ضمن تشدید بازرسی‌ها، از این کار غیرقانونی و آسیب‌زا جلوگیری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: جوهر قند (سدیم دی تیونیت یا بلانکیت) ترکیبی از اکسیژن، گوگرد و سدیم است و کاربرد صنعتی داشته و از این ماده شیمیایی در صنعت رنگرزی و برای سفید کردن قند در کارخانجات قند استفاده می‌شود؛ اما زمانی که به عنوان افزودنی به نان یا آرد اضافه و وارد بدن انسان شود، سبب عدم هضم و جذب مواد مغذی شده و مانع عملکرد مطلوب آنتی اکسیدانهای ضد سرطانی در بدن می‌شود.

قنبری با بیان اینکه بالا بردن سرعت تولید بهانه‌ برخی نانوایان متخلف برای استفاده از موادغیر مجاز شده، افزود: در گذشته استفاده از جوش شیرین در تهیه خمیر و نان مرسوم بود، اما این ماده نیز به دلیل اینکه مضر و تهدید کننده‌ی سلامت مردم بود، از سوی ما ممنوع اعلام و نانوایان ملزم به استفاده از خمیر مایه در تولید نان شدند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اظهار تاسف از اقدام اخیر برخی کارخانجات آرد سازی و نانوایان در به خطر انداختن سلامت مردم، تاکید کرد: سازمانهای صنعت، معدن و تجارت، استاندارد و غذا و داروی  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان ناظرین کمی و کیفی تولید مواد غذایی و نان در صورتیکه واحدی را به عنوان متخلف گزارش کنند، این شرکت نیز با اهرم های تنبیهی خود از جمله کاهش و یا قطع سهمیه آرد، خاطیان را مجازات خواهدکرد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: نان قوت غالب و اصلی کشور بوده و بخش عمده ای از ویتامین و پروتئین مورد نیاز مردم را تامین می‌کند، به همین دلیل نه تنها مواد غیرمجاز و مضر بایستی از چرخه‌ی تهیه‌ی این ماده غذایی خارج شود، بلکه لازم است با غنی کردن، نانی سرشار از ریز مغذی‌ها را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد.

وی نقش مراجع قضایی را در جلوگیری از تخلفات، پیشگیرانه دانست و اظهار کرد: مراجع قضایی نیز بایستی برای واحدهایی که با سلامت مردم بازی می‌کنند، شدیدترین مجازاتها را پیش‌بینی و تعیین کنند.

قنبری افزود: نقش اتحادیه‌ها و انجمن‌های آرد و نان کشور در خصوص این موضوع که به طور مستقیم با این واحدها در ارتباط هستند، موثر است. این اتحادیه‌ها و انجمن‌ها نه تنها نباید اجازه‌ی اعمال متخلفانه را به تولید‌کنندگان آرد و نان بدهند، بلکه باید در راستای ارتقای کیفیت، بهداشت و سلامت در بخش تولیدات آرد و نان نیز گام بردارند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نقش مردم و مصرف کننده را نیز در بروز و ظهور تخلفات اینچنینی در حوزه‌ی نان موثر قلمداد کرد و افزود: متاسفانه در سالیان اخیر عادت غذایی مردم تغییر کرده و بیشتر مصرف‌کنندگان به دنبال نان سفید و روشن هستند و این مسئله زمینه‌ی سودجویی افراد را در زمینه استفاده غیر مجاز از مواد شیمیایی در تولید نان فراهم می‌آورد.

قنبری تصریح کرد: مردم و دستگاههای نظارتی می‌بایست نسبت به این نوع تخلفات حساسیت نشان دهند تا جامعه از نان کیفی و مطلوب و مرغوب برخوردار شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بیان اقدامات و فعالیتهای این شرکت با رویکرد ارتقای کیفیت گندم، آرد و نان، به خرید تضمینی گندم‌های با کیفیت در سالجاری اشاره کرد و گفت: خرید تضمینی گندم در کشور هم اکنون ادامه دارد و تاکنون 4.3 میلیون تن گندم در مجموع با میانگین افت مفید و غیر مفید کمتر از 3 درصد خریداری کرده‌ایم که نشان دهنده‌ی کیفیت بالای این گندم‌ها و افزایش کمی 19 درصدی نسبت به سال گذشته است.


کد خبر 3225fdf5831941c2b1578b99fda9672a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =