۰ نفر
۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
مواد غذایی> رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت بهبود کیفیت نان مصرفی کشور، پخت نان به روش صنعتی و نیمه صنعتی را خواستار شد.

دکتر مجید حاجی فرجی درباره سرانجام طرح بهبود کیفیت نان مصرفی که قرار بود با حذف جوش شیرین، نمک، جوهرقند و همچنین تجمیع نانوایی‌های سنتی برای نظارت بیشتر انجام شود، گفت: درطرح تحقیقاتی که بر روی کیفیت نان‌های مصرفی انجام شد، ما به مرحله سیاستگذاری رسیده‌ایم اما هنوز این سیاست‌ها به مصوبات شورای عالی سلامت وارد نشده است. یکی از این موارد سیاست‌نامه اصلاح یا بهبود تولید و توزیع کیفیت نان مبنی بر حذف جوش شیرین، نمک و جوهرقند بود که به دبیرخانه این شورا ارائه شده است.

وی ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی سلامت که در ارتباط با دست‌اندرکاران این برنامه است، درخواست‌ها و ابلاغ‌های داخلی به صورت همکاری داده است، اما همچنان جوش شیرین و نمک و همچنین جوهر قند بیش از اندازه در نان‌ها وجود دارد.

حاجی فرجی با بیان اینکه آماری در زمینه تخلفات نانوایی‌ها نداریم، افزود: این کار تحت نظارت اداره بهداشت محیط است و آنها نیز فقط می‌توانند به صورت موردی از بین 70 هزار نانوایی سنتی آمار به دست آورند؛ در نتیجه ما این کار را برعهده صنف گذاشتیم که آنها نیز نمی‌توانند این نظارت را داشته باشند.

حاجی فرجی ضمن رد شایعاتی مبنی بر تاثیر اضافه کردن آهن واسید فولیک به نان در بروز آلزایمر، گفت: مستنداتی درباره این موضوع که غنی کردن نان با آهن سبب بروز آلزایمر یا هر بیماری دیگری شود، وجود ندارد. میزان آهن و اسید فولیک اضافه شده به نان مطابق استانداردهای ملی و جهانی است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح فرهنگ مصرف نان،‌ یکی از راهکارهای آن را استفاده مردم از نان صنعتی دانست و گفت: قبلا پیشنهادی مطرح شده بود که نان سنتی به روش صنعتی و نیمه صنعتی تولید شود چراکه امکانات و تکنولوژی آن را داریم، اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است.

کمبود 90 درصدی ویتامین D در کشور

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به کمبود 85 تا 90 درصدی ویتامین ‌D در کشور گفت: کمبود ویتامین «D» در کشور بالای 85 تا 90 درصد است و بیشتر مردم در این زمینه دچار کمبود هستند. به دلیل اینکه ماده غذایی غنی شده از ویتامین ‌D وجود ندارد، باید به صورت مکمل یا غنی‌سازی، کمبود آن را برای مردم جبران کنیم.

وی با اشاره به طرح افزودن ویتامین «D» به مواد غذایی با همکاری سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که ویتامین «D» را نیز مانند آهن و اسیدفولیک به نان اضافه کنیم؛ به همین دلیل کیفیت آرد در این قضیه بسیار مهم است. در همین راستا با وزارتخانه‌های صنایع و جهاد کشاورزی و همچنین اتاق بازرگانی نیز مباحثی داشته‌ایم. اخیرا مرحله پایلوت اضافه کردن ویتامین D را انجام داده‌ایم که نتایج خوبی داشته است. امیدواریم که به زودی این کار بر روی نان‌های دیگر نیز انجام شود و وارد مرحله تولید شویم.

حاجی فرجی افزود: آهن، اسید فولیک، ویتامین D، کلسیم و زینک عناصر مهمی هستند. کمبود زینک در کشور بیشتر در کودکان در حال رشد و گروه‌های آسیب‌پذیر مانند مادران باردار و شیرده دیده می‌شود. برای جبران کمبود در این گروه‌ها بحث مکمل‌یاری توسط وزارتخانه انجام شده است. برای کودکان زیر دو سال نیز در حال کار بر روی طرحی تحقیقاتی هستیم که اگر تصویب شود، مرحله مکمل‌یاری کشوری آن انجام می‌شود.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور همچنین درباره اضافه کردن ویتامین D به سایر موادغذایی گفت: ما باید بهترین حامل را برای مغذی کردن پیدا کنیم. در حال حاضر بهترین حامل برای مردم کشور ما نان و آرد است. ما روی طرح اضافه کردن ویتامین D به مواد غذایی به جز آرد، مانند شیر و لبنیات نیز کارکرده‌ایم،‌ اما تنها یک تولید کننده در این زمینه با ما همکاری کرد و عملا این طرح توسعه نیافت. فعلا در مرحله تست اضافه کردن ویتامین D به سایر مواد غذایی هستیم.


منبع:ایسنا
کد خبر 4d698b63e44d4ac9bb496b05960d9f94

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =