کشاورزی> رییس انجمن آردسازان ضمن ابزار خرسندی از تامین گندم مورد نیاز کشور از تولید داخلی و بهبود کیفیت آن، گفت: با توجه به حجم ذخیره استراتژیک، دیگر نیازی به واردات گندم نیست و تنها موضوع مهم بالاتر بودن قیمت گندم ایرانی از قیمت جهانی است.

سید محمدرضا مرتضوی با اشاره به توجه خاصی که همواره در کشور به گندم شده است، تاکید کرد: در حال حاضر حدود 5.5 میلیون تن ذخیره استراتژیک گندم داریم که شاید تا پایان سال به هشت میلیون تن ذخیره گندم برسیم.

وی با اشاره به این‌که ظاهرا گندم تولیدی در کشور تکافوی مصرف را می‌دهد، تصریح کرد: شاید واردات گندم برای مصارف صنفی و صنعتی تا پایان سال صورت گیرد اما با توجه به بهبود کیفیت گندم تولیدی در ایران نسبت به سال‌های گذشته و حجم ذخیره استراتژیک به میزان 5.5 میلیون تن، دیگر نیازی به واردات گندم نیست و می‌توانیم آرد بسیار خوبی نیز از این گندم‌ها تولید کنیم.

رییس انجمن آردسازان با اشاره به این‌که در پایان دولت دهم ذخیره استراتژیک گندم در حالی که باید سه میلیون تن می‌بود، به کمتر از یک میلیون تن رسیده بود، اظهار کرد: برای اولین‌بار است که شاهد ذخیره گندم به میزان 5.5 میلیون تن هستیم.

مرتضوی با اشاره به رضایت آرد‌سازان از افزایش تولید گندم گفت: در همه تولیدات صنایع غذایی هرچه بیشتر به تولید داخل اتکاء داشته باشیم به نفع کشور است اما یک موضوع مطرح، قیمت خرید تضمینی است که معمولا بیشتر از قیمت جهانی تعیین می‌شود.

وی با اشاره به گله آرد‌سازان نسبت به قیمت خرید تضمینی گندم خاطر نشان کرد: به عنوان بخش خصوصی با قیمت خرید تضمینی موافق نیستیم، چراکه فاصله آن با قیمت جهانی موجب می‌شود محصول تولیدی از جمله آرد و ماکارونی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی نباشند.

رییس انجمن آردسازان اظهار امیدواری کرد با بهبود وضعیت برداشت، درآمد کشاورزان افزایش یابد و قیمت خرید تضمینی با نرخ‌های جهانی فاصله زیادی نداشته باشد.

مرتضوی همچنین ضمن ابراز امیدواری نسبت به خودکفا شدن ایران در تولید ذرت و روغن نیز گفت: باید تلاش کنیم در بخش‌های مختلف صنایع غذایی خودکفا شویم، چرا که برای امنیت غذایی خودکفا شدن در یک حوزه زراعی کافی نیست و نیاز به زراعت یکپارچه، بکارگیری روش‌های درست زراعی و بهینه‌ مصرف کردن آب در صنایع داریم.

به گزارش ایسنا، چندی پیش علی قنبری - معاون وزیر جهاد کشاورزی - اعلام کرد که از ابتدای فصل برداشت بیش از هفت میلیون و 700 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که پیش‌بینی می شود در شش ماهه باقی‌مانده هشت میلیون و 200 هزار تن گندم به صورت تضمینی خریداری شود.

طبق تاکید وی با توجه به میزان خرید تضمینی گندم، نیاز داخلی به این محصول استراتژیک تامین می‌شود و در سال جاری گندمی به کشور وارد نخواهد شد.


منبع:ایسنا
کد خبر 8be458c857a042d5bbc431c785923d4f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گنجی ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام و خدا قوت ان شاء الله گفته جناب مرتضوی درست باشد و ما شاهد تولید نان خوب باشیم!