عضو هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با تشریح دلیل کاهش عرضه لبنیات کم‌چرب از سوی شرکت‌های صنایع لبنی، گفت: کاهش تمایل مردم به خرید محصولات چرب، کارخانه‌ها را با مازاد چربی روبرو کرده و همین مسئله عاملی برای افزایش تولید لبنیات چرب است.

محمد فربد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: برخی کارخانه‌های صنایع لبنی بیشتر به تولید و عرضه ماست و شیر مشغول هستند و با توجه به گرایش مردم به خرید محصولات کم‌چرب، این کارخانه‌ها با مازاد چربی روبرو شده‌اند.

وی با بیان اینکه در تولید شیر کم چرب باید چربی بیش از 1.5 درصد از شیر جدا شود، ادامه داد: پیش از مطرح شدن موضوع روغن پالم و قبل از کاهش مصرف محصولات لبنی پرچرب، چربی مازاد جدا شده از شیر کم‌چرب برای تولید شیر و ماست پرچرب استفاده می شد ولی در حال حاضر که تقاضای بازار برای خرید محصولات لبنی چرب، کاهش یافته است، کارخانه‌ها با مشکل مازاد چربی روبرو شده‌اند.

فربد تصریح کرد: قبلاً چربی مازاد جدا شده از شیر، برای تولید پنیر پروسس و یا پنیر خامه‌ای استفاده می‌شد ولی در شرایط فعلی اقبال مردم به خرید این نوع پنیرها کم شده و در نتیجه مصرف چربی مازاد جدا شده از شیر نیز قابل استفاده نیست.

وی افزود: اگر کارخانه‌ها بخواهند چربی مازاد را نگهداری کنند، باید ان را منجمد کنند که این کار نیز با هزینه بالایی همراه است و علاوه بر این، همه کارخانه‌ها نیز دارای امکانات لازم برای این کار نیستند.

وی اظهار داشت: در عین حال، منجمد کردن چربی نیز باعث کاهش کیفیت آن می شود و در نتیجه این کار باعث زیان کارخانه‌ها خواهد شد.

به گفته عضو هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی، این مسئله باعث شده تا کارخانه‌های صنایع لبنی بیشتر به تولید محصولات نیم‌چرب یا پرچرب تمایل داشته باشند، البته برخی کارخانه‌ها نیز محصولات کم‌چرب تولید می‌کنند و این نوع محصول نیز در بازار عرضه می‌شود.
کد خبر b350a73036494398b00fdfe6cb005002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =