۰ نفر
۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
حسین چمنی - کارشناس صنعت شیر

پس از طرح نسنجیده وجود گسترده پالم در لبنیات ، مسئولین وزارت بهداشت با بکاربردن عباراتی تلویحی مانند" موج رسانه ای " یا اینکه از فردا همه محصولات موجود در بازار مشکلی ندارد" ، یا " اگر کسی در این روزها کمتر شیر خورده ، با افزایش مصرف قضایش را بجا آورد"  و ... سعی کردند بنوعی آرامش را به مردم برگردانند . اما این گونه حرکت ها نتوانست تخریب  گسترده ناشی ازاعلام نسنجیده و غیر مستند اولیه را جبران کند. در این میان نه تنها صنعت بزرگ لبنیات آسیب دید ، بلکه اعتماد مردم به دستگاههای نظارتی که زیر نظر وزارت بهداشت هستند هم زیر سئوال رفت. این سوال جدی پیش امد  که اگر تخلفی به این بزرگی اتفاق افتاده،  پس دستگاههای نظارتی کجا و به چه کاری مشغول بوده اند که نتوانسته اند بموقع به کشف و معرفی آن اقدام کنند؟ از سوی دیگر آمارهای ارائه شده در رسانه ها مبنی بر واردات سرانه  10 کیلو گرم روغن پالم به ازای هر ایرانی در سال گذشته که با  مجوز ورضایت  وزارت بهداشت هم همراه بوده  این سئوال را پیش آورد  که اگر پالم مضر است چرا ازمسئول واردات و محل مصرف 95 درصد پالم وارداتی صحبتی به میان نمی آید و نقش وزارت بهداشت طی یک دهه گذشته در افزایش واردات این روغن چه بوده است؟
اما عکس العمل وزارت بهداشت پس از آغاز این ماجرای کشدار ، در نوع خوب جالب است. آنها ابتدا درمقابل درخواست دستگاههایی مانند مجلس شورای اسلامی که از آنها سند معتبری برای اثبات  این ادعا می خواستند به بررسی و کنترل گسترده صنایع لبنی و محصولات انها اقدام کردند که مشخص شد تخلف در سطح گسترده ای نبوده و قاطبه اهالی این صنعت بری از تخلف و تقلب بوده است. اقدام دیگر وزارت بهداشت لغو مجوزهای صادره این وزارتخانه برای استفاده از چربی گیاهی در هفت فرآورده لبنی بود. اما نحوه طرح موضوع از طریق رسانه ها بگونه ای بود که سعی شد به افکار عمومی القا شود که وزارت بهداشت در ادامه افشای تخلف  در صنعت لبنیات در عرصه عمل هم بیکار نبوده و مبادرت به ابطال مجوزهای استفاده از چربی گیاهی و پالم کرده است . اما واقعیت این است که اگر این کار خطا بوده است ، وزارت بهداشت با این کار تنها قصور خود در صدور صدها مجوز استفاده از روغن گیاهی در محصولات لبنی را پاک کرده و در این میان تقصیری متوجه صنعت لبنیات که در چارچوب مجوزهای صادره به تولید اقدام کرده نیست. این نحوه برخورد یادآور  فردی است که  شماره تلفنی را اشتباهی گرفت. پاسخگو گفت ، شماره را اشتباه گرفته اید. اولی با حالتی عصبانی و طلبکارانه گفت: من اشتباه گرفتم، تو چرا گوشی را برداشتی؟!
 آنچه از اول مهرماه اتفاق افتاده پس گرفتن مجوزهایی است ک امضای مسئولین وزارت بهداشت روی آن حک شده و شرکتها بابت اخذ این مجوزها متحمل هزینه هم شده اند. جا داشت وزارت بهداشت بطور شفاف به مردم این نکته را یاداوری نماید که در این فقره هیچ مسئولیتی متوجه صنایع لبنی نبوده و این وزارت بهداشت است که با لغو پروانه ها می خواهد جبران مافات کند.
توبه رندانه وزارت بهداشت ونحوه اطلاع رسانی آنان  آموزش خوبی است برای کسانی که می خواهند اشتباهات خود را به نام دیگران  پاک کنند و ضمنا درنقش قهرمان نیز ظاهر شوند! چه خوب گفت شیخ اجل که:
سعدی نظر بپوشان یا خرقه در میان نه                          رندی روا نباشد در جامه ی فقیری!

کد خبر e74850eb7ef44954be317b26eb153bab

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =