صنایع کانی غیرفلزی، غذایی و آشامیدنی و لاستیک و پلاستیک محبوب‌ترین صنایع کشور در سه ماهه نخست سال جاری برای سرمایه‌گذاران بودند.

به گزارش ایسنا، بر اساس تازه‌ترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه ماهه نخست سال 1393 معادل 3768 فقره جواز تاسیس برای ایجاد واحد‌های صنعتی صادر شد که در این بین محصولات کانی غیرفلزی، محصولات غذایی و آشامیدنی و محصولات لاستیک و پلاستیک به ترتیب با 19.67، 12.63 و 10.49 درصد بیشترین سهم را از جوازهای تاسیس شده به خود اختصاص دادند. به عبارتی می‌توان بیان داشت حدود 42 درصد جواز‌های تاسیس صادر شده در بهار امسال مربوط به این سه گروه صنعتی بوده است.

از نظر عددی نیز در سه ماهه امسال 811 فقره جواز تاسیس در صنایع کانی غیرفلزی، 454 فقره جواز تاسیس در صنایع غذایی و آشامیدنی و 375 فقره جواز تاسیس نیز در صنایع لاستیک و پلاستیک صادر شد.

اگرچه صدور جواز تاسیس را نمی توان نشانه‌ای دال بر رشد صنعتی و سرمایه‌گذاری در این حوزه دانست اما همین‌ که میزان صدور جواز تاسیس در یک رشته صنعتی خاص با رشد مواجه شود نشان می‌دهد که میزان تقاضا و علاقه به سرمایه‌گذاری در آن صنعت افزایش یافته است.

از سوی دیگر ممکن است بعد از مدتی یک گروه صنعتی جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری به دلایل مختلف از دست بدهد و به همین دلیل میزان صدور تاسیس در آن صنعت نیز کاهش خواهد یافت.

صدور جواز تاسیس لزوما به معنای به نتیجه رسیدن آن جواز و تبدیل آن به پروانه بهره‌برداری نخواهد بود و بسیاری از جواز‌های تاسیس صادره در فرآیند تبدیل به پروانه بهره‌برداری عملا به دلیل مسائل و مشکلات مختلف هرگز به نتیجه نمی‌رسند.

صنایعی که کمترین جواز تاسیس صادره در سه ماهه نخست امسال مربوط به آنها بوده شامل محصولات توتون و تنباکو، انتشار و چاپ و تکثیر، ماشین‌آلات دفتری و حسابداری، رادیو، تلویزیون، وسائل ارتباط، برخی از تجهیزات حمل‌ونقل و کامپیوتر و فعالیت‌های مربوطه بوده است.

در سال 1392 نیز بیشترین جواز تاسیس صادر شده مربوط به صنایع کانی غیرفلزی، غذایی و آشامیدنی و لاستیک و پلاستیک بود. رده‌های بعدی نیز به محصولات فلزات فابریکی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات اختصاص یافت.
کد خبر 7c34de2a3a9e407d82993fcd85b9e63b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =