معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه من ارز ترجیحی را برای کشور مفید نمی‌دانم، گفت: متاسفانه بخش عمده ارزی که با مجوز مجلس در سال 1400 تخصیص داده شده بود، هزینه شده است.

 محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور (یکشنبه) در آیین افتتاحیه ۲۵۵۰ پروژه محرومیت زدایی سازمان بسیج مستضعفین که در محل این سازمان برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج اظهار داشت: بسیج یک سازمان و تشکیلات نیست بلکه تفکر و فرهنگی است که امروز سر تا پای جهان اسلام را فرا گرفته است و همین تفکر در محور مقاومت کارکرد دارد.

وی بیان کرد: با حضور بسیجیان در زمان جنگ، ورق برگشت در حالی که تا پیش از حضور رزمندگان، چنین نبود. یک سوال جدی این است که در تقابل جمهوری اسلامی و غرب آنچه باعث شده این کشور را با این ابعاد در مقابل جهان سلطه سربلند نگه دارد، چیست؟ قطعاً تجهیزات نظامی و پیشرفت‌های نظامی نیست، اگرچه تسلیحات نظامی قطعاً موثر است.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: تفاوت این مساله این است که یک تفنگ در دست یک آمریکایی‌ها است و یک تفنگ که در دست یک بسیجی است. نتیجه این ماجرا این می‌شود که در حضور ناوهای آمریکایی کشتی دزدیده شده ما بر می‌گردد و آمریکایی‌ها زانو می‌زنند و همان تفنگ بسیجیان بالای سرشان است.

مخبر با اشاره به حضورش در مناطق زلزله‌زده هرمزگان گفت: من در همه اتفاقاتی که در کشور افتاده حتی در مسئولیت قبلی هم که بودم، معمولاً جزء افرادی بودم که حضور اولیه داشتم. هرکجا که حضور پیدا کردم، شاهد بودم که تنها دادرس مردم مصیبت‌زده و حادثه‌دیده، بسیج بود.

وی اضافه کرد: در سیل و زلزله‌های متفاوت و محرومیت زدایی هم همین بود. بالاخره جزء دستگاه های بودیم که در این بخش نسبتا فعال بودیم اما جلوتر از بسیج نبودیم. هیچ جا جلوتر از بسیج حضور پیدا نکردیم. بسیج جزء اولین جریان‌هایی بود که در بحران ها حضور پیدا می‌کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: امروز کشور با مشکلات متفاوت و مختلفی مواجه است. خوشبختانه نظام و جمهوری اسلامی نعمت‌های زیادی در اختیار دارد. مشکلاتی که در جمهوری اسلامی است نسبت به راه حل‌هایی که خداوند در آن به ودیعه گذاشته اصلا قابل مقایسه نیست. ما مشکل بیکاری، تورم و گرانی داریم اما واقعا نعمت‌های خداوند در این کشور می‌تواند هر کدام از این مشکلات را بر طرف کند.‌

مخبر با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در کشور وجود دارد، گفت: در بخش دریا و معدن و حتی در بخش کشاورزی راه حل‌هایی برای نجات کشور وجود دارد. ما در معضلاتی که به مردم رجوع کردیم موفق بودیم. هر کجا گرفتاری در کشور بوده و نظام و حکومت و دولت به مردم مراجعه کردند، موفق شدند.

وی ادامه داد: حتی در فتنه‌هایی که در کشور اتفاق افتاد هیچگاه با دستگاه‌های رسمی نظامی و انتظامی مشکل را حل نکردیم؛ این مشکلات به دلیل مردمی بودن نظام حل شدند. فتنه ۸۸ و فتنه‌های بعد از آن را چه کسانی حل کردند؟ آنکه توانست مدیریت کند خود مردم بودند.

معاون اول رئیس‌جمهور یکی از اشتباهات مدیریتی در بحث اقتصاد را مردمی نبودن آن دانست و گفت: ما سیاست را دست مردم دادیم و چهل سال است نظام سلطه می‌خواهد این نظام سیاسی را از بین ببرد و حتی نتوانسته به آن آسیب برساند. در مسایل نظامی و بین المللی هم همینطور است.

مخبر گفت: امروز کشور از چنان قدرتی برخوردار است که هیچ قدرتی در منطقه و دنیا بدون نظر جمهوری اسلامی هیچ تصمیمی نمی‌تواند بگیرد و امروز جمهوری اسلامی حرف اول را در منطقه می‌زند. ایران تا قبل از انقلاب اصلا در موازنه‌های سیاسی و بین‌المللی منطقه اصلا به حساب نمی‌آمد مگر به عنوان مأمور. برای مثال هواپیماهای خود را نیابتی در اختیار قرار می‌داد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: ما در اقتصاد کار را به دست مردم ندادیم و گرفتار شدیم. یکی از عواملی که می‌تواند انتقال دهنده وضعیت موجود به دست مردم باشد بسیج است. بسیج یک واسطه عمیق، قدرتمند، خلاق و مدیری است که می تواند این واسطه گری و انتقال را به خوبی انجام دهد و دولت مصمم است از تمام ظرفیت‌های بسیج در این زمینه استفاده کند.

مخبر افزود: دولت در تمام مشکلاتی که در کشور با آن مواجه است مصمم به استفاده حداکثری از ظرفیت بسیج است. وقتی می‌گوییم قصد استفاده از بسیج را داریم یعنی مردم، زیرا نماد مردم بسیج است و بسیج یک قشر و جریان خاص نیست و هیچ مشخصه خاصی خارج از مردمی بودن ندارد. بسیج یک مکتب الهی است که تمام شئونات افراد را در بر می‌گیرد و زمان، صنف و سن نمی‌شناسد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه به اعتقاد من تاکنون بیش از ۲۰ درصد از ظرفیت بسیج در اداره کشور به کار گرفته نشده است خاطرنشان کرد: در اداره اقتصادی کشور، محرومیت زدایی و بروزرسانی ظرفیت های کشور از این ظرفیت استفاده نشده است. به صحنه آوردن اینها و آن را در اختیار مردم قرار دادن اهمیت دارد و بسیج چنین ظرفیتی را دارد. بسیج یک جریان عادی نیست و در مسائل مهم مانند دارو و کشاورزی حضور جدی دارد. در برخی موارد ۹۰ درصد وابستگی به بسیج داریم.

مخبر تاکید کرد: وقتی کشوری در پیچیده‌ترین شرایط توانسته است مشکلات کشور را مدیریت کند در بحث دانه روغنی چرا مشکلی داشته باشد. ان‌شاء الله برای حل سریعتر مشکلات مردم بتوانیم ظرفیت بسیج را به کار بگیریم و کشور را به نقطه شایسته مورد تاکید مقام معظم رهبری برسانیم. در بحث گرانی بازار پس از سه، چهار روز آرامشی در مردم دیده می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: اشتغال مشکل اصلی کشور است و اگر آن را حل کنیم بسیاری از گرفتاری‌ها توسط خود مردم حل خواهد شد. تفکر استفاده از بسیج در جای‌جای کشورهای منطقه دیده می شود.

مخبر با اشاره به افزایش قیمت کالا در بازار گفت: بحث گرانی‌ها، زمینه‌ها و پیش فرض‌هایی دارد. ما با یک کسری بودجه جدی و محدودیت‌های درآمدی مواجه هستیم. ما تورم بالایی را تحویل گرفتیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه من ارز ترجیحی را برای کشور مفید نمی‌دانم، گفت: ارز ترجیحی در این چند سال فنر قیمت‌ها را متراکم نگه داشته است و متاسفانه بخش عمده ارزی که با مجوز مجلس در سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شده بود، هزینه شده است.

مخبر تاکید کرد: امروز تدابیر خوبی شکل گرفته است اما زمانبر است.

منبع:مهر
کد خبر 3ad5c1e4015945dabd3db5e1a6c8cfb5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =