تولید گوشت مرغ سبک‌وزن علاوه بر داشتن مزیت چربی و آنتی‌بیوتیک کمتر برای مصرف‌کننده، صرفه‌جویی اقتصادی و ارزی بیشتر برای کشور و ارزش افزوده مناسب‌تری برای تولیدکننده دارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به مزایای پرورش و تولید مرغ سبک‌وزن برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با اعلام این خبر گفت: مرغ‌های سبک‌وزن دارای چربی و باقیمانده آنتی‌بیوتیک کمتری بوده و نسبت به مرغ‌های سنگین‌وزن، برای مصرف‌کنندگان سالم‌تر هستند.

همایون دارابی افزود: هرچه عمر مرغ بیشتر و در نتیجه اندازه آن بزرگ‌تر باشد، احتمال بروز بیماری و مصرف دارو و وجود بقایای دارویی در گوشت مرغ تولیدشده افزایش می‌یابد که این امر علاوه بر کاهش کیفیت محصول، هزینه تمام‌شده را نیز برای تولیدکننده افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به مرغ‌های سبک‌وزن از نظر طعم و مزه بهتر و پخت مناسب‌تری دارند، خاطرنشان کرد: مرغ‌های سنگین‌تر از حد معمول (بالای دو کیلوگرم) علاوه بر مصرف بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها از لحاظ ارزش غذایی نیز در حد پایینی قرار دارند.

دارابی ادامه داد: مرغ سنگین‌وزن با داشتن چربی اضافه، پوست ضخیم‌تر و چربی زیرپوستی بیشتر، افت بیشتری برای مصرف‌کننده داشته و قیمت واقعی را بالا می‌برد و از نظر اقتصادی نیز برای خریداران به‌صرفه نیست.

وی تصریح کرد: تولید مرغ سبک‌وزن افزایش دوره جوجه‌ریزی را از چهار دوره به شش دوره در سال افزایش داده و کاهش پنج تا 10 درصدی هزینه‌های تولید را به همراه دارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران یادآور شد: تولید مرغ سبک‌وزن همچنین باعث کاهش مصرف دان مرغی، کاهش دوره پرورش، بهبود ضریب تبدیل از 2.3 به 1.8، کاهش 30 درصدی سوخت، امکان افزایش تراکم جوجه‌ریزی و در نتیجه افزایش تولید گوشت مرغ در واحد سطح و افزایش چشمگیر گردش سرمایه در این صنعت عظیم می‌شود.

دارابی تأکید کرد: به‌طور معمول بیماری‌های اصلی مرغ‌ها پس از 40 روزگی بروز یافته و مصرف دارو نیز اغلب بعد از این سن صورت می‌گیرد؛ بنابراین هرچه مرغ و در نتیجه وزن مرغ بیشتر باشد، احتمال بیماری و بقایای دارویی در طیور بیشتر می‌شود.

وی اظهار داشت: با تولید مرغ سبک‌ وزن و کاهش زمان تولید به کمتر از 40 روز، مرغداران در راستای بهبود سلامت گله، امنیت غذایی و تولید محصول سالم و ارگانیک نیز حرکت می‌کنند.

دارابی همچنین گفت: استفاده از مرغ‌های سبک‌وزن با توجه به سلامتی آنها علاوه بر تضمین سلامتی مردم، گام بزرگی در راستای توسعه اقتصادی کشور، پویاتر شدن صنعت مرغداری و بهبود اشتغال بر می‌دارد.

وی در پایان افزود: با توچه به وارداتی بودن بخشی از داروهای ماکیان تولید مرغ سبک، کاهش مصرف دارو و دان مرغی و نهاده‌های دامی و طیور و در نتیجه کاهش خروج ارز و صرفه‌جویی ارزی و امکان صادرات محصولات تولیدی و واردات ارز به کشور را به همراه دارد.

منبع:ایانا
کد خبر afd4e91c094f4f2cbbe597f665539c31

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =