۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
حسین چمنی - کارشناس صنعت شیر

دو روز قبل در میان انبوه اخبار مربوط به صنایع غذایی یک تیتر ، بصورت ویژه ای جلب نظر می کرد: « نقدی بر توزیع شیر پر چرب در یکی از خطوط هواپیمایی» که به نقل از مشاور محترم وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت نقل شده بود.
ایشان در سفری شاهد جرم بزرگی  به بزرگی توزیع شیر پر چرب! در هواپیما بوده اند و با احساسی دردمندانه دست به قلم شده و به این موضوع اعتراض کرده اند.  ظاهرا بزرگی این جرم بگونه ای بوده که نامه ای نیز به مسئولین ذیربط وزارت راه و شهرسازی مرقوم فرموده اند که خطوط حمل و نقل مسافری با اصلاح بسته های غذایی خود به سمت مواد غذایی سالم حرکت کنند.
اینکه مشاور محترم وزیرحرکت به سمت مواد غذایی سالم را مورد توجه قرارداده اند ، بسیار پسندیده است، اما اینکه توزیع شیر پرچرب را نشانه ای از توزیع مواد غذایی ناسالم می دانند!! در نوع خود بسیار جالب و البته تلخ است.
به اخبار زیر دقت کنید:
1- سالانه در کشور 10 هزار میلیارد تومان ( معادل بودجه طرح تحول سلامت) هزینه مصرف سیگار می شود که تولید و واردات آن توسط دولت مدیریت می شود.
2- ایران قهرمان مصرف نوشابه در جهان است. در حالیکه سابقه مصرف نوشابه در جهان  دو برابر ایران است، اما سرانه مصرف آ در کشورهای تولید کننده 10 لیتر و در کشور ما 42 لیتر است. گفته شده سالانه حدود 4 هزار میلیارد تومان در کشور صرف خرید نوشابه می شود.
3- مصرف بی رویه شکر 7 میلیون نفر دیابتی راروی دست  کشور و نظام سلامت گذاشته است.
4- سرانه مصرف روغن نباتی هر ایرانی در کشور 18 کیلوگرم است که 10 کیلو گرم آن پالم بوده است. این روغن ها با مجوز وزارت بهداشت وارد می شود و با پروانه های ساخت و نظارت همین وزارتخانه توزیع و مصرف می شود.
6- میزان تولید و مصرف فست فودها ، اسنک ها و نمک در کشور سر به فلک می کشد.
6- تولید و توزیع فرآورده های فله ای لبنی در مقابل چشمان فرو بسته دستگاههای نظارتی موجب افزایش 58 در صدی ابتلا به تب مالت در کشور شده است. آخرین خبری که امروز منتشر شد حاکی از آن است که توزیع مواد لبنی غیر پاستوریزه عامل 74 در صد ابتلا به تب مالت در قزوین است. در سایر شهرها در یکماه اخیر آمارهای مشابهی از سوی مسئولین بهداشت استانها اعلام شده است.
اینکه در مواردی از این دست که آشکارا سلامت مردم را نشانه رفته است ، شاهد بروز احساساتی با این شدت نیستیم، برخورد ایشان با موضوع شیر پر چرب بعنوان یک گناه نابخشودنی مشکوک به نظر می رسد. آیا عجیب و تلخ نیست در جامعه ای با شاخصهای تغذیه بالا مسئولین وزارت بهداشت اصلاح سبد غذایی را از شیر پر چرب آغاز کنند؟!
 بدنیست در باب شیر پرچرب هم چند نکته ای ذکر شود:
شیری که ایشان رویت کرده اند(وحتما از نوشیدن آن پرهیز کرده اند) به احتمال قریب به یقین دارای 2/5 درصد و با احتمال خیلی ضعیف 3 درصد چربی بوده است.
بدنیست بدانیم که شیر طبیعی گاو حدود 3/2 تا 3/5 درصد چربی دارد. به شیر طبیعی گاو در دنیا شیر پرچرب اطلاق نمی شود، بلکه به آن شیر کامل می گویند. متاسفانه در کشور ما بدلیل بی توجهی و اعمال نظر افراد خاص ، واژه شیر کامل به پرچرب تغییر کرده تا در کشوری که سرانه مصرف شیرش تنها  یک سوم توصیه متخصصین تغذیه است، شیر هراسی همچنان حرف اول را بزند. از همه کسانی که در صحبتهایشان همواره مردم را به مصرف شیر و لبنیات کم چرب سفارش می کنند هرگز شنیده نشده که کاهش مصرف چربی را در جایگاه اصلی آن مورد توجه و تعرض قرار دهند، اما برای شیری که مصرف نمی شود حتما بیان قید کم چرب را ثواب می دانند. از منظر این دوستان حتما نظام خلقت را هم باید بدلیل تولید شیر پرچرب مورد سوال قرار داد!!
بد نیست بدانیم آخرین مطالعاتی که همین امروز نتایج آن در جراید کشور منتشر شده حاکی از آن است که مواد لبنی با چربی کامل 3 درصد احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. چهار ویتامین مهم از جمله ویتامین D محلول در چربی هستند که حذف چربی طبیعی از شیر مصرف کننده را از دریافت آن محروم می کند.  شیر پر چرب باید به  شیری اطلاق شود که چربی آن  بیشتر از شیر طبیعی باشد  که چنین شیری در کشور تولید نمی شود.
از سوی دیگر سهم شیر از چربی مصرفی کشور آنقدر ناچیز است که اصرار آقایان برای کاهش مصرف روغن از طریق کاهش مصرف شیر مانند گریه بر سر قبری است که مرده ای درآن نیست!
 آیا واقعا روشهای بهتری برای کاهش مصرف چربی در کشور وجود ندارد؟!آیا خطرات بزرگتری از مصرف شیر پرچرب سلامت مردم را تهدید نمی کند؟! آیا امروز مهمترین دغدغه های سلامتی مردم در شیر خلاصه می شود؟!
به مشاور محترم توصیه می کنم آخرین مصاحبه معاون محترم وزیر بهداشت در مورد فاصله مصرف شیر در کشور ایران با سایر کشورها را که دیروز منتشر شد بخوانند و آثار مترتب بر این کمبود مصرف از جمله کوتاهی قد، فساد دندانی ،کمبود ویتامین D و پوکی استخوان را مطالعه فرمایند ، شاید در اولویتهایشان در جهت اصلاح سبد غذایی مردم تغییری حاصل شود.جامعه ما خود به خود شیر گریز است و نیازمند بهانه های جدید نیست! اگر باور ندارید فاکتورهای خرید وزارت بهداشت را بررسی کنید، مطمئنا سهم خرید  نوشابه وشیرینی خامه ای بسیاربسیار بیشتر از شیر است.
بعید می دانم غرض ورزی باشد، اما هر چه هست مطمئنا اینگونه اظهار نظرها برضد سلامت مردم است.  حیف است مسئولین وزارت بهداشت دولت تدبیر و امید اینگونه در تشخیص اولویت ها دچار اشتباه شوند.
کد خبر acd1408ea8aa4a029636c966ded0a5e6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =