صنایع غذایی> ابتدای سال جاری بود که خبر تأیید چند شرکت معتبر لبنیاتی برای صادرات محصولات مختلف به روسیه، منتشر شد، اما آن زمان نیز خود شرکت‌ها نسبت به قیمت بالای محصولات لبنی ایران در این کشور، اظهار نگرانی می‌کردند؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با مطرح کردن یارانه صادراتی به این بخش، فصل تازه‌ای را به روی صادرکنندگان گشود.

دبیر انجمن صنایع لبنی با اعلام این خبر گفت: چهارشنبه هفته گذشته، درخواست پرداخت یارانه برای صادرات محصولات لبنی به روسیه، از طرف کارشناسان مرکز توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد.

رضا باکری با اشاره به اینکه در جلسه مذکور محاسبات مختلف به تفکیک محصولات گوناگون انجام شد، افزود: هدف اصلی حمایت از دامدار و خروج مازاد تولید یک میلیون تنی شیرخام از کشور بود؛ بر این اساس میزان یارانه برای انواع محصولات با محاسبات دقیق هزینه‌ها انجام گرفت و تمام آنها برای مسئولان سازمان برنامه و بودجه فرستاده شد تا تصمیم نهایی را در این مورد بگیرند.

به گفته وی، با قیمت‌های امروزی نمی‌توان به رقابت در بازار روسیه پرداخت، زیرا یک پاکت شیر استریل در ایران به قیمت دوهزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که قیمت شیر استریل در روسیه، ۹۳ سنت (سه‌هزار و ۲۰۰ تومان) است، با احتساب هزینه‌های مختلف ارسال محصول، قیمت نهایی حداقل سه‌هزار و ۵۲۰ تومان خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع لبنی خاطرنشان کرد: تعرفه‌ای که روسیه برای واردات محصولات لبنی در نظر گرفته، ۲۵ درصد است. علاوه بر آن، ۲۵ درصد نیز برای شبکه فروشگاهی باید در نظر گرفت؛ همچنین ۱۰ درصد هزینه حمل و نقل تا مقصد است، بنابراین در مجموع، ۶۰ درصد به قیمت محصول اضافه می‌شود. پس صادرکنندگان به ازای هرکیلوگرم شیر، حدود ۴۰۰ تومان ضرر می‌کنند.

باکری ادامه داد: تمام این محاسبات در صورتی درست خواهد بود که شیرخام از دامداری‌ها به قیمت یک‌هزار و ۲۹۰ تومان خریداری شود. زیرا ۹۰۰ تومان هم هزینه سربار و بسته‌بندی است که در مجموع، دوهزار و ۲۰۰ تومان می‌شود؛ افزایش ۶۰ درصدی این قیمت، رقابت را در بازار روسیه غیرممکن می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: در چنین شرایطی، بدون ارائه یارانه صادراتی، امکان صادرات وجود ندارد؛ بنابراین انتظار می‌رود، سازمان برنامه و بودجه در این راستا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهد.

منبع:ایانا
کد خبر af43e63d94ed4884872dfb0cc5faff7c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =