کشاورزی> در میان تولیدات مختلف هر کشور آن دسته از محصولاتی که با امنیت غذایی جامعه ارتباط دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این میان نقش صنایع تبدیلی به ویژه صنایع خوراک دام ،طیور و آبزیان در کاهش وابستگی اقتصاد به واردات نهاده های کشاورزی و حفظ کیفیت تولیدات پروتئینی ارزشمند است.

مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران  با بیان این مطلب گفت: به دلیل نقش موثر خوراک دام در اقتصاد کشور، موضوع تشکیل صندوق ملی حمایت از توسعه کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان کشور از سال 84 در وزارت جهاد کشاورزی مطرح و پس از پیگیری های این انجمن امسال تاسیس شد اما به دلیل کمبود 48 درصدی منابع مالی دولتی، هنوز اجرایی نشده است.

وی در حاشیه جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: در واقع صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان به عنوان یکی از مهم ترین چرخه های تولید و تبدیل مواد اولیه کشاورزی به تغذیه دام صنعتی پرورش دام و طیور و آبزیان موجب کاهش ضایعات مواد اولیه، افزایش کیفیت و بهره وری تولید محصولات پروتئین حیوانی را فراهم می آورند.
موافق قدیری اضافه کرد: به همین منظور با عنایت به مصوبات قبلی شورای گفت وگو و ابلاغ صریح مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی در حضور معاون محترم وزیر در امور تولیدات دامی و هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران و همچنین موافقت معاونت امور تولیدات دامی و صندوق مادر محصولات کشاورزی مقرر شد به دلیل اهمیت موضوع و همچنین موارد بودجه ای دولت که برای سال آینده وجود دارد این صندوق با سرمایه کمتر نسبت به مصوبات قبلی تشکیل شود.

وی اظهار کرد: سرمایه اولیه این صندوق طبق مصوبات و طرح توجیهی مصوب وزارت جهاد کشاورزی 100 میلیارد تومان بود اما به دلیل کمبود بودجه در صندوق های ملی، در شورا و با حضور آقای پورمحمدی معاون محترم سازمان برنامه و بودجه مصوب شد در بودجه سال آینده و برای شروع به کار این صندوق با سرمایه 10 میلیارد تومانی آغاز شود.
موافق قدیری تاکید کرد: سهم دولت در این صندوق 48 درصد و سهم بخش خصوصی52 درصد درنظر گرفته شده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: از اثرات مثبت تشکیل این صندوق کاهش تاثیر واسطه ها در فرآیند تامین مواد اولیه،کاهش واردات نهاده های دامی از طریق فرآوری پسماندهای کشاورزی در واحد های صنعتی، ایجاد توازن صادراتی از طریق فرآوری پسماندهای کشاورزی و سوآپ مواد اولیه و محصولات واسطه تولید و همچنین جلوگیری از اتلاف واستهلاک ظرفیت های بدون استفاده سرمایه گذاری های قبلی اشاره کرد.

موافق قدیری گفت: مواد 17 و 19 قانون افزایش بهره وری، مواد 143 و 194 و224 قانون برنامه پنجساله توسعه، ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزیو همچنین بند 2 مصوبه 33515/ت 03532- مورخ 81/12/26 هیات محترم وزیران، مفاد قانونی حمایت از تشکیل صندوق های دولتی را به طور شفاف تصریح کرده است. بنابراین با عنایت به مصوبه اخیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، شایسته است سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی از این گروه صنعتی در جهت تخصیص بودجه این صندوق حمایت ویژه کند.

منبع:موج
کد خبر 4fd6c1c3b4554ae09271057355941001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =